Aanschaf XC90 2,5 of 2.9 T6 Executive

jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum. Na jarenlang in een (Youngtimer) S80 gereden te hebben ben ik een kleine 2 jaar geleden overgestapt op een SUV. Wel de verkeerde helaas, gekozen voor een BMW. Vorige week is er iemand achterop gereden en de auto is total loss verklaard. Ditmaal besloten om weer voor een Volvo te gaan. Bij mijn zoektocht is mijn oog gevallen op verschillende XC90 van +/- 15 jaar oud. Nu ben ik er bij 2 uitgekomen: Een 2.9 T6 Executive van de 1e eigenaar (200.000 km, 2005) en een XC90 2.5 T Exclusive (180.000 km, import, 3e eigenaar). De vraagprijs van de 2e optie is +/- 2.000 euro minder dan de 1e.

Hebben jullie een advies voor mij? Of zijn er zaken waar ik op moet letten. En zijn er überhaupt verschillen ik kwaliteit/betrouwbaarheid tussen deze twee modellen (buiten de km en eigenaarhistorie)?
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

2.9 T6 laten staan, de automaatbak en de motor van de 2.5t zijn aanzienlijk betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de 2e is minder kwetsbaar, de automaat van de T6 is een 4 bak, die van de 2.5T is een 5 bak
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

V70R^2 schreef: 18.12.2019 - 14:56 2.9 T6 laten staan, de automaatbak en de motor van de 2.5t zijn aanzienlijk betrouwbaarder.
Top, dank jullie wel. Voor een XC90 uit 2004/2005 is dus met name een 2.5 aan te raden? Nog andere zaken waar ik op moet letten uit die periode? Dan ga ik mijn zoektocht finetunen naar een 2.5 :)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zorg voor een zo goed mogelijk inzicht in de onderhoudshistorie. Je kunt aardig leeglopen op een XC90 (maar dat hoeft dus niet). Geen onderhoudshistorie is (tenzij de prijs héééééééél aantrekkelijk is) voor mij een no-go. Veel plezier met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Gouwe schreef: 18.12.2019 - 16:43 Zorg voor een zo goed mogelijk inzicht in de onderhoudshistorie. Je kunt aardig leeglopen op een XC90 (maar dat hoeft dus niet). Geen onderhoudshistorie is (tenzij de prijs héééééééél aantrekkelijk is) voor mij een no-go. Veel plezier met zoeken.
Thanks gouwe. Dat heb ik bij de BMW wel ervaren ja. Ga in dit geval ook maar een aankoopkeuring laten doen.
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Ik heb zelf een 2.9 T6 en vind het een geweldenaar. Heerlijke auto en geen ellende gehad. Maar, waarschijnlijk weten mensen die deze auto niet hebben het wel beter. :-)
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hanegem schreef: 19.12.2019 - 13:49 Ik heb zelf een 2.9 T6 en vind het een geweldenaar. Heerlijke auto en geen ellende gehad. Maar, waarschijnlijk weten mensen die deze auto niet hebben het wel beter. :-)
Zo lang alles goed gaat heb je met een twin turbo 6 cilinder natuurlijk een lekkere wagen. Maar de ervaringen m.b.t. de automaat gekoppeld aan een T6 zijn vaak lang zo positief niet. Google dat maar eens.
Zou 100% voor 2.5T gaan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Hanegem schreef: 19.12.2019 - 13:49 Ik heb zelf een 2.9 T6 en vind het een geweldenaar. Heerlijke auto en geen ellende gehad. Maar, waarschijnlijk weten mensen die deze auto niet hebben het wel beter. :-)
Goed representatief onderzoek, gebaseerd op 1 hele auto...


De automaat van een T6 is nou eenmaal niet gemaakt voor een T6, is van GM en ontwikkeld voor 140pk 240Nm, de T6 heeft het dubbele... Als je er als een poesje mee rijd is er niet direct iets aan de hand en kan het best lang goed gaan.

Al heb ik er al vele naar de revisieboer mogen brengen, daar waar de automaat met 2.5t met dikke paardenkarren gewoon goed bleven.


Zorg dat je na aankoop 1x goed investeerd in preventief onderhoud, alle 6 de olieen verversen/spoelen en alle filters e.d.

Tevens preventieve oliedruk herstel (vervangen O-ringen carterpan) en de carterventilatie tegelijk meepakken.

Doe het liefst de vacuumslangen, TCV, 1e lambda sonde, en kvs temperatuursensor gelijk mee, die zijn hun technische levensduur al lang gepasseerd en vaak is de wagen nadien een stuk stillen soepeler en al snel 10% zuiniger.
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

V70R^2 schreef: 19.12.2019 - 16:50
Hanegem schreef: 19.12.2019 - 13:49 Ik heb zelf een 2.9 T6 en vind het een geweldenaar. Heerlijke auto en geen ellende gehad. Maar, waarschijnlijk weten mensen die deze auto niet hebben het wel beter. :-)
Goed representatief onderzoek, gebaseerd op 1 hele auto...


De automaat van een T6 is nou eenmaal niet gemaakt voor een T6, is van GM en ontwikkeld voor 140pk 240Nm, de T6 heeft het dubbele... Als je er als een poesje mee rijd is er niet direct iets aan de hand en kan het best lang goed gaan.

