De algemene staat van de auto is goed, ik ben gewoon wat kleinigheden aan het aanpakken
Ik moest hier trouwens nog een update posten die ik op Volvo700vereniging.nl wel al geplaatst had, dus even een copy paste van daar:
Nog iets aangepast waar ik niet eens van wist dat ik er 'last' van had. Sinds aanschaf lees ik vrij veel over de Volvo's uit deze periode. Blijkbaar is er in de luchtinlaat een systeem gebouwd dat bij koude temperatuur lucht gaat aanzuigen van rond de uitlaat, bij hogere temperaturen wordt er geleidelijk overgeschakeld naar de luchtinlaat van achter de grille. Dit systeem zit op meerdere modellen uit die periode, ook de 850, en velen krijgen met het probleem te maken dat het systeem komt vast te zitten in de warme lucht stand. Na demontage van het luchtfilterhuis (letterlijk 5 minuten werk) blijkt bij de mijne het systeem ook helemaal verrot te zijn. Het 'thermostaatje' zit helemaal vast.
Dit dingetje (voor degenen die het niet kennen, het is overigens maar enkele centimeters groot) deed z'n werk niet meer. Het pennetje zat helemaal vast. Ook na het pennetje weer gangbaar te maken werkt het systeem echter niet. Hierdoor loopt de motor, koud of warm dus altijd op warme lucht (aangezogen door een lange, smalle flexibel, ipv lekker frisse lucht, aangezogen door een korte, dikke inlaat. Van wat ik lees op internet starten en lopen ze allemaal perfect op enkel de koude lucht, zelfs in koudere klimaten/winter. Sommige mensen lijmen de boel vast, verwijderen de veer of gaan zelfs nog verder en verbouwen de halve luchtinlaat naar het filterhuis. Ik wou iets doen dat ik nog kan omkeren, dus ik heb gewoon een schroef in het huis gedraaid zodat de klep geblokkeerd staat op koude lucht.
Starten en normaal rijden lijken niet veranderd, maar als ik de auto op z'n staart trap is het wel een ander gedrag dan ervoor. Vroeger vond ik de auto wat loom boven de 3000 toeren, maar de motoren schijnen ontworpen te zijn voor koppel in lage toeren ipv echt top vermogen, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Nu is de auto ook in hoge toeren een stuk levendiger dan ervoor. De auto wordt steeds leuker