Ik had op de V70 eerst de Dunlop D4, maar kwam het tweede seizoen in de alpen daar niet berg mee op. V70 naast mij wel.
Daarna de Conti TS 850, erg goed bevallen en kon ik weer lachend anderen voorbij.
Belangrijk is ook hoe de banden in regen presteren, want uiteindelijk rijdt je nog veel meer kms op natte wegen dan sneeuw en ijs.
Komende week met de XC70 aan de beurt. Kijken of de Conti's in die maat er ook zijn, anders Michelin.
Welk type winterband V70 MY2012 D3
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Ik ben verbaasd om te lezen wat je schrijft over de Dunlops, had ik echt niet verwacht omdat deze altijd goede reviews krijgen. Maar ik heb nada ervaring met Dunlop banden.
Wat je schrijft over winterbanden en regen sta ik helemaal achter, je rijdt in nl gewoon meer in de regen dan in de sneeuw. Mede daarom heb ik voor de Michelin's gekozen omdat deze een C-label hebben.
De nieuwe Dunlops krijgen ook goede reviews, maar zoals ik eerder schreef moet je je hier niet helemaal blind op staren.
Wat je schrijft over winterbanden en regen sta ik helemaal achter, je rijdt in nl gewoon meer in de regen dan in de sneeuw. Mede daarom heb ik voor de Michelin's gekozen omdat deze een C-label hebben.
De nieuwe Dunlops krijgen ook goede reviews, maar zoals ik eerder schreef moet je je hier niet helemaal blind op staren.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19858
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De Dunlop 3d heb ik onder de V70 gehad en in de regen waren ze prima.
In Oostenrijk heb ik ook kettingen nodig gehad om boven te komen terwijl de banden nieuw waren.
In Oostenrijk heb ik ook kettingen nodig gehad om boven te komen terwijl de banden nieuw waren.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
De Dunlop 4D's waren de tweede winter al ver versleten, hebben niet eens de 18.000 km gehaald;
de Conti's met het dubble aan kms nog volop profiel en grip.
Ik zag ook dat de Dunlop 5D erg goed uit de test kwam, dus wellicht een goede verbetering.
Mijn voorkeur blijft nu toch gewoon bij Continental of Michelin voor de winter; gewoon een goede combi met een Volvo. Wellicht een Nokian, omdat veel Volvo rijders daar zeer tevreden over zijn.
de Conti's met het dubble aan kms nog volop profiel en grip.
Ik zag ook dat de Dunlop 5D erg goed uit de test kwam, dus wellicht een goede verbetering.
Mijn voorkeur blijft nu toch gewoon bij Continental of Michelin voor de winter; gewoon een goede combi met een Volvo. Wellicht een Nokian, omdat veel Volvo rijders daar zeer tevreden over zijn.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Conti's zijn gewoon goed, ongeacht het type.
Ben benieuwd waar je keus straks op gaat vallen, voorlopig heb je nog wel even de tijd qua weer.
Ben benieuwd waar je keus straks op gaat vallen, voorlopig heb je nog wel even de tijd qua weer.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19858
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb nu voor het 4e seizoen mijn set Michelin Alpin4 er onder waar nog gewoon 6mm profiel op zit terwijl de auto behoorlijk pk en nm heeft.PGV70 schreef: De Dunlop 4D's waren de tweede winter al ver versleten, hebben niet eens de 18.000 km gehaald;
de Conti's met het dubble aan kms nog volop profiel en grip.
Ik zag ook dat de Dunlop 5D erg goed uit de test kwam, dus wellicht een goede verbetering.
Mijn voorkeur blijft nu toch gewoon bij Continental of Michelin voor de winter; gewoon een goede combi met een Volvo. Wellicht een Nokian, omdat veel Volvo rijders daar zeer tevreden over zijn.
Dingen geven goed grip in de sneeuw en hier in NL voor al tractie in nattigheid en op een nat bospad, zijn niet de goedkoopste maar houden het gewoon 4 tot 5 seizoen vol met 15k per winter.
De volgende word weer gewoon Michelin.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Bij mij nu ook de Michelins Pilot Alpin PA4 er onder;
heb er goede verwachtingen van!
heb er goede verwachtingen van!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Eerste ervaringen met de Michelins:
- goede grip, zowel op droog en nat (moet nog in de sneeuw testen....)
- erg mooie rustige loop, zeer stil
- bransdtof verbruik wel wat hoger; heb vandaag de bandenspanning verhoogd, wat meteen positief leek uit te werken.
- goede grip, zowel op droog en nat (moet nog in de sneeuw testen....)
