Olieverbruik en banden volvo v40 D4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
volvoV40D4 245pk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.10.2019 - 20:27

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Volvo V40 D4 en ik heb daar een paar vraagjes over.

-De laatste 10.000km heeft de auto 2 liter olie verbruikt, zijn er meer mensen met dit probleem en is daar misschien een oplossing voor?
-De auto is van standaard 16 inch eco banden gegaan naar wat sportievere 18 inch velgen van gmp Atom (225/40r18) met petlas Velox sport banden. Het verbruik is een stuk meer geworden en ik heb ook het idee dat de auto iets minder vlot weg is, gaat het veel uitmaken als ik bijvoorbeeld Michelin banden erop zet qua verbruik en prestaties? De velox band heeft een E zuinigheidslabel tegenover een C label van Michelin.

Mvg.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Wat betreft die velgen. Ik weet dat bijv de Ixion II 16 inch (vredestein band)ongeveerd 16.5kg woog bij mij en mn 18 inch 21kg. Dat zal vergelijkbaar met jouw situatie zijn en ik ervaar hetzelfde. Hij lijkt iets trager.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Bredere banden = meer verbruik want meer rolweerstand door groter contactvlak.
Grotere wielen = langzamere acceleratie (2e Wet van Newton: KLIK).
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Olieverbruik is wel erg hoog, daar zou ik naar laten kijken.
De meesten hier verbruiken nauwelijks olie.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Wat je zou kunnen proberen is het motorblok laten flushen (of zelf doen) en mocht jij de 0w20 olie erin hebben zitten. Deze vervangen voor een 0w30 of 5w30 variant.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

is het met 245pk niet prettiger om breedere banden te hebben? Ik heb slechts 237pk maar vond de overstap naar 18" een verademing. En ik zou ook zeker voor bv michelin pilot sport 4 gaan ipv goedkope banden. Spreek uit eigen ervaring. Balans is dan een stuk beter en veel meer tractie. Nog een tipje, ga voor een polestar onderstel. Dan is het plaatje qua rijeigenschappen compleet.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou het opgekrikte vermogen niet de oorzaak van je extra olieverbruik zijn?
Baassie
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 30.06.2014 - 10:28

Ik had ook een wat hoog olieverbruik. Dit kwam bij mij door een lekkend kleppendeksel, dat is gemaakt en nu is het over.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

OGA244 schreef: Zou het opgekrikte vermogen niet de oorzaak van je extra olieverbruik zijn?
In combinatie met een agressievere rijstijl na dit soort tuning zeker. Niemand gaat rustiger rijden als je veel geld voor zoveel extra pk's uitgegeven hebt.

Verder heb je naast extra rolweerstand door bredere velgen ook meer luchtweerstand doordat ze meer "open" zijn. Ecovelgen zijn zo gesloten mogelijk.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou als ts niet teveel zeuren, het ding moest niet naar dat vermogen, daar heb je zelf voor gekozen, wat extra olie en banden zijn 'n konsekwentie
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

OGA244 schreef: Zou als ts niet teveel zeuren, het ding moest niet naar dat vermogen, daar heb je zelf voor gekozen, wat extra olie en banden zijn 'n konsekwentie
Wel weer heerlijk kort door de bocht. Om te beginnen zeurt de TS niet maar stelt slechts een vraag. Daarnaast is het een behoorlijke aanname dat het olieverbruik direct te relateren valt aan het opgekrikte vermogen. Ik ben reuze benieuwd naar de onderbouwing hiervan, vooralsnog schaar ik een dergelijk uitspraak onder BS.

