domme vraag

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
dcc
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04.05.2005 - 10:10
Locatie: Utrecht

Ik heb een domme vraag, maar ben een complete leek op het gebied van auto onderhoud. Ik wil namelijk zelf mijn motorolie bijvullen. Hoe weet ik hoeveel ik in de motor moet gieten? Het boekje vertelt dit namelijk niet.

En wat voor motorolie kan ik het best gebruiken?

Ik rijdt trouwens een Volvo S40 2.0D
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

domme vragen zij er op dit gebied niet, we zijn allemaal begonnen met een eerste keer onder de motorkap kijken en dan denken: "hemel, wat moet ik hiermee"....
Als de auto is voorzien van het juiste instruktieboek moeten al jouw vragen rond oliebijvullen daarin behandeld worden; zoniet, ga dan naar een Volvodealer en vraag of hij een instruktieboek kan regelen; laat hem meteen een keertje voordoen hoe je het oliepeil kontroleert
Gebruikersavatar
Fdisk
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2005 - 13:06

dcc schreef:Ik heb een domme vraag, maar ben een complete leek op het gebied van auto onderhoud. Ik wil namelijk zelf mijn motorolie bijvullen. Hoe weet ik hoeveel ik in de motor moet gieten? Het boekje vertelt dit namelijk niet.

En wat voor motorolie kan ik het best gebruiken?

Ik rijdt trouwens een Volvo S40 2.0D
Ik heb vorige week mijn V50 2.0D opgehaald, en volgens de garage moet er een half synthetische olie in, de 10W40
turbo
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05

de 10w40 is inderdaad de 'juiste' olie voor je motor... sommige zeggen dat je in de zomer/winter een dikkere/dunnere olie moet pakken maar hoe dit allemaal percies zit weet ik ook niet. Ik zou zeggen vraag het je dealer en als je toch beslist je motorolie bij te vullen zorg dan dat je tussen de maatstreepjes op het peil blijft. te weinig geeft geen goede smering en te veel dan kan de druk in de carter te groot worden is mij verteld.

Trouwens peilen doe je na de motor even rust gegeven te hebben na een ritje. (dit zodat alle olie weer in het carter is gezakt)
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Bij mij zit er van de dealer 0w30 full synthetic olie in van Castrol, wordt ook door volvo geadviseerd.

Eric

V50 2.0D (8 weken oud)
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Er lopen nogal wat discussies over welk type olie je zou moeten gebruiken.
Mijn persoonlijke mening is dat je kwalitatief goeie olie in het blok moet mikken. Daar zijn allemaal spannende afkortingen voor die vertellen aan welke eisen een olie voldoet. Maar er telt ook nog iets mee dat ook wel mentale (on)rust genoemd wordt. Ondanks dat het prima olie kan zijn zou ik me toch niet helemaal gerust voelen als er Hema-olie in mijn motorblok zit. Dus maak ik bewust de keuze om duurdere olie van meneer Kroon te gebruiken.
Voor een benzinemotor is 10W40 (5W40 bij heftig applaudiserende klepstoters) denk ik nog steeds de meest allround-keuze. Ik zou het voor een diesel niet weten maar ook daar zal 10W40 geen slechte keus zijn.
Het temperatuurbereik van de olie ligt binnen de normale Nederlandse waarden.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
dcc
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04.05.2005 - 10:10
Locatie: Utrecht

Bedankt voor de informatie. Ik zal het inderdaad de monteur even vragen als ik langs ga voor een check. En die zal ook wel weten welk soort olie mijn Volvo het lekkerst vindt.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

met alle respect voor de goede dealers, er zijn ook garagisten die olie aanprijzen waar ze het meest aan verdienen......
ik ga altijd af op wat de fabrikant voorschrijft; dus als ik een relatief nieuwe Volvo zou hebben kijk ik in het instruktieboekje welke olie geadviseerd wordt, kom ik er daar niet mee uit dan zou ik kontakt opnemen met de fabrikant/importeur; moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

ps-amazon schreef:met alle respect voor de goede dealers, er zijn ook garagisten die olie aanprijzen waar ze het meest aan verdienen......
ik ga altijd af op wat de fabrikant voorschrijft; dus als ik een relatief nieuwe Volvo zou hebben kijk ik in het instruktieboekje welke olie geadviseerd wordt, kom ik er daar niet mee uit dan zou ik kontakt opnemen met de fabrikant/importeur; moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn
Dat doe ik dus niet.
Volvo schreef altijd Shell voor. Ze zijn nog niet overgenomen door Ford of het is ineens Castrol wat de klok slaat... Toeval? ;)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Volgens mijn garage is 5W40 tegenwoordig standaard bij benzine motoren van Volvo omdat de onderhoudstermijn 20000km is, voor motoren met een interval van 15000 km is 10W40 prima. De dealer gooide er bij mij trouwens gewoon 5W40 in, scheelt 3 euro per liter.
Ik geloof dat bij Volkswagen diesels tegenwoordig de motor zelf "kijkt" wat voor olie er in de motor zit, als het de goede is (0W30 ofzo) gaat het onderhoudslampje pas na 20000 km branden, anders na 10000 km al.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

even voor alle duidelijkheid: het gaat mij niet zozeer om het merk dat de fabrikant adviseert, maar wel het soort(specificaties/dikte etc.) olie
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

ps-amazon schreef:even voor alle duidelijkheid: het gaat mij niet zozeer om het merk dat de fabrikant adviseert, maar wel het soort(specificaties/dikte etc.) olie
ah, dat had ik niet uit je verhaal begrepen. :roll:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
dcc
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04.05.2005 - 10:10
Locatie: Utrecht

ok, het belangrijkste is dus het soort olie (lijkt me idd logisch). Het merk niet zo, zolang het maar geen vage "nooit van gehoord en goedkoper kan niet" merk is.
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

