Mijn eerste geregistreerde bezoek op dit forum. Even kort voorstellen dus:
Ik heb al sinds 2002 een mooie, dark-olive green V70 classic (MY 03-2000 / benzine - 140 pk / beige lederen interieur / nu ca. 220.000 km / ik ben 2e eigenaar) waar ik vanaf dag één enorm tevreden over ben. Daarom besloot ik zo’n 5 jaar geleden –toen ik op zoek was naar een classy cabrio- een gebruikte C70 aan te schaffen (saffraangeel met zwarte kap / MY 05-1999 / benzine – 193 pk / nu ca. 275.000 km / ik ben 3e eigenaar). Circa 8 maanden per jaar gebruik ik de V70, de overige 4 maanden de C70. Schorsen kost immers maar EUR 24,00, en ik kan de auto’s fijn thuis stallen. Omdat ik de laatste jaren vaak naar mijn werk fiets, kom ik met beide auto’s samen niet eens boven de 7.000 km per jaar.
Nu heb ik recentelijk wat problemen met de kap van de C70, en dat is de reden om eens op dit forum te kijken.
Vorige zomer diende het probleem zich aan: Voor het openen van het dak (dat voorheen in 1 vloeiende beweging ging) moest ik opeens de betreffende schakelaar even loslaten en opnieuw indrukken. En bij het weer sluiten van het dak waren er soms meerdere pogingen nodig om de achtertoog van de kap (het gedeelte dus met de achterruit erin) te vergrendelen in de twee opname-gaten in het achterdek. Het internet raadplegend kwam ik meermaals als mogelijke oplossing het ‘hercalibreren van het dak’ tegen. En omdat dat maar ca. EUR 50,00 kost bij de officiële Volvo-dealer, besloot ik medio Juni 2017 een afspraak te maken voor zo’n hercalibratie.
Nota bene op die dag zelf (het was mooi weer, dus ik wilde open naar de afspraak rijden) ging het achterdek opeens totaal niet meer open. De twee pennen van de achtertoog kwamen nog wel los, maar het achterdek bleef dicht, terwijl ik daar een ratelend geluid onderin hoorde. Ik was tóch op weg naar de Volvo-dealer, en dacht dat e.e.a. met de hercalibratie wel opgelost zou kunnen worden. In de garage is men echter aan hercalibratie niet toegekomen, omdat het flink wat tijd kostte om het achterdek open te krijgen. De monteur riep me er even bij, wees ook op het ratelende geluid links achterin en gaf aan dat –zeer waarschijnlijk- de onderdelen ‘cam follower’(pos. 17 [groep 83 – pag. 765] van de officiële parts catalogue van 02-1998) en ‘cable’(pos. 32 [groep 83 – pag. 765] van de officiële parts catalogue van 02-1998) defect zijn. Kabel 32 blijft doordraaien in onderdeel 17. Nieuw, bij de officiële Volvo-dealer, kosten deze parts (resp. 8628719 – voorheen 8614961 - EUR 990,- en 8614967) zo’n EUR 80,-. Zo’n EUR 1.100,- aan onderdelen dus, en volgens opgaaf van de garage, zo’n vier uur werk. Dat is me veel te duur.
Ik heb inmiddels bij een auto-demontagebedrijf een gebruikte ‘cam follower’ gekocht voor werkelijk een schijntje van de nieuwprijs, en ben eigenlijk op zoek naar een bedrijf dat de reparatie zou kunnen verrichten (waarbij het systeem achteraf waarschijnlijk ook nog gehercalibreerd moet worden). Wie heeft een tip? Ik kan overigens nu gewoon met de auto rondrijden, maar de gong ‘Dak open’ blijft gaan omdat de kap wellicht niet echt dicht is cq. er een eindschakelaar niet bekrachtigd is.
Reparatie cabriodak C70 (1999)
Voor kenners: de "Roffel"
Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors