Volvo S60, opstart problemen 's morgens

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Fabke_1
1st Gear member

Hallo,

ik heb me zonet ingeschreven omdat ik problemen heb met mijn Volvo s60, 2005, +-258000 km.

problemen begon vorige winter. (december 2017-feb 2018).

Elke ochtend moet ik 3 a 5 keer de sleutel draaien eer ik mijn motor kan opstarten.
Wat ik vreemd vind, is dat ik dit zelden de namiddag heb (als ik gedaan heb met met werken).
ik heb dit probleem voor 99% 's morgens.
als ik hem opstart (na een paar keer proberen) en dan rij ik dan bijv een winkel,daarna start hij elke keer onmiddellijk op. na mijn werk hetzelfde (dan blijft hij toch +- 8,15 geparkeerd), etc... dus enkel 's morgens heb ik dit probleem.

Ik denk (niet zeker) dat dit misschien komt omdat het in 's nachts kouder is? in de winter had ik dit probleem soms ook na mijn werk. na de winter enkel de bij 's morgens.

ik ben ermee naar mijn garagist geweest (geen Volvo garagist), hij wist het niet echt en dacht aan een paar mogelijke oorzaken.

daarna ben ik naar de Volvo garage geweest en heb het probleem uitgelegd.
volgens mij, weten ze het zelf ook niet echt en hebben ze alle mogelijke onderdelen aangevinkt die dit probleem kan veroorzaken.

hier de offerte (met werkuren +-5 uur: komt dit uit op ongeveer 1600 euro.

Afbeelding

1600 euro voor een wagen van 2005 met +-258000 km... is niet meer de moeite om hier kosten aan te besteden, vrees ik.

de auto rijdt vlot, geen problemen met het gas geven, etc.. enkel dat opstarten 's morgens is een probleem die ik graag opgelost zou hebben.

mijn garagist heeft een stuk vervangen (weet niet goed wat, mijn vader heeft dit afgehandeld) (stuk van +-300 euro) maar het probleem blijft.

bedankt voor jullie hulp
Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Start de auto 's ochtends wel als je eerst 10s de sleutel op stand II houdt voordat je door draait?
Fabke_1
1st Gear member

Jelmer de Jong schreef: Start de auto 's ochtends wel als je eerst 10s de sleutel op stand II houdt voordat je door draait?
meestal wacht ik altijd tot al de lichtjes uit zijn vooraleer ik de motor start.
dus zelfs 's morgens, in stand 2 ('s morgens wacht ik altijd 10 sec), nadat alle lichtjes uit zijn, heb ik deze problemen.

het gebeurt wel eens (niet vaak) in de namiddag, als ik ben gaan winkelen in een supermarkt, dat ik niet wacht en onmiddellijk de motor opstart en dit werkt wel.
enkel de voormiddag heb ik startproblemen
Fredhead
Geartronic member

Ik weet niet handig je zelf bent, maar bijvoorbeeld de gloeibougies zijn prima zelf te vervangen.
Beetje handig zoeken op internet en dan ben je al zo'n beetje 100 euro minder kwijt dan men daar vraagt.

Zelfde voor wel meer dingen op het lijstje.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fabke_1
1st Gear member

niet echt.

ik kan niet echt geloven dat ik alle stukken moet vervangen die op die offerte staan.. ze hebben volgens mij, niet goed wetende wat de oorzaak kon zijn, alles aangevinkt die zulke problemen kunnen geven.

wat denken jullie dat de oorzaak zou kunnen zijn ? enkel de bougies? iets anders ...
Fredhead
Geartronic member

De egr is het volgens mij niet, of je moet tijdens het rijden ook problemen hebben.
Gloeibougies is een goede verdachte aangezien die ervoor zorgen dat een diesel goed start met dit weer.

Die van mij startte thuis helemaal niet op het laatst en net 's bij jou ging het op het werk veel gemakkelijker.
Net als zodra er een beetje warmte in zat wat logisch is.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

Musicus
4th Gear member

Even voor de duidelijkheid: heb je een Euro 3 of een Euro 4 motor? De motorcode op de offerte staat voor de eerste generatie, maar volgens mij hoort de code van de nokkenassensor daar niet bij.

