Advies aankoop v50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvoRaoul
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15

Hoi allen, eerst niet zeker ofdat dit in het juiste subfora staat en of ik mij eerst had moeten voorstellen?
Anders bij deze, Ik ben Raoul, 37 jaar jong, en heb mij er eindelijk bij neer gelegd dat ik altijd al een volvorijder had moeten zijn. Auto historie: Peugeot 207(huidige), 106, 205, saab 900, alfa 146 en 33. 2e auto (van vriendin) een Aygo, ook groot fan van :D.

Nu op zoek naar een V50 1.6D, eisen: trekhaak, redelijk nette staat. Liefst zoveel mogelijk opties, en vooral hoe zuiniger hoe beter. Uiteraard netjes z'n onderhoud gehad en liefst de distributie riem ook al gedaan.
Budget is max 5200 euro.

Mijn vraag, waar moet ik op letten? Heb zelf redelijk wat verstand van auto's, maar niet van dit model specifiek. Heb nooit eerder diesel gehad. Hoge km stand ben ik niet bang van, mits altijd netjes z'n onderhoud gehad etc. En kan ik het beste wel of niet een start/stop nemen, pas een vanaf 2007/2008/2009 etc. Ik hoor graag jullie mening en tips.

Gr Raoul
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Welkom op dit forum.
Je vraag is een aankoop advies V50 1.6 D dan zou ik zeggen ga voor een D5 die natuurlijk duurder is in verbruik maar wel veel betrouwbaarder is als de 1.6 D of de 2.0 D.
De 1.6 D en 2.0 D zijn motoren waarbij Volvo een samenwerking verband is aangegaan met Ford waar Volvo niet echt tevreden over is geweest.
Bij de Forum sponsor VolvoService.EU komen deze motoren met hele rare storingen binnen en daar adviseren ze ook als je de keus hebt ga dan voor de 5 cilinder , dit geld trouwens ook voor de benzine motoren.
Verder is het belangrijk welk type je ook wil kopen dat de onderhoud historie klip en klaar is.
Klopt de km stand wat voor onderhoud heeft de auto gehad , is op tijd de distributie vervangen met waterpomp en spanrollen.
Heeft de auto een schakelbak zijn dan het vliegwiel en koppeling wel is vervangen dan bedoel ik bij hoge km standen.
Is het een automaat is de bak weleens gespoeld? kortom er zat om over na te denken.
Maar blijf je een V50 1.6 D overwegen er staat op dit forum een 1.6 D te koop.

viewtopic.php?t=79639 ik weet niets van deze auto ik ken ook het forum lid niet.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn input en de juiste beslissing neemt
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D2 is zuiniger dan n 1.6d en heeft n 6 bak, stukken betaalbaarder (en beschikbaarder) dan n D5.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Let vooral op of het juiste onderhoud op tijd is uitgevoerd.
Bij de 1.6D moet elke 120k km het roetfilter worden vervangen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

m1karabijn schreef: Welkom op dit forum.
Je vraag is een aankoop advies V50 1.6 D dan zou ik zeggen ga voor een D5 die natuurlijk duurder is in verbruik maar wel veel betrouwbaarder is als de 1.6 D of de 2.0 D.
De 1.6 D en 2.0 D zijn motoren waarbij Volvo een samenwerking verband is aangegaan met Ford waar Volvo niet echt tevreden over is geweest.
Bij de Forum sponsor VolvoService.EU komen deze motoren met hele rare storingen binnen en daar adviseren ze ook als je de keus hebt ga dan voor de 5 cilinder , dit geld trouwens ook voor de benzine motoren.
Verder is het belangrijk welk type je ook wil kopen dat de onderhoud historie klip en klaar is.
Klopt de km stand wat voor onderhoud heeft de auto gehad , is op tijd de distributie vervangen met waterpomp en spanrollen.
Heeft de auto een schakelbak zijn dan het vliegwiel en koppeling wel is vervangen dan bedoel ik bij hoge km standen.
Is het een automaat is de bak weleens gespoeld? kortom er zat om over na te denken.
Maar blijf je een V50 1.6 D overwegen er staat op dit forum een 1.6 D te koop.

viewtopic.php?t=79639 ik weet niets van deze auto ik ken ook het forum lid niet.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn input en de juiste beslissing neemt
Tsja, check your facts, de makelij van de motor bijvoorbeeld . Ze zijn niet een samenwerking aangegaan, Ford was gewoon eigenaar van Volvo . Een hoge stand bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt mij niet zoveel over de koppeling en vliegwiel, ik zie liever een hoog aantal kilometers per jaar dan een laag aantal kilometers per jaar icm leeftijd van een auto en het feit of er al eens een nieuwe koppeling in is gekomen bijvoorbeeld. Iedere maloot kan binnen korte tijd eem koppeling wegbranden als hij zijn best doet namelijk.