Wat betreft de bandenslijtage; ja dat zal het gevolg zijn van, met name, het hoge(re) koppel...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

thijssie! schreef:
OGA244 schreef: Zou als ts niet teveel zeuren, het ding moest niet naar dat vermogen, daar heb je zelf voor gekozen, wat extra olie en banden zijn 'n konsekwentie
Wel weer heerlijk kort door de bocht. Om te beginnen zeurt de TS niet maar stelt slechts een vraag. Daarnaast is het een behoorlijke aanname dat het olieverbruik direct te relateren valt aan het opgekrikte vermogen. Ik ben reuze benieuwd naar de onderbouwing hiervan, vooralsnog schaar ik een dergelijk uitspraak onder BS.

Wat betreft de bandenslijtage; ja dat zal het gevolg zijn van, met name, het hoge(re) koppel...
Ik vind het helemaal geen bullshit, meer vermogen en de wil(dit is een aanname) om altijd vooraan te willen rijden geeft een hoger olieverbruik.
TS heeft er alles aan gedaan om er zo hard mee te kunnen rijden, 18" velgen met sticky banden, bijna 250pk, ik gok op 525nm koppel.
Er zal een reden zijn dat Volvo een D5 tot 237pk/480nm zet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

diesel01 schreef:
thijssie! schreef:
OGA244 schreef: Zou als ts niet teveel zeuren, het ding moest niet naar dat vermogen, daar heb je zelf voor gekozen, wat extra olie en banden zijn 'n konsekwentie
Wel weer heerlijk kort door de bocht. Om te beginnen zeurt de TS niet maar stelt slechts een vraag. Daarnaast is het een behoorlijke aanname dat het olieverbruik direct te relateren valt aan het opgekrikte vermogen. Ik ben reuze benieuwd naar de onderbouwing hiervan, vooralsnog schaar ik een dergelijk uitspraak onder BS.

Wat betreft de bandenslijtage; ja dat zal het gevolg zijn van, met name, het hoge(re) koppel...
Ik vind het helemaal geen bullshit, meer vermogen en de wil(dit is een aanname) om altijd vooraan te willen rijden geeft een hoger olieverbruik.
TS heeft er alles aan gedaan om er zo hard mee te kunnen rijden, 18" velgen met sticky banden, bijna 250pk, ik gok op 525nm koppel.
Er zal een reden zijn dat Volvo een D5 tot 237pk/480nm zet.
Dit bedoel ik nou. Allemaal aannames; ik gok op zoveel Nm, ik ga ervan uit dat er altijd vooraan wordt gereden, etc, etc. Daarnaast, geef nou eens doormidden van een technische onderbouwing aan waarom meer vermogen tot meer olieverbruik leid. Dat gaat je niet lukken...

Daarbij, mijn auto is ook getuned. Vooral voor een betere driveability. Net alsof ik continue op de linkerbaan loopt te drukken, toerenteller vol in het rood om maar continue m’n vermogen aan te kunnen spreken :-/
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

thijssie! schreef:
diesel01 schreef:
thijssie! schreef: Wel weer heerlijk kort door de bocht. Om te beginnen zeurt de TS niet maar stelt slechts een vraag. Daarnaast is het een behoorlijke aanname dat het olieverbruik direct te relateren valt aan het opgekrikte vermogen. Ik ben reuze benieuwd naar de onderbouwing hiervan, vooralsnog schaar ik een dergelijk uitspraak onder BS.

Wat betreft de bandenslijtage; ja dat zal het gevolg zijn van, met name, het hoge(re) koppel...
Ik vind het helemaal geen bullshit, meer vermogen en de wil(dit is een aanname) om altijd vooraan te willen rijden geeft een hoger olieverbruik.
TS heeft er alles aan gedaan om er zo hard mee te kunnen rijden, 18" velgen met sticky banden, bijna 250pk, ik gok op 525nm koppel.
Er zal een reden zijn dat Volvo een D5 tot 237pk/480nm zet.
Dit bedoel ik nou. Allemaal aannames; ik gok op zoveel Nm, ik ga ervan uit dat er altijd vooraan wordt gereden, etc, etc. Daarnaast, geef nou eens doormidden van een technische onderbouwing aan waarom meer vermogen tot meer olieverbruik leid. Dat gaat je niet lukken...