Heb je dat moeilijke starten nu nog steeds? Of alleen in de winter? De gloeibougies doen namelijk niets boven de 5 graden, dus dat zou op dit moment geen enkele invloed mogen hebben. Daarnaast, ik had 5 defecte gloeibougies en zelfs wanneer het had gevroren startte de auto. Weliswaar een beetje rommelig, maar hij liep wel.
Waar ik mee zou beginnen is een goed additief (bijvoorbeeld van Liqui-Moly) aan de diesel toevoegen en eens een lang stuk gaan rijden. Liefst hoog in de toeren om de boel eens goed schoon te branden.
Probeer daarnaast eens of het helpt om een paar keer de motor op contact te zetten voor het starten. Dus naar stand 2, paar seconden wachten, en weer uit. En dat een paar keer herhalen. Bij iedere keer op contact zetten begint de brandstofpomp te werken. Mocht de auto daarna wel goed aanslaan zou het kunnen wijzen naar de brandstofdruk die niet hoog genoeg is bij het starten.

Waar woon je? Wellicht is er iemand in de buurt die met je mee kan kijken, of de auto kan uitlezen met Vida. (heeft de dealer dat al gedaan?)
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Fabke_1
1st Gear member

ik heb een euro 4.
ik woon in Gent.
gisteren stond mijn wagen ongeveer 12 uur stil en had weer moeite om mijn wagen op te starten. deze ochtend kon ik dan wel weer mijn wagen onmiddellijk opstarten nadat hij 4 uur had stilgestaan.

'Probeer daarnaast eens of het helpt om een paar keer de motor op contact te zetten voor het starten. Dus naar stand 2, paar seconden wachten, en weer uit. En dat een paar keer herhalen. Bij iedere keer op contact zetten begint de brandstofpomp te werken. Mocht de auto daarna wel goed aanslaan zou het kunnen wijzen naar de brandstofdruk die niet hoog genoeg is bij het starten. '

dit zal ik morgenochtend eens proberen.

ik weet dat de dealer mijn auto heeft uitgelezen en dan hebben ze me die offerte gegeven, maar kan die offerte moeilijk geloven omdat ze alle mogelijke oorzaken hebben aangevinkt.
bedankt voor de hulp

edit:
in de winter had ik het ook in de namiddag, wellicht door het koude weer
Laatst gewijzigd door Fabke_1 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabke_1
1st Gear member

hallo.

heb deze ochtend, 8 keer naar stand 2 geweest, gewacht tot de lichtjes uit waren en dan naar stand 0.. na 8 keer, startte mijn wagen onmiddellijk op. ik zal morgenochtend en donderdagochtend hetzelfde doen en hopelijk hetzelfde resultaat.

ik las dat u schreef dat moest het zo wel lukken om te starten, het ligt aan de brandstofdruk.  wat moet er dan vervangen om dit te verhelpen ?  bougies? etc...    is dit kostelijk ?

bedankt voor jullie hulp/advies
Fredhead
Geartronic member

Het is een beetje dubbel.
Je laat hem 8 keer gloeien, maar dat zal met dit weer niet uit moeten maken.
Dus dan blijft de druk over inderdaad.

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst gewisseld?
Enige andere verdachte is dan de pomp zelf in mijn ogen.

Fabke_1
1st Gear member

ik meen me te herinneren dat toen de problemen begonnen waren (in de winter ) dat de garagist de brandstoffolter heeft vervangen.

de brandstofpomp, hoeveel zou dit kosten ?
Fredhead
Geartronic member

Ik zou uitgaan van minimaal een euro of 300 met plaatsen erbij.
Weet zo 123 niet wat een pomp kost. Ik had zelf dat het filterhuis stuk was gegaan en dat kwam op ongeveer een zelfde plaatje uit met alles wat vervangen moest worden.

Musicus
4th Gear member

Je hebt 2 brandstofpompen in je auto zitten. Een hogedrukpomp tegen het blok aan (waar een sensor op zit, die wel eens sneuvelen) en een opvoerpomp in de tank onder de achterbank. Ik weet niet over welke jullie nu praten. Daarnaast zit er ook nog een sensor op de common-rail, die daar de druk meet. Ook die wil wel eens sneuvelen.
Mocht het probleem zitten in de brandstofdruk nadat je auto meerdere uren heeft stilgestaan dan moet er ergens een drukverlies/lek zijn. Waar je aan zou kunnen denken is: brandstoffilter/behuizing, sensor oid.

Als een van de brandstofpompen defect is zou je veel vaker problemen hebben mijns inziens.

Ik zou niet lukraak een pomp gaan vervangen zonder goed te onderzoeken waar het probleem zit.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”