Ervaring met (glass) coating na x jaar

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
wilfro2018
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 05.03.2019 - 09:38

Dag forumleden,

Op het forum circuleren al heel wat posts over leden die hun auto hebben voorzien van een glass- of keramische coating. Ik zou eens graag horen of er ook mensen zijn die dat inmiddels al een hele tijd geleden hebben laten doen en wat hun ervaring daarmee nu is. Zijn de producten echt zo duurzaam als de fabricant beweert? Is de glans na 2-3 jaar ook nog de moeite? Zouden jullie de investering opnieuw doen?

Ikzelf ben momenteel aan het twijfelen om mijn nieuwe V60 te laten voorzien van een IGL Kenzo coating maar ben een beetje argwanend over de beloftes van de fabrikant.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik zou zeggen vraag het eens aan iemand die er ècht verstand van heeft hier op het forum. ‘Millimetervreter’ is een goeroe op dit gebied.
Ik heb mijn nieuwe V60 begin december samen met hem in de glasscoating gezet en tot vandaag ziet hij er als vers gewassen uit! In de tussentijd geen 1x gewassen (@Leon: ik heb inmiddels alle bestelde spullen binnen dus er gaat een mooie wasbeurt aankomen ;-) ) alleen 1x met hogedruk afgespoten na wintersporttrip. Ongelofelijk hoe schoon de wagen blijft en hoeveel glans er op zit. Indien een winter met al zn vuil de wagen niet vies kan krijgen dan heb ik zeer veel vertrouwen in een langdurig effect.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
S90forever
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54

Ik heb mijn S90 uit 2016 met glascoating laten behandelen via de dealer en nu na 29 maanden is de bescherming nog steeds perfect. Zelfs bij een vuile auto nog grote druppels en in sterke regenbui regent ie gewoon weer schoon. Ik heb 5 jaar garantie op de behandeling gekregen en zoals het er nu uitziet is dat geen blabla. Ik was de auto af en toe met de hand maar voor 80% gaat ie gewoon door een goeie wasstraat. De coating beschermt ook heel goed tegen vogelpoep die nauwelijks vat heeft op de lak.
Kortom, ik ben er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Hoi Wilfro, ik sluit me volledig aan bij het advies van teebee. Mijn XC90 is ook samen met hem gedaan. Eigenlijk pas kort geleden, maar het is echt een nekkendraaier. Wanneer ik door het dorp rijd, zie je veel mensen toch nog even omkijken. Na de glascoating de auto zo nu en dan even met Reload nabehandelen. En ook weten hoe je een auto moet wassen. Kan millimetervreter je ook uitleggen/leren.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
wilfro2018
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 05.03.2019 - 09:38

Dankjewel voor jullie ervaringen te delen!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En vooral ook de velgen mee laten glascoaten! Maakt het schoonmaken een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Is een simpel klusje wat je zelf prima kan doen. Scheelt je een boel geld.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
wilfro2018
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 05.03.2019 - 09:38

Ik dacht te gaan voor de IGL Kenzo coating. Die is exclusief aan te brengen door een professional. Lijkt me ook een beter idee want ik als ik met zo'n product ga knoeien is heel men lak naar de haaien.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

teebee schreef: Is een simpel klusje wat je zelf prima kan doen. Scheelt je een boel geld.
Wat heb jij gebruikt?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Deze:
(Waxworld)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat lukt idd heel best...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had na een maand of 8 dat op de Santa Fé de glans ietsje minder wed.
Rondje met Reload over de auto en stond direct weer te glimmen alsof de coating net aan was gebracht.
Die auto heb ik ruim 10 maanden gehad en vanaf dag 1 met de coating alleen maar en hoop plezier van gehad.

