Ik heb de prijzen van de V90 Momentum vergeleken voor MY2017 en MY2019, en de verschillen zijn op zijn zacht gezegd verrassend. Overduidelijk is dat het doorvoeren van lastenverzwaringen van onze overheid nog niet ten einde gekomen is, ondanks de begrotingsoverschotten, en dat de automobiel wederom melkkoe nummer één is.
De BPM op een V90 T5 is in de periode april 2016 – april 2018 gestegen van 8.464 euro naar 11.448 euro, een stijging van 35,3%.
De netto catalogusprijs is in diezelfde periode gestegen van 36.802,48 euro naar 38.071,9 euro. Met de invoering van MY2019 zijn er enkele zaken uit de Momentum-uitvoering geschrapt:
- 011 verwarmbare voorstoelen
- 063 verwarmbare ruitensproeierkoppen
- Moritz lederen bekleding
Totaal: 2.480 euro.
Om appels met appels te kunnen vergelijken, heb ik dit bij de netto catalogusprijs opgeteld en daarmee is de gecorrigeerde netto catalogusprijs 40551,90 euro. Dit is een stijging van 10,2% t.o.v. MY2017. Ook al aanzienlijk maar niet zo idioot hoog als de BPM.
De totale eindprijs (fiscale waarde) is in twee jaar tijd met 7.000 euro gestegen van 52.995 euro naar 59.995 euro (uitgaande van appels met appels, dus inclusief de geschrapte opties). Dit is een prijsstijging van 13,2%.
Prijsexplosie V90 T5
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3386
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52
Ik denk dat de nieuwe WLTP (opvolger van NEDC) hieraan ten grondslag ligt. Een andere (en in sommige opzichten veel betere) testprocedure om het verbruik (en de uitstoot) vast te stellen. Een BMW X5 is zo'n 15k duurder geworden.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12282
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
door de komst van de T4 is de T5 van een netto geprijsde auto een bruto geprijsde auto gewordenDB200 schreef: Ik heb de prijzen van de V90 Momentum vergeleken voor MY2017 en MY2019, en de verschillen zijn op zijn zacht gezegd verrassend. Overduidelijk is dat het doorvoeren van lastenverzwaringen van onze overheid nog niet ten einde gekomen is, ondanks de begrotingsoverschotten, en dat de automobiel wederom melkkoe nummer één is.
De BPM op een V90 T5 is in de periode april 2016 – april 2018 gestegen van 8.464 euro naar 11.448 euro, een stijging van 35,3%.
De netto catalogusprijs is in diezelfde periode gestegen van 36.802,48 euro naar 38.071,9 euro. Met de invoering van MY2019 zijn er enkele zaken uit de Momentum-uitvoering geschrapt:
- 011 verwarmbare voorstoelen
- 063 verwarmbare ruitensproeierkoppen
- Moritz lederen bekleding
Totaal: 2.480 euro.
Om appels met appels te kunnen vergelijken, heb ik dit bij de netto catalogusprijs opgeteld en daarmee is de gecorrigeerde netto catalogusprijs 40551,90 euro. Dit is een stijging van 10,2% t.o.v. MY2017. Ook al aanzienlijk maar niet zo idioot hoog als de BPM.
De totale eindprijs (fiscale waarde) is in twee jaar tijd met 7.000 euro gestegen van 52.995 euro naar 59.995 euro (uitgaande van appels met appels, dus inclusief de geschrapte opties). Dit is een prijsstijging van 13,2%.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3386
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nee, de CO2 uitstoot stijgt van 154 naar 157 gram per kilometer. Het is grotendeels de (jaarlijkse) BPM verhoging. Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog zou de BPM niet mogen stijgen volgens de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor invoering van de WLTP.Ik denk dat de nieuwe WLTP (opvolger van NEDC) hieraan ten grondslag ligt.
Voor de V90 D4 GT-8 is de prijsontwikkeling nog absurder.
Netto Catalogusprijs daalt van 39.154,25 euro in april 2016 naar 38.563,23 euro in april 2018 (incl. correctie voor de geschrapte opties)
BPM stijgt van 8.618,36 euro in april 2016 naar 12.153,08 euro in april 2018. Een stijging van maar liefst 41%.
Dit is wel voor ca. 60% te verklaren door de WLTP, de CO2 uitstoot stijgt van 119 naar 127 gram per kilometer.
De V70 D4 GT-8 eindprijs neemt in dezelfde periode met 2.300 euro toe, een stijging van 4,1%.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3386
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Relevant is dat onze (r)overheid de prijzen van nieuwe auto's flink duurder maakt onder het mom van milieu. De CAO-salarissen groeien niet in dezelfde snelheid mee. Voor de particulier komt een nieuwe auto zo verder weg dan ooit. Waardoor de autobranche verder wordt uitgehold, schaalvergroting wordt versneld en werkgelegenheid op lange termijn kapot wordt gemaakt. In mijn optiek kun je niet ongestraft de belastingen maar blijven verhogen. Maar misschien ben ik de enige die zich daar druk over maakt?Het zal allemaal geen positief effect hebben op de verkoop van de V90 T5.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
MODS BREAK: passen we op dat we het hier niet over politiek gaan hebben?
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3386
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Inderdaad, nog niet iedereen is al overgeschakeld op WLTP en Euro6c danwel Euro6dtemp (pas vanaf 1 september 2019 verplicht). Ik noem bijvoorbeeld het VAG-concern. En als ik het zo lees, staat die "Schummelmeister" nog wat te wachten.WLTP is pas vanaf september "eerlijk"..
https://www.motor-talk.de/news/wltp-eng ... 56875.html
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 16.05.2018 - 10:22
- Locatie: Etten-Leur
En dan te bedenken dat je in 2010 nog GROEN bezig was tot en met 140 gram uitstoot...