Geen power bij gasgeven

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OnnoM
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 31.05.2019 - 10:58

Beste mede forum en Volvo liefhebbers,

Deze week helaas de brief ontvangen dat we meer mogen gaan betalen omdat we te veel vuile deeltjes de lucht in brengen met onze 2.0d uit 2005.

Helaas heeft mijn V50 sinds gisteren ook een ander probleem.
Bij het afremmen, terug schakelen en weer gas geven pakt de V50 niet op. Mijn vrouw reed en zei: "Normaal is die super snel maar nu deed hij niets, echt gevaarlijk.". Dit heeft zij gisteren 2 maal ervaren.
Vanmorgen, in de kou, de Volvo gestart, raampjes ijsvrij gemaakt voor mijn vrouw welke vervolgens de kinderen naar school ging brengen... Ik liep met de hond en toen zag ik dat mijn vrouw met een slakke gangetje mijn kant kwam opgereden.

De Volvo reageerde weer niet op het gas geven. Nadat ze een aantal keer haar gas in drukte, koppelde en ontkoppelde deed de V50 het wel weer. En kon ze de kinderen wegbrengen. Tijdens deze rit had zij nogmaals bij het afremmen en weer optrekken dat de V50 niet reageerde.

Bij thuis komst, en na rond snuffelen op Google en dit forum, ben ik even onder de motorkap gedoken... Maar hier niets bijzonders kunnen zien. Hierop een proefrit gaan maken en had gelezen dat je ook de stekker van de EGR klep kon los maken (ergens denk ik dat een oorzaak kan zijn) en dit dus ook gedaan. Reed als een zonnetje, optrekken, afremmen, schakele en weer door naar de 80 (50km weg), niets aan de hand . Vervolgens de stekker weer terug gedaan en weer gaan rijden.... Ook als een zonnetje... geen enkel probleem. Helaas had ik dus niet kunnen reproduceren wat mijn vrouw had ervaren.

Mijn vraag aan jullie: Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn??

Ik sta open voor advies!! :-)

Gegevens auto:
V50 bj 2005
KM: 304.000 (ongeveer)
Motor: 2.0D
Volvo V50 BJ2005, uitvoering: Summum, kleur: Zilver
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Gingen er lampjes branden of kreeg je meldingen in de boordcomputer, en zo ja welke?
Het lijkt op vervuiling van bijvoorbeeld de EGR klep of het roetfilter (indien aanwezig)
Niet of slecht reageren op het gas zou ook lekkage van een turboslang kunnen zijn.
Maar in die gevallen zou je normaal gesproken een melding in de boordcomputer moeten krijgen.
Uitlezen van de auto, liefst met bijvoorbeeld Vida, zou in de meeste gevallen wel meer duidelijkheid kunnen geven.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of het gaspedaal is stuk...
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Uitlezen, lijkt mij de enige mogelijkheid. Misschien is de storing opgeslagen en kan er dat wat aan gedaan worden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
OnnoM
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 31.05.2019 - 10:58

Bedankt voor jullie reacties.
Helaas is er totaal geen foutcode te zien of gaat er ook geen lampje branden wanneer het gebeurd.

Ik had het vanmiddag zelf ook ervaren. Gaf gas... ging vooruit maar totaal zonder power. Daarna gewoon weer met power en dus lkkr snel. En later op de rit weer het zelfde... gas geven zonder power, snelheid loopt wel langzaam op maar niet zoals ik gewend ben van de V50.

Wel geeft hij sinds kort een melding voor onderhoud. Volgens mij regulier onderhoud interval.

Dus weet het ook niet.
Morgen nog maar eens met de stekker van de egr klep rijden. Miss dat dit wat kan uitsluiten.
Volvo V50 BJ2005, uitvoering: Summum, kleur: Zilver
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Uitgelezen met Vida?
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
JohanHB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
Locatie: Heerhugowaard

Tot voor de zomer 2019 had ik 7 jaar lang een S40 2.0D. Het inhouden zoals je beschrijft moet denk ik wel de 'noodloop' zijn. Ander kenmerk van deze 'noodloop' is dat je niet boven de 2000 tpm kan komen. In 2016 kreeg met 1 a 2 keer in de week met noodloop te maken maar al binnen een paar maanden naar een aantal keren op 1 dag. Om tijdelijk van deze noodloop af te komen moest ik de auto stilzetten, contact uit en weer starten. Mijn noodloop kwam alleen door het verder volraken van de roetfilter. Door dit volraken van de roetfilter ging de auto steeds meer en meer regenereren. Dit regenereren zag ik aan de verbruiksmeter. Doorgaans is een verbruik van 5,5 l/100km normaal bij 120 km/h maar bij regenereren was dit circa 7,5 l/100. Waar ik eerste jaren gemiddelden noteerden van 1 op 17 ging dat binnen een jaar naar 1 op 14. Dit alles kwam door het veelvuldig regenereren. Soms wel 2 a 3 keer op een rit van 50 km (woon/werk).

