Slechte koppeling en toerental zakt weg

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
RobXC70_1998
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.10.2017 - 08:22

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Volvo V70 Cross Country 2.4 uit 1998.
Ik weet dat de koppelingsset aan vervanging toe is... maar daarnaast, als ik het gas los laat zakken de toeren (dus de hele aandrijving) weg naar stationair. Dit is in elke versnelling.
Daardoor vraag ik mij af: Als ik de koppelingsset incl. de dubbele massa vliegwiel vervang, bovenstaand probleem daar mee verholpen is.

Ik denk dat als de drukplaat en de koppelingsplaat gewoon goed is deze gewoon weer fatsoenlijk tegen het vliegwiel aan drukken zodat bij het loslaten van het gaspedaal (terug schakelen en koppelen) gewoon de aandrijving teruggepakt wordt.


Ik hoop dat jullie hier je ervaring en ideeën over kunnen delen!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Begrijp ik dat bij gas los en de koppeling niet ingetrapt het toerental terug zakt naar stationair? Dan zou de koppeling wel heel erg slecht moeten zijn. Ik denk dat je er dan niet meer normaal mee kunt rijden. De koppeling hoeft alleen maar de motor mee te nemen, zeg een pk of 5-10. En als hij daar al doorheen slipt heb je eigenlijk geen koppeling meer. Of begrijp ik je verkeerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RobXC70_1998
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.10.2017 - 08:22

Nou dat is juist het vreemde ik kan er nog best mee rijden. Het optrekken gaat met beleid wel heel langzaam. Ik laat m ook uitrollen in zn vrij... en soms ruik je als je stil staat ook wel echt de geur van verbrande koppeling. Wat ik denk is dat de koppelingsplaat nog net dik genoeg is om contact te maken met de drukplaat en het vliegwiel maar bij het loslaten van het gas. De koppelingsplaat iets wegzakt (maar wel licht contact maakt) van het vliegwiel en daardoor de hele aandrijving wegvalt... dus de motor stationair loopt. En door de lichte aanraking de koppeling “sleept” en dus verbrand.

Ik hoop dat dat het geval is, niet iets van een druk- of positiesensor.
Laatst gewijzigd door RobXC70_1998 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan niet anders zijn dan een slippende koppeling. Zou wel zsm vervangen, want de kans dat je opeens niet meer wegkomt is best groot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RobXC70_1998
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.10.2017 - 08:22

Ja bedankt voor de tip @edraket! Op dit moment wordt er weinig tot niet mee gereden. Volgende week maar even langs bij Hennes in Nijmegen voor een afspraak.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”