Volvo V50 Auto 2006

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tmug
1st Gear member

Beste mensen,

Eigenlijk ben ik ten einde raad, mijn Volvo stelt me al een poos teleur.
Het is een enorm fijne auto, maar; ik heb last van een redelijk constante trilling in de auto.
Het voelt alsof de auto schud en er op een gegeven moment een resonantie doorslaat in het stuur. Soort van wiebelen.
Reeds vervangen;

2x bandenset eerst vredestein, nu Michelin energysaver
2x schokbreker voor
2x wiellager voor
2x aandrijfas links/rechts
2x draagarm links/rechts
2x stuurstangkogel
2x alle draagarmbussen stangen etc achterwiel ophanging

Laten uitlijnen bij Lanmert vd Meulen, iets beter geworden maar nog niet weg..
De auto is van 2006, automaatbak en is best een hele fijne auto, heeft nu 295 op de klok en kan mijn inziens nog prima een poos mee.
Is er iemand die zich herkent en zegt; dit zou t kunnen zijn?
Vuurvlieg
1st Gear member

Naar zo'n trilling.
Ik lees veel over versleten motorsteunen, dit zijn rubberen steunen die door de wrijving slijten, schijnt redelijk makkelijk te zien voor een monteur.
Als deze versleten is, dan resoneren de trillingen van het motorblok door op het chassis.

Een trilling lijkt mij net zoiets als een lekkage, het kan overal vandaan komen...maar wellicht is dit het. Zoals ik al zei is dit makkelijk te checken door iemand die daar evrstand van heeft.

Succes.
Laatst gewijzigd door Vuurvlieg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4i MY2010
Tmug
1st Gear member

Oke, Motorsteunen net besteld á €265,- moeite waard te proberen.
toppertje
6th Gear member

zet onder het rijden je motor eens uit, wel op contact laten staan ivm stuurslot, en je weet gelijk of het de motorsteunen zijn, maar weet wel zeker dat dat het niet is.
geen glans zonder wrijving
Tmug
1st Gear member

Kan dit met een automaat ongestraft? Tijdens het rijden heb ik hem al wel in de neutraal gezet, de wiebel word dan iets minder maar is nog niet weg.
Vandaag eerst die dingen maar dr in knallen.
Heb gisteravond de uitlijn rapporten er ook nog eens goed bestudeerd, wat me opvalt is dat de camber op de achteras aan een kant 1 graad is aan de andere kant 2 graden.
Dus contact gehad met de uitlijner, deze stelt dat dit geen invloed kan hebben. Het is in ieder geval niet af te stellen. Een uur zoeken met meetlint heeft me ook niks wijzer gemaakt qua scheefstaan van iets.
Dan zou het in het plaatwerk van de ophanging moeten zitten.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
MarkV50
2nd Gear member

Dit gedoe heb ik ook gehad, bleek dat een van mijn velgen achter een klein tikje heeft gehad en dus (niet op het blote oog te zien) wat krommig was...

ook ik heb diverse dingen vervangen toenertijd, balanceer apparaat gaf altijd 0/0 aan
WYD
3rd Gear member

Verschil in camber lijkt mij niet de oorzaak. Ook ik zou zeggen motorsteunen of velgen. Wissel de velgen eens om van voor naar achteren en viceversa. Als de trilling van je stuur naar je stoel verplaatst is, dan weet je dat een van je velgen krom is.
Volvoless, nu Golf VII
buikijn
3rd Gear member

Bij welke snelheid heb je het? en komt het bij de dubbele snelheid terug? (mits binnen de perken van de limieten van de auto en de toegestane snelheid)

Moeilijk om over te oordelen zonder erin te hebben gereden, maar ik had ook een dergelijke trilling; Bij mij was het roest achter de voorste remschijven. (tussen de naaf en de schijf en de oxide tussen de velg en de schijf goed verwijderd) Deze oxide heb ik dus verwijderd en de schijven opnieuw geplaatst. Sommige remschijven zijn niet gebalanceerd (de originelen en die van Ford wel) je herkent dit, doordat er dan een stukje materiaal op de kop zijn kant is weggeslepen in de schijf).

