Bedrading kofferbakdeksel vervangen. S-40

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
KevinS40
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.10.2014 - 16:53

Al enige tijd rijd ik in mijn S40 uit 2005 rond met de melding dat de kofferbak open staat.
Volgens de dealer is het slot kapot. Zelf betwijfel ik dat omdat, de kofferbak gewoon op slot gaat.

Na wat speurwerk weet ik op een Amerikaans Volvo forum een "How to"te vinden over het vervangen van de bedrading van de kofferbak. Dit zou het probleem moeten verhelpen.

De instructie is redelijk duidelijk maar ik liep tegen wat dingen aan die makkelijker konden.
Dus hier onder volgt de aangepaste instructie van Volvorite van het Swedespeed forum. (ere wie ere toekomt!)

Wat heb je nodig:
- circa 1 tot 2 uur afhankelijk van hoe handig je bent.
- kniptang
- torx (T25) schroevendraaier of accutolletje
- en natuurlijk een nieuwe kabelboom: Materiaal nummer: 8697604 voor €48,52 incl. BTW bij de dealer.

Afbeelding


1: Open de kofferbak en verwijder de clipjes die de bekleding van de kofferbak vasthouden. Pas op bij mij zijn er door mijn ongeduld 2 gebroken...
Afbeelding


2: Verwijder de hoes die om het slot zit, de 2 rubberen stoppen (links 1 en rechts 1) door linksom te draaien en de plastic handgreep aan de rechterzijde. De handgreep komt erg moeilijk los en hier komt toch wel wat voorzichtig grof geweld bij kijken. Pas op dat hij niet breekt.
Afbeelding

3: Gebruik de torx schroevendraaier om de 4 schroeven die je kentekenplaatverlichting en je kofferbak bediening los te maken. Dit kan een beetje plakken maar met wat voorzichtig heen en weer bewegen komt het wel los.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4: Nu kan je gemakkelijk de kabeltjes van de kentekenplaatverlichting en die van het kofferbak slot los maken.

5: Maak de rubberen geleider los en volg de kabel de kofferbak in tot het aansluitingspunt onder het plaatwerk. (Bij mij al voorzien van wat tape omdat er enige tijd tussen het onderzoek en het vervangen van de kabel zat)
Afbeelding

6: Nu kan je alle plastic houdertjes waar de kabel mee vast zit los trekken. Ze hoeven niet heel te blijven. Op de nieuwe kabelboom zitten ze ook.

7: Nu alles weer aan sluiten en vastzetten en het probleem is verholpen! Let er wel op dat de kentekenplaatverlichtinghouder (Is dat een woord?) die vast zat met de torx schroeven niet te strak word gezet. Het zou zonde zijn als het plastic scheurt.

Bij mij was de oorzaak inderdaad een kabelbreuk:
Afbeelding


Dus nogmaals bedankt aan Volvorite. Hieronder de originele uitleg:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2121136
Laatst gewijzigd door KevinS40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Duidelijke how to en weer een geslaagde in eigen beheer uitgevoerde reparatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 930
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

en belangrijker, probleem opgelost?
Erik

S60 T5 R-design
KevinS40
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.10.2014 - 16:53

Oh dat staat er inderdaad niet bij! Ja het is opgelost! ;).

Nu het volgende probleem: Vermoedelijk is de schakelaar van de achteruitrijverlichting kapot. De ene keer doet de verlichting het wel en de andere keer niet. Je hoort hem ook onder de bijrijdersstoel schakelen.
Dat wordt dus even zoeken op het forum!
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Is dit soms een S40 kwaal?
Ik had hier namelijk ook last van.

Kostte mij € 260,- euro bij de Volvo dealer...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klusje dat qua kosten dus zeker de moeite loont om zelf te doen.
Met deze duidelijke how-to zou dat wel moeten lukken :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
KevinS40
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.10.2014 - 16:53

S40 Momentum schreef: Is dit soms een S40 kwaal?
Ik had hier namelijk ook last van.

Kostte mij € 260,- euro bij de Volvo dealer...

Ik weet niet of het een S40 kwaal is. Maar ik kan me voorstellen dat die dunne draadjes na 10 jaar heen en weer bewegen een keer breken..

Ik kreeg inderdaad ongeveer dezelfde prijs te horen. Voor dat geld vond ik het wel waard om zelf een beetje te gaan hobbyen en uiteindelijk was het verbazingwekkend makkelijk!
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Hoi,

Ik heb een week of 4 dezelfde melding soms wel en soms niet gehad.
Nu is het zo dat ik afgelopen week de kofferbak open wou maken en deze geen zin meer had om open te gaan.
Ook de melding dat mijn kofferbak open staat is nu permanent aanwezig.
(heb het knopje achter bij de kofferbak los gehaald en gekeken of het aan het palletje lag maar kon niks bijzonders vinden, als ik em indruk hoor je ook alsof ie em open wilt gooien de 2 nummerbord lampjes springen even aan en vervolgens gaat ie niet open)

Heeft iemand een idee of dit ook aan die kabel ligt? En kan ik zelf mn kofferbak open krijgen of kan ik dit beter door de dealer laten doen?

Groetjes Ivo.
Gebruikersavatar
hansS70
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 22.12.2006 - 08:57

Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij mij was het een kabelbreuk, precies op de plek waar de kabel uit de klep komt.
Kon er redelijk makkelijk bij, en heb het gesoldeerd met een 2 cm stukje draad er tussen, en hij werkt weer als een nieuwe.
Ik heb de rest van de draden ook voor de zekerheid nagekeken, en die waren allemaal in orde.
In totaal ben ik nog geen drie kwartier bezig geweest.

Toen ik ermee bezig was, kreeg ik een kleine déjà vu, met de S80 heb ik hetzelfde probleem gehad.
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

Ik had deze zomer in frankrijk exact hetzelfde!

Het slot wilde niet meer ontgrendelen.. Op de camping het rubber losgehaald en 1 draad was compleet doormidden. Daar de boel aan elkaar gedraaid en getapet en voor de vakantie werkte het weer. Thuis de draad los gehaald en aan elkaar geknepen en gesoldeerd. Klaar. Dan moet je natuurlijk wel weten welke draad waar de breuk heeft zitten.

Maar het komt dus vaker voor.
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Het is ook een flink beweging die die klep maakt, dus ik vind het niet vreemd dat dit gebeurt. Zeker omdat de kabels ook wat aan de dikke kant zijn. De nieuw geleverde kabels zijn een stukje dunner en dus ook wat flexibeler. Kabel zelf kopen en vervangen is een slimme zet, want het is goed te doen en scheelt een flinke som geld!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
SupaYoshi
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.08.2018 - 18:57

Ik wil dit ook gaan doen, heb hetzelfde probleem. Echter missen er bij mij wat dopjes van de kofferbak (clips) weet iemand het bestelnummer? VolVo s40 2006
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”