Reparatie cabriodak C70 (1999)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Corridore
Starter

Mijn eerste geregistreerde bezoek op dit forum. Even kort voorstellen dus:
Ik heb al sinds 2002 een mooie, dark-olive green V70 classic (MY 03-2000 / benzine - 140 pk / beige lederen interieur / nu ca. 220.000 km / ik ben 2e eigenaar) waar ik vanaf dag één enorm tevreden over ben. Daarom besloot ik zo’n 5 jaar geleden –toen ik op zoek was naar een classy cabrio- een gebruikte C70 aan te schaffen (saffraangeel met zwarte kap / MY 05-1999 / benzine – 193 pk / nu ca. 275.000 km / ik ben 3e eigenaar). Circa 8 maanden per jaar gebruik ik de V70, de overige 4 maanden de C70. Schorsen kost immers maar EUR 24,00, en ik kan de auto’s fijn thuis stallen. Omdat ik de laatste jaren vaak naar mijn werk fiets, kom ik met beide auto’s samen niet eens boven de 7.000 km per jaar.
Nu heb ik recentelijk wat problemen met de kap van de C70, en dat is de reden om eens op dit forum te kijken.

Vorige zomer diende het probleem zich aan: Voor het openen van het dak (dat voorheen in 1 vloeiende beweging ging) moest ik opeens de betreffende schakelaar even loslaten en opnieuw indrukken. En bij het weer sluiten van het dak waren er soms meerdere pogingen nodig om de achtertoog van de kap (het gedeelte dus met de achterruit erin) te vergrendelen in de twee opname-gaten in het achterdek. Het internet raadplegend kwam ik meermaals als mogelijke oplossing het ‘hercalibreren van het dak’ tegen. En omdat dat maar ca. EUR 50,00 kost bij de officiële Volvo-dealer, besloot ik medio Juni 2017 een afspraak te maken voor zo’n hercalibratie.
Nota bene op die dag zelf (het was mooi weer, dus ik wilde open naar de afspraak rijden) ging het achterdek opeens totaal niet meer open. De twee pennen van de achtertoog kwamen nog wel los, maar het achterdek bleef dicht, terwijl ik daar een ratelend geluid onderin hoorde. Ik was tóch op weg naar de Volvo-dealer, en dacht dat e.e.a. met de hercalibratie wel opgelost zou kunnen worden. In de garage is men echter aan hercalibratie niet toegekomen, omdat het flink wat tijd kostte om het achterdek open te krijgen. De monteur riep me er even bij, wees ook op het ratelende geluid links achterin en gaf aan dat –zeer waarschijnlijk- de onderdelen ‘cam follower’(pos. 17 [groep 83 – pag. 765] van de officiële parts catalogue van 02-1998) en ‘cable’(pos. 32 [groep 83 – pag. 765] van de officiële parts catalogue van 02-1998) defect zijn. Kabel 32 blijft doordraaien in onderdeel 17. Nieuw, bij de officiële Volvo-dealer, kosten deze parts (resp. 8628719 – voorheen 8614961 - EUR 990,- en 8614967) zo’n EUR 80,-. Zo’n EUR 1.100,- aan onderdelen dus, en volgens opgaaf van de garage, zo’n vier uur werk. Dat is me veel te duur.

Ik heb inmiddels bij een auto-demontagebedrijf een gebruikte ‘cam follower’ gekocht voor werkelijk een schijntje van de nieuwprijs, en ben eigenlijk op zoek naar een bedrijf dat de reparatie zou kunnen verrichten (waarbij het systeem achteraf waarschijnlijk ook nog gehercalibreerd moet worden). Wie heeft een tip? Ik kan overigens nu gewoon met de auto rondrijden, maar de gong ‘Dak open’ blijft gaan omdat de kap wellicht niet echt dicht is cq. er een eindschakelaar niet bekrachtigd is.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”