Hoe precies is de benzinemeter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Vandaag na 1020km begon het brandstoflampje te branden in mijn D4. De boardcomputer geeft aan nog 100km. Maar hoe betrouwbaar zijn die gegevens? WT zijn jullie ervaringen? Heb hem maar gelijk weer vol getankt.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28664
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is slechts een indicatie, de boardcomputer geeft een indicatie over de te rijden afstand aan de hand van de laatste ritgegevens. Als het brandstoflampje gaat branden is het tijd om te tanken, het is niet verstandig de tank vrijwel leeg te rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Na 20 km komt de indicatie --km. Ooit gezien in een poging om 1000km te rijden op een tank benzine. Toch maar getankt na 991 km. Toen ging er bij mij 68 liter in. Dus ik kon nog ongeveer 25 km rijden uitgaande van een 70l tank.
Redelijk nauwkeurig lijkt me. Bij de V70N heb ik wel eens 73 l benzine getankt in een 70 l tank toen de indicatie -- verscheen.
Verder natuurlijk wel eens met Lint: beter op tijd tanken en het is inderdaad afhankelijk van het gemiddeld verbruik over de laatste 30km. Als je in Oostenrijk van de Fernpass naar beneden rijdt, kan je bij de Duitse grens zomaar een bereik van 1600km (benzine) zien verschijnen
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Ik tank ook altijd wel op tijd, en tank dan ook vol tot aan de dop.
Deze laatste keer ging er 68 ltr in. De tankinhoud is 70ltr toch?
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Swalker
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 14.10.2016 - 17:45
Contacteer:

mijn ervaring met de brandstofmeter is dat deze vrij accuraat is. Regelmatig maak ik er een sport van om te kijken wat het nog kan lijden...( In mijn regio moet ik maximaal 5 km lopen mocht ik een keer stilvallen :) )Tot nu toe nog nooit gebeurd. Ook weet ik dat er gemakkelijker residu/vuil in de brandstofleiding kan komen bij bijna leegrijden maar iedereen zijn afwijking hihihi.
Nu weet ik niet of de benzine uitvoering over dezelfde brandstoftank beschikt maar ik heb 78 liter diesel als rekord staan (laatste liter is wel prutsen ja) De brandstofmeter heeft dan al ruim 50 km ..... aangegeven.
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Ik wacht meestal ook zo lang mogelijk met tanken. De sport voor mij is om met iedere tank minstens 1000 km te rijden. Dat lukt dan ook in meer dan de helft van de gevallen ;-)
En regelmatig dus tegen de 70 liter diesel erin gegooid, een enkele keer zelfs 72 - 73 liter...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik ben ooit eens zonder diesel gevallen, en sindsdien tank ik op tijd. We waren bij m'n ouders gaan eten (10 km van bij ons), de brandstofmeter gaf nog 30 km reikwijdte aan. Aplleltje-eitje dacht ik dus. Dat was met m'n eerste V70 2.4D. Auto gaat behoorlijk schokken. We waren nog maar een 500 meter op weg. M'n vader heeft dan vrouw en kind naar huis gebracht, ik heb op de wegenwacht gewacht. Die vulde de tank met enkele liters diesel, en daarna moet je blijkbaar blijven doorstarten omdat de leidingen zich automatisch ontluchten. Maar de motor maakt dan een hels kabaal dat echt niet fijn is om te horen voor wie zuinig is op z'n auto. Dan ook het verhaal gekregen van bezinksel in de tank, en dat het beter is om niet helemaal leeg te rijden. De keren dat ik meer dan 70 liter in de tank krijg zijn nu dus behoorlijk beperkt. Maar met de nieuwe D4 is het geen kunst om 1000 km met een tank te doen...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

:) het hangt idd een beetje van de rijstijl af.

