Knie-airbag

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Weert

Normaliter is een airbag gemaakt om een lichaamsdeel (meestal hoofd) bij een aanrijding af te remmen voordat het een deel van de auto dreigt te raken.
Dit is duidelijk bij de airbags in het stuur en boven dashboardkastje, alsook de gordijn-airbags in geval van een aanrijding van de zijkant.
Maar waarom is er nu in de nieuwe XC60 (misschien ook in andere nieuwe auto's) een knie-airbag geplaatst?
Bij een aanrijding van voren wordt de voorkant van de auto en dashboard naar de bestuurder gedrukt met mogelijk inklemming, dat gaat geen airbag tegenhouden.
Het afbreken van een rempedaal kan hier zeker bij helpen, maar een knie-airbag?
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 960
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik beland toch liever met mijn knieën tegen een airbag dan tegen de stuurkolom. Bij moderne auto's komt het dashboard niet of nauwelijks naar binnen omdat dat krachten worden weggeleid. Jij schuift zelf wel naar voren. Bekijk eens paar NCAP-video's op YouTube, dan zie wat de gevolgen van een aanrijding zijn en wat er wel of niet vervormt: XC60 2017.
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Weert

Dank je.
Ik zag in het Volvo filmpje de knie-airbag op ongeveer 3:10 ploffen.
Het is dus duidelijk om het vooruit-schuiven van je benen op te vangen.
Hans

2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”