De 1.6d, later de D2 is in feite een 1.6 diesel van PSA.
Ik durf te stellen dat de bewuste 1.6 diesel in dergelijk grote getale gemaakt en gebruikt is dat het een betrouwbaar motortje KAN zijn.
Ding niet teveel op zijn falie geven en netjes zijn onderhoudsbeurten geven dan kunnen ze prima hoge standen halen.

Ik heb dat blokje in de basis in een full options summum business uitvoering V40 (zwaarder dan een kale instapper) gehad en nee het was geen racer maar 1 op 25 ging makkelijk.

Gezien je budget zal een D2 met zesbak en beetje redelijke uitvoering niet lukken denk ik.

In tegenstelling tot veel andere merken is er achteraf weinig OEM opties toe te voegen bij deze auto's. Stel.je bijvoorbeeld een goede audio set op prijs ga dan zeker voor een auto met high performance audio (bij radio aan en uitzetten komt het audio pack in beeld)

Succes met zoeken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

ook de 1.6D en 2.0D zie je in grote getallen terug met erg hoge km standen. 400k+ is zeker geen uitzondering. Hierbij lijkt de 2.0D wel wat betrouwbaarder dan de 1.6D. Onderhoud is key want verse olie was echt en must om turbo problemen bijvoorbeeld te voorkomen. Zo'n 1.6D rijdt natuurlijk vaak veel (30-40k per jaar). Als je dan 1x per jaar in de garage staat is dat eigenlijk net ietsje te weinig.

Als je de keus hebt zou ik voor de 2.0D gaan, ik krijg het idee dat deze ietsje betrouwbaarder is dan de 1.6D en je kunt er nog steeds wel 1:20 mee halen. Zeker als je van lekker doorrijden houdt zal het vermogen fijn zijn en het verbruik verschil te verwaarlozen zijn.

Een ander vaker voorkomend issue bij alle motorvarianten is het massavliegwiel. ook een dure reparatie. Let dus bij aankoop op rammeltjes bij het koppelen en schokken bij het schakelen.

Verder zijn de voorste draagarmrubbers (achterste) vaak af bij hogere km standen. Een bekend probleem en voor niet al te veel geld op te lossen, maar ik heb destijds bij mijn zoektocht naar en S40 totaal 7 proefritten gemaakt in diverse modellen waarvan ze allemaal in meer of mindere mate versleten draagarm rubbers hadden. Km standen tussen de 180-200k. Mijn gekochte S40 heeft hier nog niet super veel last van, maar is zeker komend jaar aan de beurt voor nieuwe rubbers.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat een van de redenen dat de 2.4, 2.4i, T5 en D5 zo betrouwbaar zijn ook ontzettend veel te maken heeft met de eigenaren die deze modellen destijds kochten. Dit zijn veelal liefhebbers en lange afstand rijders. Dus deze auto's krijgen dan ook net iets meer liefde dan de werkpaarden (1.8, 2.0, 1.6D, 2.0D). Die verwaarlozing ga je merken bij de hogere km standen met achterstallig onderhoud en potentieel problemen door te lange onderhoudsintervallen. En ja, de 5 cilinders zijn technisch gezien ook gewoon hele goede blokken, maar ook deze hebben zijn eigen probleempjes en nadelen met weinig werkruimte, distributieriem ipv ketting, carterontluchting, hogere MRB, duurdere verzekering, hoger verbruik. Ja, ik zou graag een 5 cilindertje hebben, maar ik denk dat het te makkelijk is om alle andere motorvarianten weg te moffelen.

zorg dat de auto er goed verzorgd uit ziet, let bv op de sierpanelen op de deurpanelen. Hier kan je goed aan zien of de deur vaak open en dicht gaat (stadsverkeer). Ook kun je op de bestuurder stoel letten. Verder is het belangrijk om een kloppende onderhoudshistorie te hebben met normale onderhoudintervallen. Ik zou bij zo'n 1.6D toch wel verse olie willen zien rond de 20.000km ondanks dat volvo wellicht een hogere interval voorschrijft.

succes met de zoektocht, zijn hele fijne auto's!
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Het verschil in verbruik tussen de 1.6d en 2.0d is ook niet gek hoog en de 2.0d is toch wat probleemlozer. Omgekeerd is de 1.6d dus nauwelijks goedkoper en kent net wat meer minnetjes, dus zie ik niet veel redenen om er specifiek voor te kiezen. Niet dat die 1.6d nu echt zo vreselijk slecht is. Maargoed, als je de keuze toch nog moet maken..