Daarbij, mijn auto is ook getuned. Vooral voor een betere driveability. Net alsof ik continue op de linkerbaan loopt te drukken, toerenteller vol in het rood om maar continue m’n vermogen aan te kunnen spreken :-/
Als Volvo voor de D4 190pk 245pk had bedoelt dan hadden ze hem dat wel gegeven, dat doen ze dus niet omdat het verbruik, brandstof en olie, niet in de past loopt.
Gevalletje jammer maar gewoon om de 3k een litertje bijvullen, of opdracht geven aan de garage om op zoek te gaan naar het excessief olieverbruik á €120 per uur.
Ze zijn je graag van dienst, gok ik. 8-)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

diesel01 schreef:

Als Volvo voor de D4 190pk 245pk had bedoelt dan hadden ze hem dat wel gegeven, dat doen ze dus niet omdat het verbruik, brandstof en olie, niet in de past loopt.
Dat ze hem dat niet geven ligt meer aan de emissies. Nogmaals het gaat er bij mij niet in (althans zonder technische onderbouwing) dat tuning leidt tot extra olieverbruik. Je zou nog kunnen stellen dat dit leidt tot extra slijtage maar dat is vooralsnog theoretisch. M.a.w. mijn huidige auto heeft 190k km gelopen waarvan ca. 80k getuned. Ik ben reuze benieuwd dat wanneer je een vergelijkbare auto met 190k km zonder tuning vergelijkt met mijn auto, of je extra slijtage zou kunnen vaststellen. Ik ben daarvan niet overtuigd.

Waar ik wel van ben overtuigd is dat wanneer je op een fatsoenlijke manier met je auto omgaat dit de levensduur enorm bevorderd. Fatsoenlijk warm rijden, niet continue trappen, niet continue op topsnelheid rijden (voor zover überhaupt mogelijk) en een auto laten nadraaien na een zware rit zijn hier voorbeelden van. Geen gehoor geven aan dergelijke zag leidt pas echt tot slijtage.

PS. mijn huidige auto en mijn vorige auto waren beide lichtjes gekieteld en hadden/hebben geen last van olieverbruik. Ik heb nog nooit tussen twee onderhoudsbeurten olie hoeven bijvullen.
Ze zijn je graag van dienst, gok ik. 8-)
Haha, dat vind ik dan weer geinig :P
Laatst gewijzigd door thijssie! op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Slijtage banden helpt het tunen natuurlijk niet bij. Beetje meer koppel en ze krijgen meer te verduren.
Olieverbruik hebben D4 motoren sowieso wel wat last van, werd bij de dealer ook nog erkend. Staat hier op het forum wel ergens een linkje naar een video waarin beschreven wordt dat ze vanuit de fabriek over zijn gegaan naar andere zuigerringen/olieschraapveren. Neemt niet weg dat als de drukken verhoogd worden door tuning het daardoor niet erger wordt. Maar het olieverbruik lijkt meer een vea ding.

Overigens pompt polestar uit de D5 500nm en 240pk meende ik. En het onderblok is grotendeels gelijk dus ja...
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Merr verbruik bij bredere banden is supernormaal.

Heb exact hetzelfde ervaren , met een T4.

van 205 nar 225 is exact 1 liter meerverbruik.

Ben van 17 standaard nr 18 gegaan.

Trager optrekken merk ik niks van, misschien iet geod op gelet destijds.

Banden voor mijn zomervelgen zijn op en ga ze weldra vervangen, blijkbaar is Continental sportcontact 5 en 6 heel goed voor mijn gebruik; korte afstanden en sportief rijden.

Nog even een ervaring delen; minder verbruik na keitelen is een fabeltje.

