V50 R schreef:
.....
Als je korte stukken rijdt zijn de diesels een ramp. Egr problemen kan je dan vast meenemen in je begroting. En dat is niet een overdreven reactie, forum staat er vol mee. De diesel moet regelmatig sporten zoals Han hier vaak op het forum verkondigd.
Zoals aangegeven heb ik met mijn D3 nog nooit (ruim 60k aan kms) enig probleem ondervonden mbt mijn EGR (om het even überhaupt geen problemen

). Dus jouw stelling kan ik met mijn eigen ervaring niet bevestigen, obv mijn D3.
@OGA: welke uitvoering is dat precies, die vea D4 (of is dat simpelweg de 4- en niet de 5 cilinder). Wat zijn de specifieke motor eigenschappen van dat blok. Dat vea staat voor Volvo Environmental Architecture heb ik al eens ergens gelezen maar in welke uitvoeringen en (vanaf) welke bouwjaren? Hoe groot zijn de ‘problemen’ mbt de EGR in dit blok (volgens de statistieken)?
Wil wel een GT8, lijkt me relaxter rijden dan de 6 traps.
Mbt AWD: lijkt me een meerwaarde hebben voor de auto (ok, daar investeer je dan vooraf ook in), voor doorsnee NL gebruik natuurlijk beslist geen ‘must’ maar jaarlijks naar de sneeuw met de latten dan lijkt het me lekker. Wel weer extra onderhoudskosten neem ik aan.... dus weer een twijfelgevalletje.
Mbt nieuwe model: prijsverschil blijft groot, en het ‘oude’ model blijft toch nog altijd een knappe wagen.
Ruimte: aan ‘koude liters’ is het verschil 65 liter meen ik, das op zich toch best behoorlijk (zo’n beetje het volume van een behoorlijke hond

), dit naast de hoge zit (in het verleden ervaren met een MPV en dat is toch wel erg prettig).
De recente aankondiging dat de pomp-liter-prijzen binnenkort op en over de € 2,- gaan is icm een gretig verbruik van een T5 natuurlijk ook niet echt een prettig vooruitzicht (wat gaat de dieselprijs doen?). MRB is logischerwijs lager voor benzine maar dat ervaar ik momenteel niet als schokkend.
Zijn er verder nog tips mbt uitrusting; welke opties zijn beslist ‘handig/praktisch/de moeite waard (naast GT8, panoramadak, achteruitrijcamera icm v&a parkeersensoren, sportstoelen, standkachel en elctr verw voorruit).
Eea is uiteraard afhankelijk van het aanbod, maar altijd goed te lezen wat anderen vanuit de praktijk ervaren hebben.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208