Hangt denk ik beetje af van je Volvo..
De V70 my2006 heeft een soort van geen remmen...
Mijn my2012 heeft sinds vorig jaar Brembo schijven en blokjes in het standaard 316 systeem, iets verbetering tov originele schijf en blokken.
https://www.bremboparts.com/europe/en/c ... 00010064-1
Als het gaat om remmen, deceleratie of te wel negatieve acceleratie, geldt gewoon de tweede wet van Newton F=m*a => a = F/m
Je stop/afremkracht is afhankelijk van de zwakste schakel, remsysteem of grip.
Grip is banden, slicks op de openbare weg is misschien niet zo'n goed idee. Met ABS en/of goed kunnen doseren is dit echter wel vaak de zwakste schakel.
Sneller stoppen of betere handeling is makkelijker te bereiken met minder massa. 10% afname geeft nl een 10% betere deceleratie. Dus alles wat niet nodig is voor gasgeven, sturen, afveren en remmen van je auto afslopen voordat je 3K euri uitgeeft.. Denk aan trekhaak, reserveband met krik, overbodig/niet bewezen functioneel spoilerwerk, je schoonmoeder etc..of accepteren dat het om de "looks" ging..
Wat ook wel vergeten wordt is dat je remschijven, klauwen en blokken behoren tot niet afgeveerd gewicht. Hoe zwaarder hoe oncomfortabeler en vermindering van wegligging. Afgezien van het feit dat je auto weer zwaarder wordt met verlies van deceleratie tot gevolg....
Brembo GT
- Doc R
- 2nd Gear member
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
-
- 2nd Gear member
Voor degenen die een bigbrake remmenset overwegen, ik zeg doen. Dat bleek op mijn hobby auto uiteindelijk de meest indrukwekkende upgrade. Ik had zelf een remmenset van AP racing met cp5200 remtangen en 330mm x 32mm schijven. Man man, wat een remvermogen.
- Silver_R
- 6th Gear member
Toch nog maar even een update. Rij nu al een tijdje met de PIH remmen. Wat een verbetering is dat zeg. Goed aangrijpen, lekkere bite en geen last van fading. Dit is dan bij normaal tot stevig straat gebruik. Kostte een fractie van een Big Brake set. Maar is daarentegen niet zo licht, hoewel ik dat niet merk. Erg blij mee.