Zelf thuislaadstation maken

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

Hallo mensen, in afwachting van de V60 D6 AWD (hij komt morgen) heb ik alvast deze wallbox besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/40004159 ... 4c4dSkAdot

Zal geen raketwetenschap zijn dus als hij er is zal ik wat foto's maken van de installatie. De installatie thuis is 3 fase's van 25A dus deze lader gaat geen 7,4 kW kunnen halen. Geen punt want de V60 laadt niet met meer dan 16A heb ik me laten vertellen. De wallbox komt in een hybride PV systeem te hangen. We hebben 36 zonnepanelen hier, 10,8 kWp dus veel te veel want we zijn maar met ons tweetjes. De 36 panelen voeden een hybride omvormer die ervoor zorgt dat de PV stroom eerst naar het huis gaat. Het overschot gaat naar de (DHZ) thuisbatterij in aanbouw van 30 kWh. Als die vol is wordt het restant teruggeleverd aan het net. Je ziet, niet alleen de auto is hybride.

Tot zover, ik wil ook wel wat meer over de PV installatie vertellen maar dat is wel een beetje off-topic eigenlijk. Hier kun je meer lezen in de nabije toekomst:

https://powerforum.co.za/topic/5724-a-n ... tallation/
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Veiligeheidstip: op de Ali site staat "CE-certificering". Lees dit topic even door: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1960616
Zou zonde zijn als alle mooie apparatuur en je huis in vlammen opgaan.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

CE op aliexpres staat voor Chinese Export denk ik
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

-KJ- schreef: 30.06.2020 - 21:51 Veiligeheidstip: op de Ali site staat "CE-certificering". Lees dit topic even door: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1960616
Zou zonde zijn als alle mooie apparatuur en je huis in vlammen opgaan.
Die uitzending van Lubach is mij bekend maar heb niet de indruk dat de goede man veel ervaring heeft met Chinese leveranciers. Zeker niet bij de wat meer technische / geavanceerde producten. Dat Barbie popjes verkleuren als baby's erop sabbelen zal mij aan m'n derrière oxideren eerlijk gezegd.
S60-Rijder schreef: 30.06.2020 - 23:05 Als u teveel heeft, ik kom graag gratis tanken. Alles is natuurlijk mogelijk. Zelf scheer ik al decennia elektrisch. Voorlopig door met benzine als het om de auto gaat. Heel die switch naar elektra begint hier eerst bij een nieuw dak, dan pas de panelen. Amper plaats voor 8 stuks. Heb het gevoel dat het hier en daar in de verkeerde volgorde gaat vanwege de hype. Wat presteren de accu s in de winter, het kan nog best fris zijn. Prefereer de benzine motor zolang dat nog kan. Tanken en go.
Deze reactie kan ik niet goed plaatsen eigenlijk. Ja benzine, anders dan het afromen door de roverheid (Bij literprijs van 1,65 gaat er € 1,- naar de staat) heb ik geen problemen met die brandstof. Persoonlijk prefereer ik diesel.
NielsPHEV schreef: 30.06.2020 - 23:58 CE op aliexpres staat voor Chinese Export denk ik
Eigenlijk plaats ik hier een linkje over het zelf installeren van een laadstation. Ik denk dat dat interessant kan zijn voor sommigen. Laten we proberen dit draadje niet te laten verzanden in discussies over keurmerken en brandgevaar. Ik ben mij daarvan bewust en ga mijn ervaringen delen op dit forum zodat een ieder daar wat aan heeft.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Geestige laadpaal, maar ik vind de prijs nu niet echt een reden om hem helemaal daar te halen. Voorbeeld de laadpaal van VW met laadkabel is 399 euro incl btw.
En volgens mij zijn er nog meer laadpalen in NL/Europa voor wat minder centjes.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ondanks de spannende uitvoering vind ik het wel een interessant project.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En ik zie 1 fase 32 ampère op de site van Ali. Waarom dan als ik lees dat er 3 fase in huis is?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

