Mijn V40 met 1.9 TD 90 pk van '98 heeft ondertussen meer dan 200k km gelopen en is jammer genoeg niet bespaard gebleven van het bekende cilinderkop/pakking probleem. In het koelvloeistofreservoir komt er lichtjes wat olie terecht.
Als ik zo op het forum lees is de oorzaak hiervan een lekke koppakking. Mijn garagist echter vertelde me dat het meestal niet de koppakking is maar een scheur in de cilinderkop, die door thermische spanningen zou ontstaan. Maar aangezien dit een dure operatie zou zijn(min. 2000€) raadde hij voorlopig aan om de bovendrijvende olie regelmatig eens te verwijderen in het koelvloeistofreservoir opdat de rubberen koelingsdarmen niet volledig zouden worden opgevreten.
Nu was mijn vraag of de oorzaak inderdaad meestal een scheur in de cilinderkop is of dat het meestal toch enkel een lekke koppakking is?
Verder vraag ik me ook af in hoe schadelijk het is om zo verder te rijden. Naar ik begrijp zou de olie in het koelwatercircuit de rubberen darmen aantasten en zou er koelwater in het oliecircuit terecht komen waardoor de lagers minder goed gesmeerd zullen worden en dus hogere slijtage zal opleveren. Maar hoe ernstig moet ik dit inschatten? Als het koelwatercircuit jaarlijks doorgespoeld wordt en ik hou mij aan de normale olievervangingstermijnen, kan ik dan nog gemakkelijk 300k km halen of is de slijtage toch wel ernstiger? Voorlopig is de lek nog wel vrij beperkt.
Graag jullie mening?
Cilinderkop 1.9 TD 90pk
- DeNNiS_
- 4th Gear member
olie tast rubbere slangen aan ja...
en je laat je motor toch ook niet op water draaien dit is idd niet goed voor de lagers meer slijtage...
en je laat je motor toch ook niet op water draaien dit is idd niet goed voor de lagers meer slijtage...
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- Volmar
- 3rd Gear member
Bij dit type motor is het normaal gesproken de pakking vervangen.
Dit is een veel voorkomenden klacht, zoals je al had gelezen op het
forum. Dus ik denk niet dat je kop gescheurd is.
Ik zou eens bij een andere garage gaan informeren.
Deze garage zal namelijk wat scheurtjes intern kunnen aantreffen,
maar dat is normaal bij deze koppen en heeft ook geen verder effect.
Dit is alles wat ik weet van scheurtjes en heb dat van vakkundige mensen
die voldoende pakkingen hebben vervangen bij deze motoren.
Ook die van mij
Ik zou gewoon een prijsopgave vragen voor koppakking vervangen,
en zeker niet te lang blijven doorrijden.
Dat kost je uiteindelijk veel meer.
Dit is een veel voorkomenden klacht, zoals je al had gelezen op het
forum. Dus ik denk niet dat je kop gescheurd is.
Ik zou eens bij een andere garage gaan informeren.
Deze garage zal namelijk wat scheurtjes intern kunnen aantreffen,
maar dat is normaal bij deze koppen en heeft ook geen verder effect.
Dit is alles wat ik weet van scheurtjes en heb dat van vakkundige mensen
die voldoende pakkingen hebben vervangen bij deze motoren.
Ook die van mij
Ik zou gewoon een prijsopgave vragen voor koppakking vervangen,
en zeker niet te lang blijven doorrijden.
Dat kost je uiteindelijk veel meer.
It's only kinky the first time