Al heb ik er al vele naar de revisieboer mogen brengen, daar waar de automaat met 2.5t met dikke paardenkarren gewoon goed bleven.


Zorg dat je na aankoop 1x goed investeerd in preventief onderhoud, alle 6 de olieen verversen/spoelen en alle filters e.d.

Tevens preventieve oliedruk herstel (vervangen O-ringen carterpan) en de carterventilatie tegelijk meepakken.

Doe het liefst de vacuumslangen, TCV, 1e lambda sonde, en kvs temperatuursensor gelijk mee, die zijn hun technische levensduur al lang gepasseerd en vaak is de wagen nadien een stuk stillen soepeler en al snel 10% zuiniger.
In ieder geval meer representatief onderzoek van iemand die daar zelf niet mee rijdt. Maar hetzelfde geldt voor Google. Alleen mensen die klachten hebben melden dat en wanneer je geen klachten hebt, hoor je niemand. Dus dat beeld is ook vertekend. Wanneer je met de trein door Nederland rijdt zou je ook makkelijk kunnen concluderen dat de bomen alle spoorwegovergangen alrijd gesloten zijn. Maar, I rest my case.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heb veel T6 bakken stuk gezien maar geen enkele 2.5T bak, wordt de vraag gesteld welke beter is dan is mijn antwoord ook de 2.5T bak.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb zo'n XC90 2,5T waar hier interesse in is en afgezien van een keer wat olie bijvullen vanwege rijden met 1,5 ton caravan in de heuvels rondom de Duitse Moesel, doet dat ding het prima.

Dat mijn vrouw er niet meer in wil rijden mag bekend zijn maar dat ligt niet aan de techniek van dit type Volvo.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kijk, degenen die er mee "werken" zijn wel dagelijk meer representatief dan één enkele gebruiker. En degenen die hier reageren van de ermee werkenden zijn dan maar twee van de vele bedrijven die ik hierover hoor.
Ik beweer daarmee niet dat het niet kan. Maar binnen de Volvowereld (dealers en specialisten) staat de 2.9 T6 en dan met name de automaat nou niet als een toonbeeld van bedrijfszekerheid en verfijndheid bekend. Een 2.5T met automaat is dan de veiliger keus.
Mijn persoonlijke ervaringen met de 2.9T6 in de XC90 zijn daarnaast toentertijd één van de redenen geweest om zelfs de XC90 als auto in zijn geheel als niet in aanmerking voor aanschaf te komen af te serveren.

Ik rij nu een 3.0 T6 in een XC60 en ook die is niet echt geliefd maar ik heb er tot nu toe ook geen problemen mee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Het is niet de eerder genoemde Volvo geworden. Maar 95% zeker een andere XC90. Morgenochtend heen voor de laatste onderhandeling (gaat nog om een paar honderd euro, dus komt vast goed).

Het is dankzij jullie advies een 2.5 (import, Summum) geworden. Uit juni 2005 met nog geen 120.000 km op de teller. Volgens mij een prima auto, bij een garage. Nogmaals dank voor jullie advies. Mochten jullie nog een laatste tip hebben zodat ik geen kat in de zak koop hoor ik het natuurlijk ook graag :)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Geen laatste tip, maar mocht je de XC90 niet kopen hoor ik het graag dan wil ik die wel... 8)
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Marc Apeldoorn schreef: 03.01.2020 - 19:06 Geen laatste tip, maar mocht je de XC90 niet kopen hoor ik het graag dan wil ik die wel... 8)
haha. ik zal je in gedachten houden :P. Jij hebt er al aardig wat afgewerkt zie ik in je lijstje
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Toch nog een andere vraag. Ik ben alvast beetje op de feiten vooruit aan het lopen. Ik ben ook vast aan het kijken naar een ander multimedia systeem. Persoonlijk vind ik iets nieuws een stuk minder mooi ogen dan de originele inbouw. Maar het gebruik kunnen maken van maps/Apple Car Play/achteruitrijcamera (voor mijn vrouw ;)) en handsfree weegt denk ik wel tegen de looks op. En anno 2020 is er vast wel iets knaps te vinden, lijkt me. Iemand van jullie ervaring met een goede installateur?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Aha, jjames, ook dat ga ik even volgen. Wil in principe een XC90 V8 maar daar zijn er niet heel veel van (is voor mijn vrouw en die wil sowieso alleen een V8..) maar dan inderdaad wel het entertainment systeem met bijbehorende goed bluetooth systeem voor telefoneren.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
jjames
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.12.2019 - 11:07

Marc Apeldoorn schreef: 03.01.2020 - 20:29 Aha, jjames, ook dat ga ik even volgen. Wil in principe een XC90 V8 maar daar zijn er niet heel veel van (is voor mijn vrouw en die wil sowieso alleen een V8..) maar dan inderdaad wel het entertainment systeem met bijbehorende goed bluetooth systeem voor telefoneren.
Heb wel een mooie rond 1 ton op de teller in Alkmaar zien staan, maar die is ook aardig aan de prijs : https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

DIe is aardig aan de prijs,zeker voor een import..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”