Bandenproblemen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Als je nou, zoals Paul al voorstelt, eens een setje banden en velgen van iemand anders op je auto laat zetten.
Een setje dat geen problemen geeft op de andere auto.
Dan kan je velgen en banden uitsluiten.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

Na lange tijd een update.

Bij 94.000 km zijn er vier nieuwe Michelen Premacy 3 banden op gegaan, dit op aanraden van de onafhankelijke expert. Zoals al vastgesteld in dit forum was het een soepzooitje. Twee verschillende merken en verschillende profielen is niet echt best.

Onafhankelijk expert heeft nadat er vier nieuwe Premacy 3 banden zijn gemonteerd weer in de auto gereden en geconstateerd dat de auto technisch in orde is. Ikzelf voelde nog steeds een vibratie en reageerde sceptisch: 'we gaan weer cuppende banden krijgen'.

En jawel... 4k km later al heftige rolgeluiden bij 130 km/uur, 10k km later al weer een trillend stuur. Ik kan helaas niets met de suggesties die hier vermeld worden (andere velgen). De leasemaatschappij en Volvo (dealer + NL) willen niet erkennen dat er iets is. Volvo NL geeft aan: geïmporteerde auto, niet onze verantwoordelijkheid maar we willen wel meewerken en trouwens bestuurder; u zeurt. Leasemaatschappij; auto is technisch in orde aldus het rapport van onafhankelijk expert. Kortom: niemand wil meewerken aan een goede analyse om zaken uit te sluiten. Erg kortzichtig.

Je kan mij alles wijsmaken maar na 4k al dermate slijtage hebben in de banden zodat het net lijkt of je op de belijning rijdt hoort niet! Ik ga nu zelf een expertise rapport laten opstellen op eigen kosten om aan te tonen dat dit niet klopt, gelijk een stok achter de deur om het leasecontract te laten ontbinden.

Wordt vervolgd na de rapportage.
Laatst gewijzigd door JoostVos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Tip:
Laat je auto nameten op correcte uitlijning. bij een gerenommeerde bandenzaak:
Let er strikt op dat men niets aan de instelling gaat veranderen. Puur op de bank om de uitlijning te controleren. Neem het uitlijnrapport mee en mochten
er afwijkingen zijn, dan heb je bewijs dat er in het voortraject onzorgvuldig is gehandeld.

Als nieuwe banden binnen 4k km weer aan het cuppen zijn, dan is het de auto zelf.(of een bestuurder die de banden compleet afragd) de oorzaak.
Ook kan het zijn dat de uitlijning niet constant goed is doordat er ergens een draagarm- of een ander draai / bevestigings punt in de ophanging stuk is.
Maar dat zou er bij een APK keuring al uit moeten komen rollen.

Zeker is dat, als je net nieuwe banden hebt die keurig geballanceerd zijn, dat je auto dan stukken beter rijdt dan daarvoor. Echter bij jou komen de problemen weer boven omdat door de wellicht foutieve uitlijning / speling in onderstel de banden weer de vernieling in gaan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goh wat herkenbaar. Met de meeste V70 die heb gehad oeverloos balanceren uitlijnen enz. met de standaard Michelin banden :devil:
Om een lang-Lang verhaal kort maken...

Ik rij nu op Good Year zomer XL 98 draagvermogen en winterbanden NOKIAN D4 XL 215/55/R16 98H XLMINIMAAL 2.8 BAR
Nooit en nooit meer problemen gehad. ( XL is de wang verstevigd.)

Mijn amateur conclusie: Banden standaard Volvo te licht en zwak in de wngen voor mijn type volvo dan.
Sinds ik 98 heb geen problemen meer en de volvo stuurt en stuk strakker! :D

P.s. Zoals bekend moet wel de schokbreker in goede staat zijn, anders kun je ook problemen hebben met je banden en trillingen. ^_^
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: foutje taal
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@ Joost Vos: waar ben je nu na een jaar met dit verhaal? ben wel benieuwd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”