Paul schreef: 01.07.2020 - 11:07 Geestige laadpaal, maar ik vind de prijs nu niet echt een reden om hem helemaal daar te halen. Voorbeeld de laadpaal van VW met laadkabel is 399 euro incl btw.
En volgens mij zijn er nog meer laadpalen in NL/Europa voor wat minder centjes.
Hoi Paul, uiteraard heb ik eerst in Nederland rondgekeken maar ik zag niks in die prijsklasse. Het begint bij iets van 600 ofzo. Heb je een linkje? Bovendien zal dat ding vast niet de mogelijkheden hebben van een app met BT en/of wifi vrees ik en ja, ik ben dol op dat soort dingen.
Jelmer de Jong schreef: 01.07.2020 - 11:09 Ondanks de spannende uitvoering vind ik het wel een interessant project.
;) Thanks.
Msuidgeest schreef: 01.07.2020 - 13:06 En ik zie 1 fase 32 ampère op de site van Ali. Waarom dan als ik lees dat er 3 fase in huis is?
Om 2 redenen; ik ben de boel thuis aan het ombouwen naar off grid 44A, 1 fase. Straks is die 32A geen enkel probleem. Ten tweede, de V60 laadt met max 16A op 1 fase zover ik weet.
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

Hmmm, het ding was niet voorradig in Duitsland. Ze sturen hem nu via TNT uit China en nemen de kosten daarvan alsmede douanekosten ook op zich. Doen ze netjes. ETA derhalve verschoven naar over 3 weken. Wat in het vat zit...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

NielsPHEV schreef: 30.06.2020 - 23:58 CE op aliexpres staat voor Chinese Export denk ik
Eigenlijk plaats ik hier een linkje over het zelf installeren van een laadstation. Ik denk dat dat interessant kan zijn voor sommigen. Laten we proberen dit draadje niet te laten verzanden in discussies over keurmerken en brandgevaar. Ik ben mij daarvan bewust en ga mijn ervaringen delen op dit forum zodat een ieder daar wat aan heeft.
[/quote]

Had je link niet gevolgd en me gebaseerd op de titel van het topic, het zelf bouwen van de laadbox, is iets wat prima kan, de spullen zijn te vinden op internet maar waar ik wel voorzichtig mee zou zijn met componentjes van Ali, dit ziet er uit als een kant en klaar ding wat waarschijnlijk prima werkt, iets anders dan wat ik versta onder zelf bouwen. Wel een tip er zit volgens mij een flexibele kabel zonder massieve kern als aansluiting naar je eigen spanningsverzorging. Wees een beetje voorzichtig hoe je dat aansluit een schucko WCD gat niet echt goed continu boven de 10-13 amp en ik heb ook al Gamma lasdopjes zien (meer nog ruiken) smelten met continu 13 amp van mijn lader. Zorg echt voor een goede verbinding naar je meterkast wanneer je de niet massieve kern gebruikt van de kabel overweeg een CE "camping" stekker en een CE stopcontact wat je met een massieve 2,5 m2 naar de kast bedraad op een eigen 16 amp zekering of beter een alamat
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

NielsPHEV schreef: 01.07.2020 - 14:21 Had je link niet gevolgd en me gebaseerd op de titel van het topic,
Haha nu nog steeds. :) Het topic gaat over het installeren van een wallbox. Maar wellicht had ik de titel wat anders kunnen formuleren zodat de vlag de lading beter dekt. Het zelf maken zou ik wel kunnen, er zijn goede beschrijvingen te vinden om je laadstation "smart" te bouwen i.c.m. het terugleveren van PV bijvoorbeeld. Je kunt dan de auto meer laten laden naar mate er meer stroom teruggeleverd wordt van de zonnepanelen. Dit is een goed voorbeeld:

https://guide.openenergymonitor.org/int ... -charging/

Voor wat betreft de bekabeling; 2,5 mm2 is niet genoeg. De lader moet straks ook 32 A kunnen trekken. Er kom een rechtstreekse kabel van de meterkast naar de wallbox van 4 mm2. Dat zal een meter of 6 zijn schat ik zo.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OK meende dat je het ding 16 amp ging gebruiken anyway 4 mm2 lijkt me (te) krap voor 32 amp zeker bij continue belasting. Houdt er ook rekening mee dat je dan je aansluiting moet laten verzwaren en je fors hoger vastrecht gaat betalen als je daadwerkelijk enkele fase 32 amp wilt kunnen doen. Waarom niet "gewoon" een drie fase lader.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik had de zelfde vraag Niels. Zie antwoord hier boven.

