De laatste tijd heeft mijn PIH V60 D6 (geleverd nov 13, my 14, nu ongeveer 130.000 km gelopen) heel af en toe het volgende: de diesel draait, maar in de onderste regionen, waar normaal gesproken de electromotor het eerste zetje geeft, gebeurt er niks in drive. Pas als de diesel genoeg toeren maakt, 'koppelt' ie opeens waardoor je vooruit gaat. Dit kan zowel stationair gebeuren direct na het starten of bij het stoplicht, maar je merkt het soms ook bij het uitrollen en je weer een klein beetje gas bij geeft. Effectief alsof de auto in z'n vrij staat, tot het moment dat ie redelijk abrupt wel koppelt.
Het is een fenomeen dat eerder vaak voorbij was na het 'stoppen' en weer 'starten' van de auto (je ontdekt het redelijk snel bij het uitparkeren

); laatst duurde het echter langer dan dat en kwam er ook een 'direct service vereist' oid melding op het scherm. Auto stilgezet en monteur laten komen; maar tijdens het proefrijden (stond langs de weg) met de monteur loste het probleem zich als vanzelf weer op. Dat deed het de keer daarna ook (nog een 1 keer in 5.000 kilometer gehad).
Volgens de dealer wijzen de foutcodes er op dat de gehele versnellingsbak vervangen zou moeten worden. Hierbij werd een bedrag geroepen van ongeveer 7k in de BTW, met coulance er af 5k. Ik vind dat nogal wat voor een auto met zo (relatief) weinig kilometers. Te meer omdat de storing 'voorbijgaand' lijkt (en maar eens per zoveel 1000km optreedt), lijkt het compleet vervangen van de versnellingsbak puur op storingscodes me ook een beetje een paardenmiddel. Om nog maar even over de kosten te zwijgen...
Herkent iemand dit storingsbeeld? Heeft iemand misschien suggesties waar ik eens langs zou kunnen voor een second opinion?