- erg mooie rustige loop, zeer stil
- bransdtof verbruik wel wat hoger; heb vandaag de bandenspanning verhoogd, wat meteen positief leek uit te werken.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Hier ook goede ervaringen met de Dunlop banden. Kan alleen niets zeggen over het geluid aangezien de achterbanden gecupt zijn.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Om cuppen tegen te gaan laat ik steeds de banden kruislings wisselen, van voor naar achter, L naar R.
Beste banden steeds op de vooras
Beste banden steeds op de vooras
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Doe ik ook altijd maar heb de auto met gecupte banden gekocht en het profiel is nog bijna 6mm dus vind het zonde om ze al te vervangen. Dit jaar nog maar even met de radio iets luider over de Nederlandse wegen
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Even gejat van het wereld wijde web
Oorzaak gecupte banden
De daadwerkelijke oorzaak* van gecupte autobanden is altijd terug te voeren op de gebruiksomstandigheden. De belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid zijn:
Uitlijning
Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuitstabiliteit te geven zal een autofabrikant de wielen op de achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest belast wordt (binnenste schouder in geval van negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Goodyear adviseert in het algemeen dan ook de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul” af te stellen. Daarnaast helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7500 – 10000km.
Bandenspanning
Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit zal, in combinatie met een groot toespoor, het zaagtandslijtageproces versnellen. Indien de bandenspanning (zie ook bandenspanningstabel) daarentegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kun je het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen.
Gebruik
Het spreekt voor zich dat het gebruik ook een rol speelt. De banden van een sportieve berijder zullen sneller slijten dan een rustige berijder.
Bandkeuze
Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig voor banden met een profiel met gesloten schouders te kiezen. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).
Schokbrekers controleren
Naast bovenstaande zaken is het ook belangrijk om de schokbrekers regelmatig te (laten) controleren. Defecte schokbrekers kunnen zorgen voor een verslechterd wegcontact en allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden.
Oorzaak gecupte banden
De daadwerkelijke oorzaak* van gecupte autobanden is altijd terug te voeren op de gebruiksomstandigheden. De belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid zijn:
- Uitlijning van het voertuig
- Bandenspanning
- Het gebruik
- Bandkeuze
Uitlijning
Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuitstabiliteit te geven zal een autofabrikant de wielen op de achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest belast wordt (binnenste schouder in geval van negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Goodyear adviseert in het algemeen dan ook de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul” af te stellen. Daarnaast helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7500 – 10000km.
Bandenspanning
Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit zal, in combinatie met een groot toespoor, het zaagtandslijtageproces versnellen. Indien de bandenspanning (zie ook bandenspanningstabel) daarentegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kun je het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen.
Gebruik
Het spreekt voor zich dat het gebruik ook een rol speelt. De banden van een sportieve berijder zullen sneller slijten dan een rustige berijder.
Bandkeuze
Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig voor banden met een profiel met gesloten schouders te kiezen. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).
Schokbrekers controleren
Naast bovenstaande zaken is het ook belangrijk om de schokbrekers regelmatig te (laten) controleren. Defecte schokbrekers kunnen zorgen voor een verslechterd wegcontact en allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Dat zal niet gaan met banden die een looprichting hebben, zoals veel winterbanden. die kun je hooguit van voor naar achter plaatsen, tenzij je ze van de velg trekt natuurlijk.PGV70 schreef: Om cuppen tegen te gaan laat ik steeds de banden kruislings wisselen, van voor naar achter, L naar R.
Beste banden steeds op de vooras
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225
Past:
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225
Past:
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Dat is een goede om in de gaten te houden.
Sommige banden hebben een looprichting met een pijl, andere met een assimetrie (zoals de Michelins) hebben een markering 'outside'.
Sommige banden hebben een looprichting met een pijl, andere met een assimetrie (zoals de Michelins) hebben een markering 'outside'.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Dat is inderdaad wel een belangrijk detail. Bij de Dunlops kan ik niet kruislings wisselen. Met de zomerbanden ook niet.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Michelins deden het prima in de sneeuw 2 weken geleden (alhoewel geen extreme omstandigheden, maar toch),
ook op nat wegdek voor mijn gevoel zeer goede grip.
(maar ja, zijn nog nieuw met zeker nog 7 mm profiel)
ook op nat wegdek voor mijn gevoel zeer goede grip.
(maar ja, zijn nog nieuw met zeker nog 7 mm profiel)
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13822
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Het is weer winter en ik heb vier seizoenen gedaan Michelin Alpin uit 2013 met 60.000km en een rest nu van 3.8 -4mm. Loopt dus wel lang meer. Rij ze af in zomerse omstandigheden.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....