Loadindex lager dan voorgeschreven: kan/mag dat?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Oprijden van winterbanden met ruim 3 mm doe ik liever nu dan in de winter (geen verzekering in Duitsland). Nu plakken ze nog zo goed dat ik goed contact met de weg heb en bij regen doen deze banden het sowieso beter. Je (@Paul) stelt toch niet voor dat men banden niet mag oprijden tot het wettelijk minimum (wat nog niet eens levensgevaarlijk is...)?

En...Volvo schrijft LI=97 voor terwijl 94 ook voldoet (zelfs nog wat kilootjes over bij max load en snelheid). Zij zitten (altijd) aan de veilige kant bij voorschrijven van 'minimum' waarden anders komen daar weer claims over.
De bandenfabrikant wil geen gez**k (lees claims) en zullen de banden met een lagere, altijd veilige, marge coderen: die LI van 94 wordt altijd gehaald. M.a.w. de band is beter. Voor deze band is de LI=94 bij 2,4 bar, ik zit daar met 2,8-3,0 bar ruim boven (de LI neemt toe met verhogen van de bandenspanning. zoek :"Guidelines for the Application of Load and Inflation Tables").

En ja, de band is idd leverbaar in 97W dat is de issue niet. Deze V60 PIH vreet banden dus over een jaar zal ik braaf de 97W met 3,0 bar er onder zetten, Nu liever even geen gedoe met mijn 'mannetje'. Maar misschien maak ik dit niet eens meer mee met deze banden (RIP/LOL)
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Als jouw "mannetje" LI 97 op de factuur schrijft en je LI 94 levert, zou ik toch even het gesprek met hem aangaan....
Of zijn het banden die 'van een vrachtwagen zijn gevallen'?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3076
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik zal altijd de originele loadindex aanhouden!

Heb met de vorige V70 een vergelijkbaar issue gehad dat er ook een lagere loadindex geleverd was, hele discussie met de bandenboer en lease maatschappij, en toen zijn die toch vervangen door de juiste loadindex.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”