In theorie, als je identiek zou rijden als ervoor, zou de wagen minder verbruiken,in praktijk is het schier onmogelijk hetzelfde te rijden, de gewijzigde koppelkromme zorgt ervoor dat je onmogelijk hetzelfde kan rijden, je zal altijd meer koppel genereren en meer vermogen, dus in praktijk ga je meer verbruiken, maar ook veel aangenamer kunnen rijden.

Olieverbruik is niet normaal, punt.

Er is echter geen evrband tssn tunen en mee rolieverbruik, tenzij er iets kapot is.

Me een getunde motor moet je altijd de motor eerst warm rijden, nooooit vermogen vragen als hij koud is, maa rik neem aan dat iedereen die de motor laat tunen dat zowiezo weet en doet.

Effe langs de dealer emee zou ik zeggen.

Dan de fabeltjes over stukken aan een motor door tunen; je moest eens weten hoeveel Volvos nieuw de dealer verlaten. Mijn eerste Volvo heeft anderhalf jaar geleefd en meer ibij de dealer en de fabriek gestaan dan dat ik ermee rond gereden heb.

De meeste tunign pakketten zijn nog steeds superveilig, pas als je stage 2 en zo begint te installeren, moet je effe toegeven dat je de limieten opzoekt.

Mijn ervaring en niet van horen zeggen of lezen op fora.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Zelf zie ik een verbruikstoename van 1 op 19 naar 1 op 17.5 door 225/45/18 wielen. T.o.v. 16 inch standaard maat.

Maar als je grotere wielen neemt, heb je ook de software aanpassing voor km teller correctie geïnstalleerd?

Zelf zie ik dat zodra ik 130km/h rijd met 16 inch wielen, dat dat 125km/h op gps is. Nu met 18 inch wielen is 130km/h op de gps 128 a 129 km/h.

Dus als je iets harder rijd zonder dat je dat door hebt, ga je zeker ook iets meer verbruiken ;)

Olieverbruik is idd abnormaal.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
volvoV40D4 245pk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.10.2019 - 20:27

Bedankt voor alle reacties en tips!

Mijn auto heeft heeft een hoog olieverbruik sinds dat ik hem gekocht heb, het extra vermogen heb ik pas sindskort dus dat heeft niks met elkaar te maken.
De auto heeft ook al op een brug gestaan en daarbij waren verder geen olieplekken van lekkages tezien.

Volgende maand afspraak bij de volvo dealer, zal het daar dan nog wel eens navragen hoe dat kan.

Mvg.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ik heb het gevoel (het is een gevoel, want ik weet de interne constructie van het VEA blok niet) dat Volvo hetzelfde probleem heeft als VAG, en vele andere fabrikanten: het toepassen van lagere zuigerveren met kleinere toleranties (qua zuigerveer/veerkamer) omwille van minder wrijving dus minder uitstoot, in combinatie met lange onderhoudsintervallen (30.000km).
Door de lange onderhoudsintervallen en de kleine zuigerveren en vooral schraapveren, zorgt ervoor dat koolafzetting de schraapveer verstopt en hij dus een oliefilm achterlaat die verbrand wordt.

Verschillende VAG rijders alswel garages hebben al geconstateert dat de problemen met de vollopende zuigerveren vooral voorkomen bij:
- Mensen die elke 30.000km of meer een oliewissel doen
- Mensen die relatief rustig/veel kleine stukjes rijden

Andersom geredeneerd: het is opgevallen dat mensen die stevig rijden, regelmatig lange stukken, en een verkort onderhoudsinterval hanteren (zoals bijv. de USA, alleen de Europese markt hanteert deze lange intervallen) hebben veel minder last van deze problematiek.

Mijn D4 heeft de afgelopen 10dkm geen olie gebruikt, ik houd mooi 1jaar/20dkm aan voor de volgende oliewissel. Die paar euro op het rijden van een bijna 200pk sterke diesel heb ik er wel voor over.
MY2015 V40 D4
Plaats reactie

Terug naar “V40”