Van mijn V70 bj 2004 verscheen flikkerend de alarmmelding "oliedruk te laag zsm stoppen"en flitsend daar doorheen "oliedruk te laag stop". Helaas reed ik op de snelweg 3-baans, heel druk. Kon niet zo snel stoppen, zo'n 1,5 km gereden en het alarm verdween. Toen nog doorgereden 2 km naar huis. Afspraak gemaakt met garage en het vermoeden is dat de o-ring van aanvoerbuis oliepomp defect is.
Motor vandaag even gestart en er is geen alarmmelding. Nu heb ik de volgende vragen:
- kan er schade ontstaan zijn en waar?
- maandag gaat de auto naar de garage over een afstand van ca. 500 mtr. Zou het verantwoord zijn om te gaan rijden, nu geen alarm. Als er wel een alarmmelding komt, hoe te handelen. Het is een automaat en kan dan niet gesleept worden.
Graag adviezen,
Arjen
Alarm oliedruk te laag zsm stoppen, Consequenties?
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Ja er kan enorme schade ontstaan, je hebt enorm geluk gehad, blijbaar heb je nog net een klein beetje oliedruk gehad dat de melding later weer uit ging, meestal is het einde verhaal als je nog een paar km doorrijd met die melding.
Bekend euvel overigens, je moet om die reden ook de O-ringen van de carterpan (preventief) vervangen, blijkbaar is dat nog niet gebeurd...
Bekend euvel overigens, je moet om die reden ook de O-ringen van de carterpan (preventief) vervangen, blijkbaar is dat nog niet gebeurd...
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
En over die 500 meter van maandag, ik zou het risico niet nemen. Of laten slepen, of autoambulance.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Zeker niet meer starten, en aangezien je best wel een stuk bent door gereden, inderdaad lagers checken. Word wel een stukje duurder dan, monteer ook nieuwe bouten in de drijfstangen.
Ik heb de afgelopen 2 jaar zon 40-50 van deze carters gedaan, 99% preventief, precies om dit probleem dus te voorkomen. Is een redelijk secuur klusje. Gebruik enkel origineel spul, en neem een nieuwe aanzuigbuis erbij. Originele kit met een roller aanbrengen. En vergeet het pijpje in het carter niet!
Ik heb de afgelopen 2 jaar zon 40-50 van deze carters gedaan, 99% preventief, precies om dit probleem dus te voorkomen. Is een redelijk secuur klusje. Gebruik enkel origineel spul, en neem een nieuwe aanzuigbuis erbij. Originele kit met een roller aanbrengen. En vergeet het pijpje in het carter niet!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.09.2019 - 16:19
Vandaag is de garage begonnen met het verwijderen van de carterpan en het plaatsen van nieuwe o-ringen. Het zag er allemaal goed uit. Foto's toegevoegd in de attachment manager. Maar krijg geen zekerheid of deze geplaatst worden. In de preview zie ik ze niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Goed bezig, niet toevallig een foto gekregen van de staat van de oude O-ring met beruchte knik erin? Die carterpan ziet er weer mooi fris uit!
een 2.4 non turbo.Johan s60 schreef: Mooi dat alles nog goed is, kan ie er voorlopig weer tegen.
Wat voor motor type heb je?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.09.2019 - 16:19
Het is een Volvo V70 140 pk, ergens heb ik gevonden motortype B5244S2. Waar kan ik dat vinden in de auto? Op het type plaatje?
Vanmiddag de auto opgehaald en een proefrit gereden. daarbij behoorlijk op de staart getrapt. Alles ziet er goed uit. Gelukkig geen schade. Wel is de druksensor gewisseld, deze lekte. Even andersom denken; zou die sensor verkeerd aangewezen hebben?
In totaal hebben we geluk gehad. De melding kwam vlakbij huis en ook dichtbij de garage. Mijn vrouw vertelde net dat wanneer zij ver weg geweest was, zij doorgereden had.
Nu weer een auto die er weer tegen kan. Ik ben toch wel een beetje verknocht aan deze auto.
Vergeten te vragen om een foto van de desbetreffende O-ring. Was wel leerzaam geweest.
Vanmiddag de auto opgehaald en een proefrit gereden. daarbij behoorlijk op de staart getrapt. Alles ziet er goed uit. Gelukkig geen schade. Wel is de druksensor gewisseld, deze lekte. Even andersom denken; zou die sensor verkeerd aangewezen hebben?
In totaal hebben we geluk gehad. De melding kwam vlakbij huis en ook dichtbij de garage. Mijn vrouw vertelde net dat wanneer zij ver weg geweest was, zij doorgereden had.
Nu weer een auto die er weer tegen kan. Ik ben toch wel een beetje verknocht aan deze auto.
Vergeten te vragen om een foto van de desbetreffende O-ring. Was wel leerzaam geweest.
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2806
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
De 6e en 7e positie in het chassis nr. geeft via een sleutel de motorcode weer.
In jou en mijn geval is dat 65 en, 65 = B5244S2 S80/V70 2.4 FWD
Wellicht bedoel je de oliedruk schakelaar, wellicht is deze nu (extra) gaan lekken omdat de druk nu weer oke (hoger) is.
Ik heb bij mijn de ringen ook al vernieuwd, maar vroeg me later af of ik olie spoeiers heb, maar ik denk t wel, want ik zie ze bij jouw auto ook zitten.
In jou en mijn geval is dat 65 en, 65 = B5244S2 S80/V70 2.4 FWD
Wellicht bedoel je de oliedruk schakelaar, wellicht is deze nu (extra) gaan lekken omdat de druk nu weer oke (hoger) is.
Ik heb bij mijn de ringen ook al vernieuwd, maar vroeg me later af of ik olie spoeiers heb, maar ik denk t wel, want ik zie ze bij jouw auto ook zitten.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel