Laad problemen v60 Hybrid

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
mikeph
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:41

Sinds enkele weken heb ik veel problemen met het elektrisch laden van mijn volvo V60 Hybrid uit 2012. Ik ben bij de volvo dealer geweest en die heeft geconstateerd dat de laad unit moet worden vervangen. Zelf heb ik nogal moeite met deze constatering en zal hieronder uitleggen waarom.

Situatie
- Het laad proces wordt continu onderbroken/gepauzeerd. Dit resulteert dat het laden erg lang duurt en soms tot 60% is geladen en af en toe tot 95%. Daarnaast vervelend dat de app push berichten blijft sturen dat hij stopt met laden. Uiteraard is dit inmiddels uitgezet, maar daarmee mis ik ook andere informatie zoals de melding dat de auto nog openstaat etc..

Waarom vind ik de constatering dat de gehele unit moet vervangen moeilijk?
- De unit laad nog wel, dus ik vroeg mij af.. is dit niet gewoon een software fout? Kan de unit niet gereset worden en opnieuw worden ingesteld?

Zijn er meerdere volvo rijders met dit probleem?
Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Hoi Mike,

Veel 2012 en 2013 modellen hebben problemen gehad met de OBC (On Board Charger). Veel voorkomende storingen zijn door jou al aangegeven/ervaren. Uiteindelijk krijg je een rood lampje bij het laadpunt van de auto en zal de auto niet meer kunnen laden. Je kan op de sloop kijken naar een ander exemplaar of naar de dealer gaan. Misschien is het ook mogelijk om jouw exemplaar door een goede techneut te laten repareren.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Foutcodes?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

mikeph schreef: 26.06.2020 - 08:38
- De unit laad nog wel, dus ik vroeg mij af.. is dit niet gewoon een software fout? Kan de unit niet gereset worden en opnieuw worden ingesteld?
Met uitzondering van media en navi-updates is het geen smartphone of computer waarin je op zelf software kunt toevoegen, verwijderen of wijzigen en dus dingen stuk kunt maken. Als de auto altijd zijn beurtjes bij de dealer gehad heeft zijn bovendien de meest recente updates geïnstalleerd en kan je er inmiddels vanuit gaan dat de auto op het gebied van stuursoftware bug-vrij is.

Afwisselend wel of niet laden ruikt meer naar een slechte verbinding (in de stekkers, bekabeling of op het PCB) al dan niet gerelateerd aan warmte waarvoor ook een defecte temperatuursensor verantwoordelijk kan zijn.

Wat Mechanic dus zegt; Foutcodes zeggen een hoop. Als het echt alleen de OBC is kan je deze fysiek laten controleren door een goede elektricien.
mikeph
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:41

Dit zijn de foutcodes:
OBC-P0D2700 - Ingangsspanning acculader te laag
OBC-U1A0087 - Privé communicatienetwerk ....
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

Wij hebben al maanden problemen met laden. We zetten hem thuis aan de stekker (netstroom) en hij is in de ochtend totaal leeg en niet meer te starten zonder hulp van de ANWB. Meerder keren naar de garage geweest. 4000 euro armer en hij doet het nog steeds.... Ze hebben het probleem nog niet gevonden.
Samen met 3 andere auto's zijn ze aan het uitzoeken wat het nu is.
Waarschijnlijk software, maar wel voor 4000 euro nieuwe onderdelen in zitten stoppen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

BuiterV60 schreef: 24.08.2020 - 20:48 Wij hebben al maanden problemen met laden. We zetten hem thuis aan de stekker (netstroom) en hij is in de ochtend totaal leeg en niet meer te starten zonder hulp van de ANWB. Meerder keren naar de garage geweest. 4000 euro armer en hij doet het nog steeds.... Ze hebben het probleem nog niet gevonden.
Samen met 3 andere auto's zijn ze aan het uitzoeken wat het nu is.
Waarschijnlijk software, maar wel voor 4000 euro nieuwe onderdelen in zitten stoppen.
Wat is er reeds vervangen dan?
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

1e keer;
Hebben ze de accu V12 vervangen.
Storingzoeken

2e keer;
Acculader vervangen

3e keer;
Buitenhandgreep achterportier verv
Keyless entry uitgeschakeld

Dat zou dus allemaal te maken kunnen hebben met het probleem.
En als laatste update, hij vertelde dat het waarschijnlijk een software probleem is.

Nu is hij vorige weekend weer helemaal dood na het opladen omdat het probleem verholpen zou zijn.
Nu was er een zekering van 175 ampere uitgeslagen. en ze wisten niet waarvan het kwam. wel heel toevallig dat het gekomen is na dat we hem hebben opgeladen.

Iemand een idee?
mikeph
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:41

Interessant, mijn auto heeft hetzelfde probleem gehad dat hij na het laden niet meer wilde starten en de hele accu leeg was getrokken. Probleem nooit gevonden. Kan iemand nog iets opmaken aan de hierboven vermelde foutcodes?
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

mikeph schreef: 01.09.2020 - 22:19 Interessant, mijn auto heeft hetzelfde probleem gehad dat hij na het laden niet meer wilde starten en de hele accu leeg was getrokken. Probleem nooit gevonden. Kan iemand nog iets opmaken aan de hierboven vermelde foutcodes?
Ik heb deze week 10 volvo dealers gebeld.
Vrijwel iedere werkplaastchef had het over de aircopomp en de OBC on board charger (kosten 2300 Euro)

De aircopomp is al vervangen volgende de nieuwe methode bij ons dus bij ons zit ergens anders het probleem.
OBC on board charger zou de heel logische zijn. maar te duur om even te laten doen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Kun je experimenteren met het laden op een lager amperage? Bijvoorbeeld 6A of 8A. Dan is er niet of nauwelijks koeling nodig van de airco en dan sluit je iig een probleem met de airco uit.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

RoaldH schreef: 07.09.2020 - 21:18 Kun je experimenteren met het laden op een lager amperage? Bijvoorbeeld 6A of 8A. Dan is er niet of nauwelijks koeling nodig van de airco en dan sluit je iig een probleem met de airco uit.
Wij durven niet meer te laden.
Laatste keer is er een zekering van 175 ampere eruit geschoten. Auto helemaal aanslag en een rekening van 400 Euro (9 uur werk)

Dus wij gaan niets meer uitproberen.

Wat wel raar is is dat hij is de garage dit probleem niet geeft.
Hij laad volledig op, zelfs heel het weekend aan de stekker gelegen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

BuiterV60 schreef: 14.09.2020 - 21:41
RoaldH schreef: 07.09.2020 - 21:18 Kun je experimenteren met het laden op een lager amperage? Bijvoorbeeld 6A of 8A. Dan is er niet of nauwelijks koeling nodig van de airco en dan sluit je iig een probleem met de airco uit.
Wij durven niet meer te laden.
Laatste keer is er een zekering van 175 ampere eruit geschoten. Auto helemaal aanslag en een rekening van 400 Euro (9 uur werk)

Dus wij gaan niets meer uitproberen.

Wat wel raar is is dat hij is de garage dit probleem niet geeft.
Hij laad volledig op, zelfs heel het weekend aan de stekker gelegen.
Is je laadpaal soms defect?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

RoaldH schreef: 15.09.2020 - 10:21
BuiterV60 schreef: 14.09.2020 - 21:41
RoaldH schreef: 07.09.2020 - 21:18 Kun je experimenteren met het laden op een lager amperage? Bijvoorbeeld 6A of 8A. Dan is er niet of nauwelijks koeling nodig van de airco en dan sluit je iig een probleem met de airco uit.
Wij durven niet meer te laden.
Laatste keer is er een zekering van 175 ampere eruit geschoten. Auto helemaal aanslag en een rekening van 400 Euro (9 uur werk)

Dus wij gaan niets meer uitproberen.

Wat wel raar is is dat hij is de garage dit probleem niet geeft.
Hij laad volledig op, zelfs heel het weekend aan de stekker gelegen.
Is je laadpaal soms defect?
Hij zat gewoon in het stopcontact in de schuur.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat voor een stopcontac? Geaard of niet? En welke kabel gebruik je en kun je daar de Ampères van instellen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Het zou mij niets verbazen als er aan de zijde van je auto niets mis is. Het lijkt me veel aannemelijker dat er iets mis is met je aansluiting bij je thuis.
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting? (1x 32A of 3x 25A) En in het geval van 3x 25A, kun je dan aangeven op welke fase de schuur zit en wat daar nog meer op zit? Het kan zo zijn dat je nu probeert te laden op een groep die al behoorlijk belast is. Bijvoorbeeld omdat er op dezelfde groep 's nachts een wasmachine aanslaat. Als dat het geval is en de autolader krijgt niet voldoende dan gebeuren er gekke dingen. Aangezien je geen laadpaal gebruikt (al dan niet een paal met dynamic load balancing) moeten de verschillen opgevangen worden aan de zijde van je auto. Ik ben ook benieuwd naar de aansluiting in je schuur en de bedrading. Als het allemaal oud en dun bedraad is zou het ook daardoor kunnen komen. Het feit dat de auto in de garage gewoon netjes oplaad zegt toch eigenlijk al genoeg? Dan ligt het dus niet aan de auto......
Storingen zoeken is een kwestie van uitsluiten ;)
Veel sterkte gewenst