Wat bekabeling betreft kan 4 mm2 gezien de lengte maar ik zou lekker voor 10 mm2 gaan. Dan heb he gewoon geen verliezen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

44 Amp enkelfase off grid, klinkt interessant maar dan kan je als je fors aan het laden bent verder nauwelijks meer wat doen het is dan of de broodrooster, of de strijkbout of de waterkoker of de wasmachine etc. zou in ons geval niet echt werkbaar zijn. Ook voldoe je met 32 amp afzekeren na een 44 amp hoofdzekering volgens mij niet aan de selectiviteit eis het is niet meteen gevaarlijk naar mijn mening maar toch
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar de auto laadt toch maar met max 16 ampère op maar 1 fase? Dan is 2,5mm2 toch voldoende, 4mm2 ruim voldoende?
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

NielsPHEV schreef: 02.07.2020 - 20:27 44 Amp enkelfase off grid, klinkt interessant maar dan kan je als je fors aan het laden bent verder nauwelijks meer wat doen het is dan of de broodrooster, of de strijkbout of de waterkoker of de wasmachine etc. zou in ons geval niet echt werkbaar zijn. Ook voldoe je met 32 amp afzekeren na een 44 amp hoofdzekering volgens mij niet aan de selectiviteit eis het is niet meteen gevaarlijk naar mijn mening maar toch
Ik heb nu maar 22A tot mijn beschikking en we zijn ons hiervan bewust. Dat is eigenlijk nooit fout gegaan. Als je off grid wilt moet je concessies doen. De aanstaande 2de omvormer gaat er nog 22 aan toe voegen vandaar 44A. Hoofdzekering 40A, daarna 25. Dan voldoet het wel aan de selectiviteitseisen. Maar ik ben niet bang om er 32A door te trekken hoor.
The Mechanic schreef: 02.07.2020 - 21:04 Maar de auto laadt toch maar met max 16 ampère op maar 1 fase? Dan is 2,5mm2 toch voldoende, 4mm2 ruim voldoende?
Precies. En die 32A kan ook met 4mm2 op zo'n klein stukje maar officieel moet dit met 6 mm2. Eens kijken wat ik nog heb liggen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar 32A zal er dan toch nooit doorheen gaan?
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

NielsPHEV schreef: 02.07.2020 - 13:53 OK meende dat je het ding 16 amp ging gebruiken
Yep.
NielsPHEV schreef: 02.07.2020 - 13:53 anyway 4 mm2 lijkt me (te) krap voor 32 amp zeker bij continue belasting
Officieel hoort dit (boven 30A) met 6 mm2 inderdaad.
NielsPHEV schreef: 02.07.2020 - 13:53 Houdt er ook rekening mee dat je dan je aansluiting moet laten verzwaren en je fors hoger vastrecht gaat betalen als je daadwerkelijk enkele fase 32 amp wilt kunnen doen.
Als je stroom koopt van de stroomboer wel maar ik ben mijn eigen producent. Alleen december gaat niet lukken waarschijnlijk. Dat zal de komende winter uitwijzen. Ik kan altijd terugvallen op het net en 1 van de 3 25A fasen pakken voor alleen de lader en die begrenzen op 20A ofzo.
NielsPHEV schreef: 02.07.2020 - 13:53 Waarom niet "gewoon" een drie fase lader.
Zelfde antwoord als op deze vraag:
Msuidgeest schreef: 01.07.2020 - 13:06 En ik zie 1 fase 32 ampère op de site van Ali. Waarom dan als ik lees dat er 3 fase in huis is?
RikH schreef: 01.07.2020 - 13:43 Om 2 redenen; ik ben de boel thuis aan het ombouwen naar off grid 44A, 1 fase. Straks is die 32A geen enkel probleem. Ten tweede, de V60 laadt met max 16A op 1 fase zover ik weet.
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

De wallbox is binnen. Als het lukt met de tijd dan hang ik hem morgen op. Hij komt te hangen aan de wand van buurmans' schuur. De dakgoot daar hing er een beetje voor spek en bonen bij dus dat heb ik eerst maar eens een beetje gefatsoeneerd:
20200711_155803 (2).jpg
Het water droop er aan alle kanten langs maar ondanks de IP rating van de wallbox ga ik dat niet gokken.


Zo, gelijk de regenton aangesloten en alles is zoals het hoort bij een dakgoot nu.

Tot zover deze korte update. Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RikH
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.06.2020 - 08:54

Waarom weet ik niet maar de regenton is klaarblijkelijk omgevallen. Hij staat ook niet op de plek waar ik hem invoegde in de tekst.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”