Noodloop bij gas geven

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Biedjee
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.10.2016 - 21:53

Beste Mensen,

Ik heb een hardnekkig probleem met mijn V70 MY2006 Motortype:D5244T5

Elke keer als ik flink op het gas ga staan schiet de motor in Noodloop “Motor management Service vereist” met de irritante vermogensbeperking die erbij hoort.
Bij uitlezen komen 2 foutmeldingen naar boven:

ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor signal too low
ECM-1507 Turbo Control – Too low pressure


Na resetten rijdt de auto weer helemaal prima totdat je iets teveel gas geeft. Ook hoor ik een licht fluitend (zuchtend) geluid bij het gasgeven
Eerst de positieve punten:

• Motor loopt prima, (415000km)
• Motor trekt gewoon goed zoals het hoort (tot aan de melding)

Na wat zoeken op het forum kwam ik de turboslang als eerste verdachte tegen. Bij mijn vorige D5 is die er ook al eens afgedonderd. Deze is inmiddels voorzien van een nieuwe pakking en opnieuw vastgezet (aan de turbo kant).
Ook de Buis is opnieuw gefixeerd. Helaas treedt de foutmelding nog steeds op. Ik begin de turbo zelf te verdenken. Gezien de km stand zou dat ook geen schande zijn.

Heeft iemand nog een heldere invalshoek?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Biedjee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Heel veel Franse Meuk
Volvo 960 2.5 ambassador
Volvo V70 2.4D (2006) 420dkm
Volvo 960 3.0 300dkm +
Volvo S60 D5 185pk
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bouwjaar?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Toch even zoeken naar een lek in het inlaat traject, wellicht even onder druk zetten. Vaak lekt er een slang richting intercooler. De ic zelf kan ook nog lekken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19500
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Betreft dus een D5 van 2006. Met die km-stand en de melding ga ik er van uit dat je Turbo versleten is. Pas op dat ie niet klapt want dan kan je verder van huis zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Biedjee
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.10.2016 - 21:53

Ik verdenk ook de turbo en hij heeft ook geen schuld. Probeer gewoon info te verzamelen voor afweging "wat te doen nu"
De inlaatbuis is ook vettig aan de binnenkant. Volgens mij hoort dat niet zo te zijn.

Gelukkig Heb ik nog een Volvo 960 (barre gaander) en zit niet meteen omhoog qua vervoer.
Laatst gewijzigd door Biedjee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel veel Franse Meuk
Volvo 960 2.5 ambassador
Volvo V70 2.4D (2006) 420dkm
Volvo 960 3.0 300dkm +
Volvo S60 D5 185pk
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19500
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb het ooit met mijn V40 gehad. Na idd kapotte slangen toch een versleten turbo. En dat was toen bij 245.000 km. Wel een iets mindere turbo dan bij de D5 gebruikt is. Maar na dik 400.000 kan ik me indenken dat de turbo ook hier de daadwerkelijke boosdoener is. Ga eens op zoek naar een wat frisser exemplaar uit een sloper of een revisie exemplaar. Zal qua prijs overigens niet veel schelen vrees ik.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Naast slangen op druk(inlaat) kan je ook nog het stapeltje vacuumslangen controleren. Door flink gas geven kantelt een motorblok net iets verder dan normaal waardoor een scheur in een (vacuum)slang dan open breekt, stationair heb je er dan weer geen last van. Alle slangen op lekkage controleren is makkelijk zelf te doen en de goedkoopste diagnose, turbo vervangen zou ik pas daarna doen.
Gebruikersavatar
Biedjee
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.10.2016 - 21:53

Gezien de lage economische waarde en de hoge afhankelijkheid van een betrouwbare diesel heb ik besloten de V70 weg te doen en uit te kijken naar een andere auto. Wel weer een volvo natuurlijk.

Natuurlijk kan je er weer tijd en geld insteken maar dat is niet verstandig meer. Op naar de volgende!

PS: Iemand een V70 kopen met klein gebrek?

;-)
Heel veel Franse Meuk
Volvo 960 2.5 ambassador
Volvo V70 2.4D (2006) 420dkm
Volvo 960 3.0 300dkm +
Volvo S60 D5 185pk
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Mwah, dat is natuurlijk je eigen keuze. Maar die lijkt me wel snel getrokken...
Als het de turbo is... ja dan kan het economische waarde verhaal gaan kloppen. Maar wat als het toch slechts een of meer slangetjes zijn? Of alleen maar bv. de turbodruk-sensor (zoals bij mijn D3 het geval was :( )
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”