Gisteren heb ik de Carterventilatiemembraam vervangen bij een onderhoudsbeurt.
Er waren en zijn geen klachten.
Mijn nieuwsgierigheid is echter gewekt, mede door moeilijke bereikbaarheid kan ik maar niet helder krijgen hoe dit systeem werkt.
Midden in het membraam Is een ingesleten cirkel te zien die duidelijk goed aangetrokken is geweest op het gat daar onder.
Carterventilatie V 50 2,4 benzine
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Ik ga een poging wagen je te beantwoorden. Weet het ook niet precies, kan me er wel iets bij voorstellen. Uitlaatgassen die langs de cilinders ontsnappen en dus niet via de uitlaat verdwijnen worden via dit carter ontluchting systeem terug in de inlaat gebracht zodat deze gassen weer het verbrandingssysteem in verdwijnen. Vroeger werden deze gassen gewoon via een slangetje geloosd in de buitenlucht, het zijn schijnbaar niet de beste dampen, dus dat mag niet meer. Er kunnen behoorlijke drukken ontstaan, keerringen kunnen er bij een verstopt systeem worden uitgeblazen. Een bepaalde druk is wel weer wenselijk, daarvoor zal dat membraam dan zorgen? Als een soort drukvat membraam in de rode tank aan je cv.
Was het vervangen van het membraam goed te doen?. Heb je die van een D5 motor gebruikt?
Was het vervangen van het membraam goed te doen?. Heb je die van een D5 motor gebruikt?
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.11.2019 - 16:19
Bedankt voor de tips ,had hetzelfde probleem .Fluiten door de carterventilatie en melding van motormanagement lamp .
Membraam besteld bij R en D en dit vervangen in een kwartiertje .
Geen gefluit meer en het lampje blijft uit .
S40 2.4i
Membraam besteld bij R en D en dit vervangen in een kwartiertje .
Geen gefluit meer en het lampje blijft uit .
S40 2.4i