Dag allemaal,
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een V50 1800 benzine uit 2008. Heel tevreden mee. Sinds deze week een probleem met de ruitensproei-installatie. De koplampsproeiers werken naar behoren, maar zowel de voorruit- als achterruit sproeier werkt niet meer. Slangen doorgeblazen, reservoir zit uiteraard vol. Ik verdenk de pomp, maar de koplamp sproeier werkt wel en de pomp hoor ik zoemen rechtsvoor. Wordt de zelfde pomp gebruikt voor koplamp en ruitensproeier? Omdat de achterwisser wel werkt, kan het de zekering niet zijn. Zitten namelijk allebei op zekering 48.
Wellicht zie ik iets over het hoofd. Graag hoor ik jullie visie.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Groeten, Jan
Ruitensproeier issue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Volgens mij is er voor de koplampen en de ruiten een aparte pomp. De koplampen worden niet bij elke sproeibeurt meegenomen maar om de x keer. Hoe vaak weet ik zo niet.
Je kunt dat testen door een paar keer te sproeien, als het goed is hoor je niet bij elke poging een pomp zoemen.
Ik denk dat de pomp voor de ruitensproeiers defect is.
Je kunt dat testen door een paar keer te sproeien, als het goed is hoor je niet bij elke poging een pomp zoemen.
Ik denk dat de pomp voor de ruitensproeiers defect is.
V40 T2 Nordic+
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Probeer toch eerst iets anders.
Haal de zekeringkast los, en maak de contacten schoon.
Heb zelf vorig jaar de pomp ook vervangen, maar probleem bleef (na 2uur rijden viel de pomp uit)..
Hierna de zekeringkast eruit gehad, schoongemaakt en erin.
Probleem weg.
Qua relais is de pomp een rommeltje.. (ik wilde-eigenlijk het relais vervangen toen ik op onderzoek ging na vervanging pomp)
1. Niet/lastig te vervangen ivm soldeerrelais
2. Elektrisch schema is idioot
Dit was hem voor een C30:

Haal de zekeringkast los, en maak de contacten schoon.
Heb zelf vorig jaar de pomp ook vervangen, maar probleem bleef (na 2uur rijden viel de pomp uit)..
Hierna de zekeringkast eruit gehad, schoongemaakt en erin.
Probleem weg.
Qua relais is de pomp een rommeltje.. (ik wilde-eigenlijk het relais vervangen toen ik op onderzoek ging na vervanging pomp)
1. Niet/lastig te vervangen ivm soldeerrelais
2. Elektrisch schema is idioot
Dit was hem voor een C30:

Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+