De D5 gaat wel ineens veel meer verbruiken.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Vanuit de psa was het probleem dat de pijlstok een te lage waarde aanhield voor de olie waardoor de turbo vaak te weinig koeling kreeg.
Ik weet niet hoe dat bij Volvo is met hetzelfde blokje.
volvoRaoul
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15

Kijk dat zij allen goede adviezen. Ik blijf wel bij de 1.6, dit puur vanwege het verbruik. Ook hebben we besloten het budget heel iets op te krikken, om zo iets kritischer te kunnen zijn en niet het 1e beste barrel te kopen. Maar dank voor de vele tips alvast
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

volvoRaoul schreef: Kijk dat zij allen goede adviezen. Ik blijf wel bij de 1.6, dit puur vanwege het verbruik. Ook hebben we besloten het budget heel iets op te krikken, om zo iets kritischer te kunnen zijn en niet het 1e beste barrel te kopen. Maar dank voor de vele tips alvast
Zoals gezegd, het hoeft niet perse een slechte aankoop te zijn. Als je er een koopt is, los van de technische staat natuurlijk, het allerbelangrijkste een 100% sluitende onderhoudshistorie te hebben. Ze kunnen erg slecht tegen het rekken van oliewissels.

edit: misschien kan het ook geen kwaad direct na aankoop een verstuiverdiagnose uit te laten voeren en de turbospeling te laten checken. Kost je 250 euro maar als hier iets flink mee mis is kost het je meer dan 1000 euro, en dan kun je het beter nog onder garantie kunnen laten repareren.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Autos van 5500 euro zit doorgaans geen garantie op.
Heeft ie 2.5 a 3 ton gedraaid en er zijn nog geen grote zaken vervangen dan weet je dat die gaan komen.
Ergo, weg winst van zuinig dieselen.
Roetkat, turbo, egr, koppeling, intercooler, verstuivers, condensor, schokdempers, etc etc.
Beter eentje zoeken waar er al veel zaken zijn vervangen.
Een beurtje, remmen of banden zijn de kosten niet.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik zou me niet teveel blindstaren op het verbruik, dat is uiteindelijk maar een deel van de totale kosten. Scheelt op jaarbasis misschien een paar honderd euro, maar die ben je net zo snel kwijt aan een dure beurt bij een kwetsbaarder model.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

kww schreef: Autos van 5500 euro zit doorgaans geen garantie op.
Roetkat, turbo, egr, koppeling, intercooler, verstuivers, condensor, schokdempers, etc etc.
Mee eens, een auto kopen voor 1/6 van de nieuwprijs is inderdaad een behoorlijke gok. En een sluitend onderhoudsboekje zegt niets over hoe de auto bereden is geweest.

Met bijvoorbeeld een nieuwe turbo en nieuwe verstuivers ben je zomaar 3600 Euro lichter dus hoe ga je dat dan betalen als 5500 Euro je totale budget is?

Ik zou doorsparen tot 10k of kijken naar een kleinere auto.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik meende een keer gehoord te hebben dat de 1.6d rond 2012 flink verbeterd is. Dat zal wel de d2 zijn.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik rijd sinds begin vorig jaar ook een V50 1.6D (bouwjaar 2010). Stipt onderhoud is belangrijk bij deze blokjes, maar als deze goed onderhouden wordt is dit een prima motorblok. Ik heb een tijdje terug met een monteur van mijn lokale Volvo dealer meegereden in mijn V50 (omdat ik dacht iets verontrustends vanaf de motor te horen, ik vreesde een beetje voor de turbo).

Deze monteur (die al 20+ jaar bij deze dealer werkt) vertelde me dat er bij de 1.6D van de latere bouwjaren (van ná de facelift in 2008) een modificatie is doorgevoerd in de turboleidingen; het zeefje is verwijderd uit de leiding richting de turbo. Dit heeft voornamelijk de problemen rondom de turbo opgelost. Hij gaf aan dat zij van de latere bouwjaren V50's met de 1.6D motor zeer zelden turbo problemen tegenkomen, maar goed regulier onderhoud is wel belangrijk.

Let op ook op het roetfilter. Zodra je het idee hebt dat de motor vaak regenereert, dan is het roetfilter vol en aan vervangen toe (bij mijn dealer kost dat € 500, dit is goedkoper dan bij sommige Volvo specialisten). Als je door blijft rijden met een constant regenererende motor, dan loop je het risico dat er diesel in de olie komt, waardoor de oliepeil stijgt en daardoor uiteindelijk de motor op hol kan slaan, met serieuze motorschade tot gevolg.

Al met al ben ik zelf zeer tevreden over de 1.6D motor (het is geen racewonder maar je kunt er echt wel serieus goed met het verkeer meekomen, even inhalen is absoluut geen probleem).
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
volvoRaoul
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15

We zijn inmiddels geslaagd, gisteren een V50 1.6D uit 2010 gekocht. Nette auto, 230k op de teller, boekjes compleet, distributieriem onlangs gedaan, en weinig gebruikers sporen. Loopt netjes, rijdt prima. Heel erg blij mee. Dank voor de tips en meedenken.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Vel plezier met je nieuwe bolide.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Dit vraagt natuurlijk om foto's.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Veilige kilometers!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”