V70 AUTOMAAT 2 L Diesel 5 CYL loopt warm met caravan in Frankrijk

Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3672
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mijn Xc70 loopt op tot 103 graden op vlakke weg bij dit soort temperaturen, even ter vergelijk.
Heeft de XC70 dan een ander ontwerp van het koelsysteem? Is de automaat wel voorzien van een oliekoeler?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6395
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

harmenjan schreef: ....... maar na maandag weten we meer want dan gaat de dealer in O'zaal het een en ander meten hieraan (op verzoek van Volvo nederland). Ik houdt jullie op de hoogte.
En en en; wie gaat er naar huis met de koelkast??
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2067
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

zelf xc70 my 2008, d5 185pk

zelfde probleem gehad, caravan sleuren. motor warm, langzaam rijden. en dan tweede signaal motor te warm. stop zo snel mogelijk.

echter bij mij lag het aan de radiator zelf, een gekend probleem op deze motor. ik weet niet hoelang ze deze zijn verder inbouwen en in welke modellen allemaal. maar de mijne is eruit gegaan ( was toen 6jaar oud) en onder garantie vervangen. ( binnen de 12maand na aankoop, tweedehands.)


Echter voordien had ik een V70, 2.0, 2008 dacht ik, maar als ik keek op de technische kaart, renault-peugeot, citroen motor, wat het ook was, blijkbaar motor van het jaar. mss lag het probleem aan een niet volvo motor in een volvo auto ? :)

maar goed, ik hoop dat je probleem snel van de baan is!
Laatst gewijzigd door steven.vuylsteke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

NJ8 schreef: Reden waarom ik tuning/ softwareoptimalisatie heb geopperd, is dat er bij een bepaalde hoeveelheid energie in de ongetunde situatie x koppel beschikbaar is. Om in de getunede situatie dezelfde x koppel te bereiken is in de regel minder energie nodig. Dus minder warmteontwikkeling. Obbe kan je dit voorrekenen.
De automaat flushen kan ook helpen. Oude olie verliest smerende en koelende eigenschappen. Vervangen = betere werking en minder warmte bij gelijke energie.

Mijn Xc70 loopt op tot 103 graden op vlakke weg bij dit soort temperaturen, even ter vergelijk. Zonder aanhanger niet warmer dan 90.
Mwha, tuning zorgt er iha voor dat de begrenzing van de turbodruk wat hoger komt te liggen. Extra brandstof erbij en je hebt extra vermogen. Rendement neemt niet toe.
Bij dezelde belasting zal iha dezelfde hoeveelheid brandstof gebruikt worden.
Hooguit kan de tuner het rendement wat verhogen ten koste van de uitstoot van schadelijke stoffen
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Heren, een update.

Blijkt dat er 2 ventilator pakket soorten zijn. Dus de fan achter de koelers van resp de airco en de motor/versnellingsbak. 1 soort met 1 grote ventilator en 1 met 1 grote en een kleine ventilator.

Monteur van de volvo dealer hier gevraagd, zet dan die met 2 fans erop. Dat kon niet, want die had 2 stekker aansluitingen nodig. en als hij de boel handmatig zou gaan splitsen dan was hij bang de voeding op te blazen. Dus geen optie.

ik gefrustreerd al op zoek naar een BMW5 serie of een v60 plugin.

Nu kijk ik zelf (de klant die niks van autos zou moeten weten) zelf maar eens onder de motorkap. Zie ik daar een aansturing zitten met .......... 2 uitgangen, waar dus nu maar 1 fan aan hangt. misschien gek, maar ik denk dus dat er een aansturing in zit waar dus best 2 fans op aangesloten kunnen worden. En dan heb je automatisch meer koelvermogen door extra luchtdebiet door de koelers heen.

Of ben ik nu gek??

misschien dat ik de aircokoeler nog maar moet vervangen, die vangt alle rotzooi op en zal na 230.000 km wel wat minder geworden zijn. maar dat zou het probleem niet moeten zijn als het spul ruim genoeg bemeten is.

ideeën van jullie kant?

kan ik hier foto's toevoegen aan een bericht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10510
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik zeg nuchter nagedacht. Prima zou zo maar kunnen. Nieuwe radiator en dubbele fan is zeker mogelijk. Op de MG heb ik een elektrische fan zitten voor de koeling. Ik vindt jouw gedachte wel ok.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21005
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

BMW?

Op mijn "auto" zit een visco-fan die altijd draait. Bij stilstand zorgt hij dus ook voor de koeling aangaande de airco. VOOR de radiator zit een elektrische fan met 7 bladen die aangestuurd wordt op basis van retourwatertemperatuur uit de radiator. De fan wordt pulserend aangestuurd en kan harder en zachter draaien, indien nodig. Ik heb mij er al eens over verbaasd maar ik ga er van uit dat een fabrikant nadenkt over de manier hoe een motor gekoeld moet worden.
Wel is het zo dat mijn auto een werktemperatuur heeft van 105 graden. Precies weet ik het niet meer maar er was een relatie met de uitstoot en motortemperatuur. Een continue werkende fan is dan wel prettig om bij stilstand niet direct de verf van de motorkap te laten branden door de hitte eronder.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat tekst zodat het plaatje zichtbaar is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Mijn V60D6 heeft ook die 2 ventilatoren die op variabele snelheid draaien. Dus ik zou die ombouw zeker doen!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

@jelmer: lijkt wel of mijn automaat de fan heeft van een manual gear box.!!