)W30 kan zeker volledige syntetisch betekend minder wrijving in de motor beter doorsmering... zeker ideaal voor in de winter, echter 10W40 is goed voor alle weersomstandigheden.
"Spee rijdt altijd mee"
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

De meeste olieen zijn gerust mengbaar. Staat ook op de fles. Verversen is belangrijker ;)

Hoeveel je moet bijvullen:
Kijk naar de peilstok. Tussen min en max is meestal 1 liter. Controleer even je instructieboekje want er zijn uitzonderingen!

Als de motor steenkoud is mag je tot de max vullen. Het duurt bij een warme motor zo'n 20 minuten voordat de olie weer naar beneden is gelopen in het carter. Als het peil tussen min en max staat is het ok. Als de olie warmer wordt zal het peil hoger worden (de vloeistof zet uit), vandaar bij niet-koude motor nooit tot de max vullen ;)

Beste is tussen max en halverwege tussen min en max te zitten. Te veel olie kan meer schade aan je motor toebrengen dan te weinig olie (te hoge druk). Langdurig met te weinig of te veel olie rijden is desastreus.

Iedere motor verbruikt olie. Zo is de constructie nu eenmaal. Als de motor meer dan 1 liter per 3000 kilometer gaat verbruiken is er reden tot controle! Dit geldt voor een Volvo-motor, er zijn merken die 1 liter op 1000 km acceptabel vinden :shock:

Suc6 met het bijvullen!


Gr ;)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

daar wil ik nog aan toevoegen:

waarom zou je verschillende olieen mengen? hoogstens in noodgevallen als je gebruikelijke olie niet verkrijgbaar is. Natuurlijk is een 20W50 goed te mengen met een 10W40 met de zelfde specificaties, maar hou je in principe gewoon aan de specificaties die de autofabrikant opgeeft. Zelf zou ik bv nooit een minerale 20W60 gaan mengen met een synthetische 0W30. Oliemerken met gelijke specificaties zijn uiteraard goed te mengen.

Een moderne motor kan een half litertje boven max rustig hebben, een half litertje onder min is op den duur niet goed, vooral als je de motor hard laat werken, dus gewoon tussen de streepjes houden, en in principe bij een koude motor op max, dan heb je maximale reinigende en koelende werking. De uitzetting van warme olie is te verwaarlozen, het gaat er bij oliepeilen alleen om dat alle olie weer in het carter is uitgezakt en dat de auto op een horizontale ondergrond staat

Verbruik is afhankelijk van het soort motor, ouderdom en mate van slijtage, mijn oude vooroorlogse Dodge motor zuipt 1 op 500 (20W60), maar daar maak ik me niet druk om; de Amazon gebruikt bij rallyritten in de bergen 1 op 1500 (20W50), vind ik ook zeer acceptabel, de moderne Astra turbodiesel 1 op 25.000 (0W30), klaag ik echt niet over. Het kan overigens zo zijn dat een motor ogenschijnlijk geen olie verbruikt, maar dan kan er wel olie verdwijnen en daarvoor in de plaats condenswater bijkomen, dan lijkt het peil altijd goed.....daarom ook met (enige)regelmaat verversen; en wat dat betreft is er natuurlijk veel veranderd, in het instructieboek van de Dodge staat elke 1000 mijl olieverversen, de Amazon om de 5.000 en de Astra om de 30.000; uiteraard kunnen de "oude" intervallen door de moderne olieen aardig opgerekt worden.

en dan nog dit: ga nooit een koude motor meteen belasten, een motor slijt het meest tijdens de "koude" kilometers na de start. ga een motor pas de sporen geven als de olie op bedrijfstemperatuur is, en dat is veel later dan bv het koelwater. Als het koelwater op de ideale temperatuur is, kan de olie nog veel te koud zijn en nog niet overal optimaal smeren. Vandaar het nut van een olietemperatuurmeter. Een oliedrukmeter is ook goed: te koude olie geeft een hogere druk dan olie die op de juiste bedrijfstemperatuur zit. Ik ga pas echt gasgeven als ik de oliedruk zie dalen tot de normale bedrijfsdruk; en dat is vaak pas een kwartier later dan dat de watertemperatuur ok is.
dcc
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04.05.2005 - 10:10
Locatie: Utrecht

Wow, wat een info. Bedankt allemaal. Erg nuttig.
dcc
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04.05.2005 - 10:10
Locatie: Utrecht

Ben bij de dealer geweest en daar werd mij verteld dat er 5W30 in gaat. Of heb ik het verkeerd verstaan en moet het 5W40 zijn?
Ik weet nu in ieder geval hoe ik moet zien hoeveel motorolie erin moet.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

5W30 is wel normaal bij diesels geloof ik.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”