De Nissan en Focus hebben er een halfjaar geleden een gehad en laatst vroeg m'n schoonpa nog hoe het kon dat de Focus zo stond te glimmen na een regenbui.
Laatst gewijzigd door fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vandaag de wagen voor het eerst (!) gewassen, begin december in de glasscoating gezet.
Morgenochtend ga ik nog even met de reload er overheen (vanmiddag stond ie in de volle zon).
Als een verse konijnenkeutel in de zonneschijn, nog mooier dan in de showroom :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
wiseguy76
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 22.07.2022 - 11:22
Locatie: Uden

Ik ben zelf ook al zo'n 10 jaren bezig met autodetailing en heb inmiddels al vele verschillende coatings aangebracht op diverse auto's (waaronder 5 van ons zelf).

Mijn ervaringen met coatings zijn zeer verschillend en varieren van een standtijd van enkele maanden (waarbij de hydrofobische werking van de coating drastisch afgenomen was) tot ongeveer 1 jaar.... heel veel langer blijft een coating doorgaans niet optimaal werken. En dat is overigens met de auto altijd met de hand wassen.... nooit door een wasstraat na aanbrengen van de coating.... bij veel bedrijven vervalt de garantie namelijk zodra je aangeeft dat je de auto hebt gewassen in de wasstraat....

In mijn ogen heeft het dus op zich wel zin, maar 5 jaren standtijd voor een auto die dagelijks wordt gebruikt, zonder tussentijds de hydrofobische laag bij te werken met een middel als CarPro Reload, dat heb ik nog nooit gezien (hoewel uitzonderingen uiteraard altijd de regel bevestigen).

Bovendien is het zo dat het aanbrengen van een glasscoating alleen écht nut heeft wanneer de lak eerst helemaal gepolijst is.... anders heeft het weinig nut. Alleen wanneer het oppervlak goed schoon is en van zichtzelf perfect glanst, dan heeft het nut om een glasscoating aan te brengen en zal de hydrofobische werking van de coating optimaal zijn. Verder is het zo dat als je een coating niet goed genoeg afneemt na het opbrengen, je lelijke vlekken op je lak kan krijgen die je alleen weg kan krijgen door dat deel te polijsten en opnieuw te behandelen. Dat is ook de reden dat het vaak door bedrijven wordt aangebracht en niet door een consument zelf, aangezien de auto dan binnen staat, niet in de zon, de coating kan drogen zonder dat er regen op kan vallen en er vaak goede verlichting aanwezig is om te zien of de coating correct is aangebracht.

Begrijp me niet verkeerd, je kan zelf prima een glasscoating aanbrengen op je auto (ik heb het ook gewoon thuis op de oprit gedaan in de schaduw of onder een partytent oid).... maar de voorbereidingen (als je het GOED wil doen), nemen best wel wat tijd in beslag en in mijn ogen is het leuk voor ongeveer 1 jaar en daarna neemt de werking van de coating echt zienderogen af.

Al met al heb ik zelf besloten geen glasscoating meer toe te passen 3 tot 4 keer per jaar de auto even van een laagje goede pastewax te zetten.... dat werkt net zo goed als een glasscoating (zo niet beter) en je hebt om de 3 maanden een verse hydrofobe bescherming op je auto zitten. En met een pot goede pastewax, kan je je auto jaren lang behandelen voor dezelfde prijs (of zelfs aanzienlijk minder) dan voor de prijs van een glasscoating.

De enige uitzondering voor mij persoonlijk zijn de velgen. Die zet ik het liefst wel in de coating, aangezien dat inderdaad gigantisch scheelt in het schoonmaken.... HD reiniger erop en ze zijn al voor 90% schoon.... Eventueel kan je de koplampen voorzien van een laagje coating en de chromen of high gloss black delen (grill, sierlijsten, etc.) ook in de coating zetten, maar dan meer tegen krassen en invreten van vogelpoep.

Uiteraard is dit mijn mening en verder moet iedereen lekker doen en laten wat hij/zij zelf wil ;-)
Volvo V60 T8 Inscription Pebble grey (2021)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik sluit me aan bij Wiseguy. Als je je wat inleest is het proces niet moeilijk, maar wel tijdrovend. De voorbereiding is 85 % van het werk. Mijn verhaal vind je hier : viewtopic.php?t=86616 Ik kan je wel vertellen dat het heel wat voldoening geeft.