Staat bij beschrijving manual gearbox bij ventilator pakket 3 (met 1 fan).
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Is dan ooit de fan vervangen, bij een schade oid?

En vwb die BMW Visco: die draait dus niet altijd mee, die visco is een soort vrijloop die bij te hoge temperatuur geen vrijloop meer is. Viscose koppeling dus. Zit een speciale olie in.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21005
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben bekend met de werking van een visco-koppeling. Draaien doet hij wel, alleen kun je hem met de hand vasthouden ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Heren, weer wat wijzer geworden vandaag.

2de stekker ingang is blind, kan dus geen 2de fan op.

Maar met de fan (nr 1 op het plaatje) zit er zo'n zelfde verdeler op als op de mijne, meer met 2 uitgangen. Dus voorgeteld om dit ding te bestellen en erop te zetten, maar dat durft de volvo dealer niet. De angst is dat de kabels niet dik genoeg zijn voor de extra stroomvraag of de de zekering niet zwaar genoeg is. Of de stekker past is ook nog een vraag.

En de dealer zegt dit soort vragen niet bij volvo kwijt te kunnen, niet volgens het boekje, dus gaan ze niet op antwoorden. Ik ben zwaar teleurgesteld in Volvo..
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Is het geen idee om toch een 2e fan te plaatsen en deze apart aansturen? Of door een aparte schakelaar binnenin of dmv een sensor. Deze zou je een aparte voeding kunnen geven. Een beetje techneut zo dit toch op een goede en degelijke manier moeten kunnen maken?
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21005
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

harmenjan schreef: Heren, weer wat wijzer geworden vandaag.

... ... ...

En de dealer zegt dit soort vragen niet bij volvo kwijt te kunnen, niet volgens het boekje, dus gaan ze niet op antwoorden. Ik ben zwaar teleurgesteld in Volvo..
Niemand doet zoiets wat jij voorstelt. Dat ligt niet aan de garage maar aan het moederbedrijf en komt voort uit claims als het fout gaat. Je kunt inderdaad zelf iets bedenken en dat kan op allerlei manieren. Gewoon zoeken op YouTube en je vindt legio voorbeelden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Wat een gedoe.....
Blijkbaar is met de komst van de laptop ook de technische kunde verdwenen. Het is echt niet moeilijk om een 2e fan te monteren. Je hebt zelfs "push" fan's die voor de airco radiator kunnen en lucht erdoor duwen in tegenstelling tot de pull fan die achter een radiator zit. Een extra fan kun je met een losse electrische thermostaat aansturen of desnoods met een knoppie.

Bijvoorbeeld
http://m.ebay.com/itm/16-INCH-ELECTRIC- ... Ciid%253A3
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik zou eens informeren bij een Volvo specialist i.p.v. de dealer.
Die zijn vaak eerder bereid buiten gebaande paden te treden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20595
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Laten we even de kerk midden in het dorp laten. Geen enkel bedrijf, direct gelieerd aan de fabrikant gaat iets aanbevelen of veranderen aan iets wat door de fabrikant geleverd is. Echt geen enkel. Het zou de doodsteek voor dat bedrijf kunnen betekenen. Ik vind je opmerking dat je zeer teleurgesteld bent in Volvo dan ook buiten alle proporties. Er zijn echter genoeg bedrijven die weten waar Abraham de mosterd haalt en jouw kunnen en willen helpen. Maar dat gaat buiten Volvo NL om. En ook buiten hun verantwoordelijkheid.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Ondanks alles wat er boven staat: vandaag het fanpakket met 2 fans gezien dat er maandag over een week ingezet gaat worden. Wrs plug en play en anders inde computer activeren volgens volvo dealer. Ben benieuwd. Nee, is niet volgens wat volvo voorschrijft. Zullen hier wel niet achter staan. En als het werkt (zal ik hier melden) dan afwachten wat het in frankrijk gaat doen. En ook dat zal ik hier melden.

Met mijn volvo ben in zeer tevreden, op 4 dagen per jaar na. En dan baal ik als een stekker. Hopelijk is dat na deze operatie over. Het spijt me dat dat voor sommige moeilijk te verwerken is.

Ben benieuwd of het gaat lukken.
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Aanvulling:

Wat deze zin betreft:"Ik vind je opmerking dat je zeer teleurgesteld bent in Volvo dan ook buiten alle proporties."

Volvo zegt dat deze D3 met automaat etc en een medium performance fan 1600 kg kan trekken. Dan vereacht ik dat die dat ook kan, ook onder zomerse omstandigheden en op een lange helling bij 90 km/uur.

Apsndat dan niet blijkt te kunnen (kracht geen probleem, maar koeling zwaar te kort) dan verwacht ik adequate hulp en niet een houding van sorry, zoek het zelf maar uit. Dat heb ik uiteindelijk gedaan en dankzij een volvo dealer dit een beetje lef toont zal het nu wrs opgelost worden. Hulde aan Snijders in O'zaal.

Volvo NL en Volvo Zweden.... niks meer van gehoord, helaas.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”