Anders de wielen laten balanceren op een Hunter 9700, dat is ruwweg het summum op gebied van balanceren. Meeste balanceerders doen maar wat is mijn ervaring.. Ik ben erg gevoelig voor trillingen en heb kennelijk ook altijd de pech mijn banden te laten balanceren waarna ik weer terug kan komen voor een 2e sessie..
Tmug
1st Gear member

Naven en remschijven zijn al vervangen.
Tot de 100 eigenlijk geen last, van 100 tot 140 erg vervelend, daarboven merkbaar maar niet storend.
Balanceren meermalen gedaan, verschillende banden/velgen.
Motorsteunen nog vervangen, ook niet het gewenste resultaat.
Verdenk dan nu als laatste de bak, differentiël wat niet lekker is.
Zit nu in de overweging om een bakflush te laten doen of olie te vervangen.

Technisch is de auto in nieuwstaat, maar iets loopt me te pesten...
Carfreak
7th Gear member

Balen man. Altijd lastig die trillingen. Kan zoveel oorzaken hebben. Succes ermee.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
buikijn
3rd Gear member

Zijn de remschijven vervangen door originele volvo schijven? (deze zijn nl gebalanceerd)
Volvofan89
Starter

Beste Tmug,

Rijd je veel op hetzelfde stuk wegdek?
Zo ja, heb je al geprobeerd om eens een ander stuk snelweg te proberen met dezelfde snelheden?

Rijd je met deze snelheden vaak in dezelfde versnelling?
Zo ja, heb je al eens geprobeerd om de zelfde snelheid in een andere versnelling te rijden?
Het zou namelijk kunnen dat je motor bij een zeker toerental overmatig belast wordt / resoneert.

En heeft de auto voor zover je kennis reikt weleens schade gehad?
En zijn bijvoorbeeld de wiellagers allemaal gecontroleerd op slingering?

Kijk maar even, het zijn maar ideën.
Alexander91
Starter

Merk je voor een stoplicht dat de motor de hele auto een beetje onregelmatig doet schudden? Net alsof een cilinder een slag overslaat. Dat heeft die van mij vooral. Plus dat ie soms erg kan trillen op zekere snelheden. Mijn vermoeden is nu dat de nokkenasketting na al die kilometers een beetje speling tussen de schakels heeft ontwikkeld en daardoor de voorste nokkenas (de achterste wordt aangedreven door de distributieriem) net niet meer op tijd loopt. Te lage compressie tot gevolg (denk ik). 's Nachts heb ik het ook véél minder, wat zou kunnen duiden op meer zuurstof in de lucht waardoor ondanks een slechte compressie nog net een verbranding kan plaats vinden. De ketting is vrij makkelijk te beoordelen door het inlaatspruitstuk eraf te halen. Vervangen wordt iets lastiger: de hele distributie moet los, plus nokkenassen eruit (dus ook brandstofpomp etc.)

Ik weet het niet zeker. Ik zit maar wat te brainstormen, maar je ziet meer mensen met dit probleem: een onverklaarbare trilling. Veel hebben het hele onderstel vernieuwd zonder resultaat. Misschien zit het ergens in de motor.

Mijn vraag is tegelijkertijd of iemand dit verhaal over een versleten nokkenasketting misschien bekend voor komt?
Alexander91
Starter

Of wacht ff. Ik heb het hier over een dieselmotor. Ik weet eigenlijk niet eens wat voor motor je hebt?
Ben W
2nd Gear member

Tmug schreef: Verdenk dan nu als laatste de bak, differentiël wat niet lekker is.
Zit nu in de overweging om een bakflush te laten doen of olie te vervangen.
Dat was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht toen ik las de de draagarmrubbers al vervangen waren
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”