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

Sjaaktrekhaak schreef: 16.09.2020 - 11:09 Het zou mij niets verbazen als er aan de zijde van je auto niets mis is. Het lijkt me veel aannemelijker dat er iets mis is met je aansluiting bij je thuis.
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting? (1x 32A of 3x 25A) En in het geval van 3x 25A, kun je dan aangeven op welke fase de schuur zit en wat daar nog meer op zit? Het kan zo zijn dat je nu probeert te laden op een groep die al behoorlijk belast is. Bijvoorbeeld omdat er op dezelfde groep 's nachts een wasmachine aanslaat. Als dat het geval is en de autolader krijgt niet voldoende dan gebeuren er gekke dingen. Aangezien je geen laadpaal gebruikt (al dan niet een paal met dynamic load balancing) moeten de verschillen opgevangen worden aan de zijde van je auto. Ik ben ook benieuwd naar de aansluiting in je schuur en de bedrading. Als het allemaal oud en dun bedraad is zou het ook daardoor kunnen komen. Het feit dat de auto in de garage gewoon netjes oplaad zegt toch eigenlijk al genoeg? Dan ligt het dus niet aan de auto......
Storingen zoeken is een kwestie van uitsluiten ;)
Veel sterkte gewenst
Wij wonen in een nieuwbouw huis met zonnepanelen.
Hij staat dan te laden om een aparte groep waar alleen de verlichting van de schuur op zit. 1 led lamp met een schemer oog.

De dealer heeft 4 keer de auto uitgelezen. Er zijn geen foutcodes gevonden.
De dealer vertelde 4 van deze zelfde problemen te hebben. 4x V60 hybride.
Laden wel bij de dealer maar thuis gaat het fout.
Ook al ligt het aan het huis... ik ga er vanuit dat die auto het opladen blokkeert en afsluit als er iets niet goed gaat. Tenminste dat mag je wel verwachten.

Het probleem kan zeker aan het huis liggen, gezien het feit dat de stoppen er redelijk vaak zijn uitgeknalt tijdens het laad proces.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

In mijn werk monitoren we energie verbruik van energie neutrale woningen. We komen regelmatig nieuwbouw wijken tegen waar de netspanning te hoog is.
Omdat je schrijft dat regelmatig de stoppen eruit liggen bij het laden, zou je de net spanning eens kunnen meten. En vliegen de stoppen er met name overdag of ook savonds?

Ook de randaarde is iets om extra te controleren, heb vaker gelezen dat een goede randaarde nodig is.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

evkessel schreef: 20.09.2020 - 22:24 In mijn werk monitoren we energie verbruik van energie neutrale woningen. We komen regelmatig nieuwbouw wijken tegen waar de netspanning te hoog is.
Omdat je schrijft dat regelmatig de stoppen eruit liggen bij het laden, zou je de net spanning eens kunnen meten. En vliegen de stoppen er met name overdag of ook savonds?

Ook de randaarde is iets om extra te controleren, heb vaker gelezen dat een goede randaarde nodig is.
Overdag en in de nacht als hij aan het laden is.
Gebruikersavatar
Vee60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24.09.2020 - 11:13
Locatie: Friesland

Ik heb het idee dat Sjaak Trekhaak in de goede richting zit. Weet je echt 100% zeker dat je schuur een afzonderlijke groep heeft? Ik vraag dit omdat ook wij in een nieuwbouwwoning wonen en in onze meterkast wordt aangegeven dat de schuur een 'eigen' groep zou hebben. Bij controle hierop bleek dat er wel degelijk apparatuur vanuit de keuken in de woning (ondermeer de waterkoker en de verlichting van de keuken en bijkeuken) geschakeld staat op de groep van de schuur. Op zich onder normale omstandigheden niet zo'n probleem, maar wel als je op zo'n groep van 16 ampere probeert te laden met het 220Volt laadapparaat ingesteld op 16 Amp. Dat gaat dus niet en klappen de stoppen eruit. (als je denkt even een kopje thee te zetten...)

Goede randaarde is essentieel voor de werking en mocht je een verlengsnoer gebruiken (wat ik niet aanneem, maar toch) dan kan dit alleen met een professionele kabel die geschikt is voor het amperage en dus niet met een verlengsnoer van de Action.

Mijn vijftig cent... Succes met jullie probleem!
Volvo V60 D6 Twin Engine Summum
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”