De coatings worden alsmaar beter en gebruiksvriendelijker, maar er zijn nu ook hele goed spray-on rinse-off producten die ongeveer hetzelfde effect hebben en veel makkelijker zijn aan te brengen. Maar ook daarvoor geldt : hoe beter de lak is voorbereid, hoe beter het product hecht en hoe langer de standtijd zal zijn.

Ik heb mijn auto in 2021 gecoat en we zijn nu bijna twee jaar verder. Mijn auto staat in de garage en ik doe maar zo'n 25.000 à 30.000 km per jaar. Op dak en motorkap is alles nog OK, de onderste helft van de deuren en zijkanten is m.i. de coating weg. Ik overweeg om het opnieuw te doen, maar moet eerlijk bekennen dat ik wat opzie tegen het werk. Dus ga ik me voorlopig behelpen met Gyeon Wetcoat en eens zien hoe dat me bevalt. Mocht ik toch opnieuw gaan coaten, dan zal dat vermoedelijk met Gyeon Mohs Evo zijn, met DIY Detail 3-year of met Carpro UK 4.0 wanneer die beschikbaar komt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Respect voor jullie geduld en onderhoud aan de Volvo. Zo,n glascoating, ziet er inderdaad schitterend uit. Maar ik heb er geen geduld voor, om dit eerst goed voor te bereiden. Bovendien staat mijn auto gewoon buiten en voor de deur. En ik ga eens in de 2 maanden met de XC40 door de wasstraat. Ik vind het wel best. En ik sta écht op een schone auto, maar zonder al die poespas. Omdat je op die lak (Pebble Grey) niet zo snel ziet dat hij vuil is, doe ik wél elke 2 weken even de velgen apart schoon maken voor de deur. (WD40) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ook ik zie weinig voordeel van een glascoating. Geloof niet dat het veel helpt tegen lichte krassen a.g.v. wassen en vuil hecht er m.i. daardoor ook niet minder op. Inderdaad een goede spray-on rinse-off oplossing gebruiken geeft volgens mij hetzelfde resultaat, alleen je moet het wat vaker opbrengen maar dat is voor mij pure ontspanning :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4666
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Ik ben verliefd op de glascoating!
Een dagje mijn auto vertroetelen, in een doe-het-zelf garage, dus binnen. Drie stappen polijsten en elke keer glimt hij weer wat meer. Dan de glascoating. Natuurlijk is het 8 a 9 uur doorwerken maar ik vind het leuk en onthaastend. Een dagje voor mijzelf en mijn auto.
Ik ben het er mee eens dat glascoating niet jarenlang mee gaat maar tussendoor ook onderhoud nodig heeft.
Na een maand of drie een reload erop en weer evenveel plezier.
Het afdrogen na het wassen gaat dankzij de coating veel sneller. Ook hecht het vuil veel minder snel.
De velgen staan ook in de glascoating.

Wassen doe ik ongeveer 2 keer in de 3 weken. Met de hand, twee emmer methode.
Deze week voor het eerst een glascoating shampoo gebruikt tijdens het wassen, voorlopig ben ik tevreden met het effect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En toch oprecht Theo de vraag of je het effect wat je beschrijft ook niet zonder glascoating kunt bereiken. Ik heb geen glascoating meer (na 2 jaar) en bij mij hetzelfde effect na een reload behandeling... En dat onthaasten ken ik. Ik heb 2 auto's dus elke keer lekker soppen en kop leeg maken en daarna (kort) genieten van het resultaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4666
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Eerder gebruikte ik na het polijsten een sealant, een glaze en een harde wax.
Het resultaat was ongeveer gelijk maar wel arbeidsintensiever. De standtijd van de wax was ongeveer gelijk aan de coating. Harde wax aanbrengen is arbeidsintensiever dan de reload.

Ik denk dus dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt maar glascoating en reload zijn arbeidsextensiever. IMHO
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”