Zo was ik ook kampioen op mijn ouwe V70, daar kon toch meestal 70 +L in. het was toen nog met wijzer. dus toen hij halverwege was, was mijn doel alvast de 700 bereikt te hebben. dan kon ik er nog wel 400 uitkrijgen op het onderste deel. Eenmaal het lampje aan heb ik het toen nog eens tot een extra 80km gedrukt. Dat wijzertje was best correct en kon ik vrij goed geloven. persoonlijke best was 1250 km op 1 tank, incl duitse autostrade. en mijn gemiddelde lag toen rond de 6.3. Maar dus wijzer was betrouwbaar.

tweede v70 niet lang genoeg gehad om te weten.

nu bij mijn xc70 moet ik het stellen met het digitaal aflezen, dat volgens gemiddelde verbruiken wisselt. ( om de hoeveel minuten hij een gemiddeld maak weet ik dan weer niet) En hier ben ik dus ook eens zonder diezel gevallen. Mits ik in de winter slechts kleine afstanden reed in de bergen, was het niet nodig om een hele maand 70kilo balast aan diesel mee te slepen, dus ging ik telkens voor kleine tankbeurten en zo kon ik mijn gemiddelde verbruik ook bijhouden in het hoofd. Eenmaal het lampje aan (+-100km ) kon ik nog wel twee maal na het werk en dan op naar de volgende tankbeurt. Wel op een dag en op een helling was het plots ook gesputter. Idd motor uit, liftend naar het volgend tankstation en met een jerrycan terug opgegoten. ( dit ondertussen al 4jaar geleden :) ) Sindsdien gooi ik er toch ook net iets vroeger wat nieuw spul in.
Ik neem aan dat als je die je nog moet afleggen, gelijkend is aan het stuk dat je zojuist gereden hebt, dan klopt hij best. Gaat het van vlak naar berg op, van autostrade naar stadsverkeer etc ... ja dan ga je best opzoek naar de eerstvolgende pomp.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
staaf
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bij mijn vorige V70N was de meter heel accuraat (zowel de wijzer als de geraamde km).
Nu bij de V70NN 2.4D klopt er volgens mij iets niet. De digitale meter zegt: kwasi leeg, lampje gaat aan, boordcomputer zegt: nog 40km of zo.
Ga ik dan tanken, kan er maar 62L in terwijl er volgens mij een tank van 70L in zit. Ik durf ook niet echt verder rijden, alhoewel ik hier vrij zeker van ben.
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Mijn ervaring met de brandstofmeter is dat als het lampje gaat branden er nog 190 km te gaan is (nog een liter of 7 in de tank). Kijk ik na 50 km nog eens dan heb ik, volgens de computer, nog maar 120 km over. Ondanks dezelfde rijstijl aanhoudend, loopt het uitgerekende aantal kilometers op het laatst toch harder terug dan je zou verwachten. Als je de auto, na het aangaan van het lampje, af laat koelen en dan weer koud start is het aantal nog te verwachte kilometers logischerwijze ook lager, houdt daar rekening mee. Of, nog erger, als het roetfilter gaat regenereren!
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Harry

C40 Ultimate, ER, MY24, flord blue met, connect microtech / nubuck
V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
KTM 790 Adventure R MY20
nobacon
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 13.10.2008 - 07:44
Locatie: Vjenne

Mijn V70 D5 uit 2000 liet me een keer staan met nog 70kms op de BC. Was onderweg om te tanken. Wegenwacht: "u staat zonder diesel" Ik: "nee hoor, kan nog 70km." Niet dus...
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Kijk hier wordt ik dan zenuwachtig van. Helemaal opgetopt, ging er 69ltr diesel in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Idem vandaag.

Voor 64liter getankt. bij vertrek aanduiding. Tank halfvol ( symbool) , 560 km actie radius.

Meestal na wat bochten en rijden gaat hij dan toch omhoog.

Ook omgekeerd is soms mogelijk. Na een tankbeurt krijg ik soms een actieradius van over de 2000km. ( was het maar waar ! )
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”