Knipperlicht relais Volvo 145 deluxe '71

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
wiwalien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 23.04.2020 - 22:07

Goedemiddag!

Ik heb het forum afgespeurd, maar kan geen eenduidig antwoord vinden waar het relais voor de knipperlichten van mijn Volvo 145 deluxe '71 zich moet bevinden. Kan iemand mij op weg wijzen? Ik heb bij de zekeringen gekeken en kan daar niks vinden. Is het noodzakelijk het gehele dashboard te verwijderen om het relais te vervangen?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zit die niet geïntegreerd in de alarmlicht-schakelaar? Dat had ik in onze 900-ers.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
wiwalien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 23.04.2020 - 22:07

Dank voor je reactie mark. Volgens mij niet, t lijkt erop dat ie in t dashboard bij t alarm licht zit maar zeker weten doe ik t nog niet.
wiwalien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 23.04.2020 - 22:07

Ik las je bericht kennelijk niet helemaal goed, herhaal exact wat je zegt lees ik nu haha. Einde van de week:) Ik heb mn hand met camera achter t dashboard gekregen en t lijkt inderdaad een cindervorming relais dat achter op de alamlichtschakelaar vast zit. Is t jou gelukt deze te vervangen zonder t dashboard te verwijderen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb helaas geen ervaring met het verwijderen van een relais op die plaats.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
wiwalien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 23.04.2020 - 22:07

Het probleem is opgelost. TL;DR: het relais vervangen achter t alarmlicht was de oplossing, het dashboard hoefde niet los.

Het probleem was als volgt: Knipperlicht deed het sporadisch wel/niet en de knippersnelheid was ook zeer onregelmatig. Knipperlicht naar rechts deed sowieso helemaal niks. Met groot licht aan deed links t ook niet meer. Alarmlichten werkten wel, al knipperde die ook soms onregelmatig en rechtsvoor deed het dan soms niet mee. Ook in dit geval werkte de alarmlichten niet met groot licht aan.

Oplossingen die niks deden: allereerst alle massapunten los gemaakt, geschuurd en ingespoten met contactspray. Daarna de lampjes van t knipperlicht vervangen. Zekeringen gecheckt en bedrading waar zichtbaar nagelopen. Met multimeter spanning gecheckt van accu en knipperlicht punten. Dit alles loste niks op.

Oplossing: Het relais vervangen van t knipperlicht. Deze zat in dit geval aan de alamlichtschakelaar vast achter t dashboard. Het was een cylindervormig drie-potig 21W schakelaar die ik voor 10 euro bij de auto speciaalzaak heb gehaald, geen Volvo maar algemeen onderdeel. Ik kon online niks vinden hoe dit te vervangen en was bang dat t hele dashboard eruit moest, vandaar dat ik dit tot t laatst heb bewaard. Bleek uiteindelijk supereenvoudig los te maken te zijn. Je komt er met je hand via de zekeringkast achter het dashboard makkelijk bij. Het relais zit als een stekker met drie poten ingeplugd achter t alarmlicht. Je kunt m er gewoon uittrekken en vervangen door er een nieuwe in te klikken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mooi zeg. Ook een mooi leermoment voor anderen met een 145.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
John3103volvo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.03.2023 - 09:55
Contacteer:

Een mooi verslag, en mooi opgelost. vraagje: In mijn 144S van 1970 doet het knipperlicht het wel, alleen de alarmlichten niet. Is dit waarschijnlijk een ander relais ? heeft iemand een idee.....?
Volvo 144S 1970 lpg, Volvo V70R Classic 1997 2wd, Volvo V70 Classic 2.4 2000 lpg, Volvo S40 2.4 2004 lpg
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”