Ik heb begin 2017 mijn auto naar VolvoTune in Elst gebracht en heb de roetfilter laten doorboren en laten ECO-tunen. Daarna geen inhouden (lees noodloop) meer + een gunstig verbruik van 1 op 18.

Zoals ik al schreef heb ik geen S40 2.0D meer. Van de zomer ingeruild voor een jongere S40 met 1.8 Flexfuel.
Gebruikersavatar
OnnoM
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 31.05.2019 - 10:58

WYD schreef: 04.12.2019 - 22:23 Uitgelezen met Vida?
Nee nog niet, wil eigenlijk zo'n set zelf kopen. Kosten zijn online 50 euro geloof ik en 1 maal uitlezen ook. Had een mailtje gestuurd naar dat bedrijf maar nog geen reactie opgehad. Wordt vervolgd.
Volvo V50 BJ2005, uitvoering: Summum, kleur: Zilver
Gebruikersavatar
OnnoM
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 31.05.2019 - 10:58

JohanHB schreef: 05.12.2019 - 13:23 Tot voor de zomer 2019 had ik 7 jaar lang een S40 2.0D. Het inhouden zoals je beschrijft moet denk ik wel de 'noodloop' zijn. Ander kenmerk van deze 'noodloop' is dat je niet boven de 2000 tpm kan komen. In 2016 kreeg met 1 a 2 keer in de week met noodloop te maken maar al binnen een paar maanden naar een aantal keren op 1 dag. Om tijdelijk van deze noodloop af te komen moest ik de auto stilzetten, contact uit en weer starten. Mijn noodloop kwam alleen door het verder volraken van de roetfilter. Door dit volraken van de roetfilter ging de auto steeds meer en meer regenereren. Dit regenereren zag ik aan de verbruiksmeter. Doorgaans is een verbruik van 5,5 l/100km normaal bij 120 km/h maar bij regenereren was dit circa 7,5 l/100. Waar ik eerste jaren gemiddelden noteerden van 1 op 17 ging dat binnen een jaar naar 1 op 14. Dit alles kwam door het veelvuldig regenereren. Soms wel 2 a 3 keer op een rit van 50 km (woon/werk).

Ik heb begin 2017 mijn auto naar VolvoTune in Elst gebracht en heb de roetfilter laten doorboren en laten ECO-tunen. Daarna geen inhouden (lees noodloop) meer + een gunstig verbruik van 1 op 18.

Zoals ik al schreef heb ik geen S40 2.0D meer. Van de zomer ingeruild voor een jongere S40 met 1.8 Flexfuel.
Bedankt voor jouw verhaal. Ik kan hem alleen wel verder dan de 2000 toeren krijgen, loopt alleen heel langzaam op. Ook het verbruik blijft op een net gemiddelden van 5.4/100km. Heb het nu 2 dagen niet gehad en na het zien van een filmpje op YouTube heb ik, geprobeerd, de DPF te regenereren. (>2500 toeren >75km/u en dat min. 10min lang).

Gaan het beleven, ik denk er nog over na om een Vida dice apparaat te kopen en dan de auto uit te lezen...
Volvo V50 BJ2005, uitvoering: Summum, kleur: Zilver
Amateur1977
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.11.2019 - 22:33

Welk bedrijf? Heb ook vida met dice besteld maar 3 dvd s ontvangen copy's en geen dice en reageren niet meer. Dus pas op met dit soort aanbiedingen.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

DPF regenereren met een 2.0D uit 2005? Heb ik iets gemist? Mijn vorige auto, een 2.0D uit 2005 had een retrofit halfopen filter zonder zaken als regeneratie, hoe zit dat?
V40 T2 Nordic+
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Als je een locatie vermeldt, is er wellicht iemand in de buurt met Vida die je wil helpen met uitlezen. 2005 en DPF lijkt mij ook onwaarschijnlijk. EGR is een bekend probleem, maar die zou je ook met een universele OBD uit kunnen lezen. Wellicht heb je ergens een slecht contact in één van de stekkers. Helaas ook een veelvoorkomende kwaal bij de V50, waar ik zelf ook meerdere keren mee te maken heb gehad.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”