XC 40 Recharge, of toch een benzine?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Had dezelfde afwegingen en inmiddels T5 Recharge R-design besteld. Tijdens het configureren kwam ik uit op een R-design en afhankelijk van de gekozen motor (met minimaal automaat) werd het prijsverschil met is een T5 Recharge R-design steeds kleiner. De configurator zit (commercieel) wel slim in elkaar.
Daarbij vermoed ik dat de inruilwaarde van een Recharge (PHEV) beter is dan alleen benzine motor waardoor het in mijn situatie, thuis laden en woonwerk afstand 20 km een logische keuze is. Als prettige bijkomstigheid, 262 PK :-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vriesje schreef: 23.09.2020 - 19:59 Had dezelfde afwegingen en inmiddels T5 Recharge R-design besteld. Tijdens het configureren kwam ik uit op een R-design en afhankelijk van de gekozen motor (met minimaal automaat) werd het prijsverschil met is een T5 Recharge R-design steeds kleiner. De configurator zit (commercieel) wel slim in elkaar. Daarbij vermoed ik dat de inruilwaarde van een Recharge (PHEV) beter is dan alleen benzine motor waardoor het in mijn situatie, thuis laden en woonwerk afstand 20 km een logische keuze is. Als prettige bijkomstigheid, 262 PK :-)
Nou @Vriesje, dat heb je dan mooi voor elkaar. Van harte gefeliciteerd. Dan zit je er straks in de winter als het vriest, tóch warmpjes bij...... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Summum schreef: 23.09.2020 - 18:00 Tsja, de Outlander is ook niet "my cup of tea", maar voor een fullsize hybride SUV met AWD is dat gewicht nog niet eens zo gek. De veel kleinere V60 PIH weegt ook al 1880 kg, om over een XC90 T8 maar te zwijgen. Die gaat naar de 2300 kg schoon aan de haak.

Maar in antwoord op je oorspronkelijke vraag zou ik een plug-in zeker verkiezen boven een benzinevariant van de XC40. Eenmaal gewend aan de stilte, het comfort en de prestaties van een batterijauto wil je niets anders meer. Maar dat is puur beoordeeld op het rijden. Of het economisch ook zinvol is hangt vooral van je gebruik en het aantal kilometers af. Rij je veelal kortere ritten en heb je mogelijkheden om thuis te laden, dan is die afweging veel gunstiger dan wanneer je als vertegenwoordiger de hele dag onderweg bent en maar een klein deel elektrisch kan afleggen.Voor mijn overstap naar een full electric had ik wel twijfels, maar in de praktijk kom ik nooit in de problemen.
Dat heb je mooi verwoord. En ik vind jouw motivatie dan ook heel begrijpelijk. Maar niet een ieder beschikt over zo,n budget, nog afgezien of een laadmogelijkheid voor de deur altijd te verwezenlijken is. Ook iets wat mee weegt, al is het maar heel betrekkelijk natuurlijk: Heb je pas volgetankt, kun je weer ff voorruit. Maar als je moet laden, en er is een stroomuitval, heb je wél een probleem. Bovendien reist de vraag, of straks, wanneer Holland vol Pure Electric auto,s staat, de energie centrales de vraag nog wel aankunnen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Volvo Erwin
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.02.2020 - 17:40

De laadmodule is een storing gevoelig onderdeel. Reparatie kost je al snel € 1500,- Als het geen lease wagen is vind ik het nogal een gok.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Volvo Erwin schreef: 23.09.2020 - 22:59 De laadmodule is een storing gevoelig onderdeel. Reparatie kost je al snel € 1500,- Als het geen lease wagen is vind ik het nogal een gok.
Alle mogelijke reparaties zijn duur. Oók het opsporen van storingen in elektronica, en de software. De simpele auto van vroeger, is veranderd in een complex geheel, waar je zelf bijna niks meer aan kan doen. En met alles moet je dan naar de vak-garage. En ik ben zelf wat huiverig van al die nieuwe systemen. Ze zitten nog vol met virussen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hans Eilander schreef: 22.09.2020 - 12:16 Ga je voor een Recharge, of tóch liever een benzine uitvoering?
Geen van beide. Diesel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

DB200 schreef: 24.09.2020 - 09:04 Geen van beide. Diesel.
Ja, dát is de oplossing. 2x zoveel wegenbelasting, met amper 9000 km per jaar? En ga je een diesel inruilen, moet je bijna geld meebrengen.... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik rijd een belastingvrije diesel. Daar komt dan wel meer onderhoud voor terug.

Ondanks dat mijn Mercedessen diesel zijn, worden ze tot nu toe elke 3 jaar hoger getaxeerd voor de oldtimerverzekering (ik rem de taxateur altijd af ivm de verzekeringspremies, maar veel helpt het niet).

En een goede XC70 5 cilinder euro6 diesel is nog altijd stevig aan de prijs.

Diesel blijft nog wel even.

Maar in jouw geval zou ik kiezen voor de T2.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

DB200 schreef: 24.09.2020 - 10:32Ik rijd een belastingvrije diesel. Daar komt dan wel meer onderhoud voor terug. Ondanks dat mijn Mercedessen diesel zijn, worden ze tot nu toe elke 3 jaar hoger getaxeerd voor de oldtimerverzekering. Diesel blijft nog wel even.Maar in jouw geval zou ik kiezen voor de T2.
Dank voor je reactie. ik begrijp je punt. En daarom heb ik ook gekozen voor de T2 ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hallo Volvo vrienden,

Om nu maar weer geen nieuw topic te openen, wil ik maar even deze onder de aandacht brengen. Er zijn er inmiddels al verschillende onder ons, die een XC 40 Recharge rijden. Ook zijn er met een nieuwe T2, T3,T4, T5 benzine. Hoe tevreden zijn de Recharge rijders onder ons, over hun Volvo XC 40? En hoe tevreden zijn de benzine rijders onder ons? Zijn er, die achteraf misschien zeggen, had ik tóch maar voor een Recharge gekozen? Of misschien zelfs een Pure-Electric? Of zijn er Recharge rijders, die misschien achteraf toch liever een benzine versie gekozen hadden? Graag zou ik jullie mening, en ervaring wel eens willen horen. Zijn jullie zeer tevreden, of had je misschien sommige dingen graag anders gezien?

Zelf heb ik nu in 3 weken een 700 km gereden met mijn T2. En ik ben zeer tevreden met mijn XC 40. Het is niet alleen een opvallend mooie SUV. Maar ook een stille, zeer comfortabele reiswagen. Heel solide, en toch ook in zekere zin compact. ik heb me intussen aan het Multi media systeem gewend. Het was voor mij compleet nieuw. Maar als je eenmaal weet hoe alles werkt, is het fantastisch. Ik ga een paar keer per week zomaar een rondje toeren, en elke rit is genieten! Ook ben ik zeer tevreden met de standaard radio. En nog een groot bijkomend voordeel vind ik, dat de XC 40 ook echt zuinig kan zijn met brandstof. Meestal spiegelen fabrikanten het verbruik mooier voor dan in de dagelijkse praktijk. Maar het verbruik heeft me tot op vandaag blij verrast. Vandaag op de boordcomputer 6.3L-100km. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Wij zijn zeer tevreden T5 Recharge rijders. Inmiddels ongeveer 400 km gereden met een gemiddelde van 1.4l/100km. Heb de individuele modus op 'Pure' ingesteld en het eerste wat we doen bij instappen is de auto op de individuele modus zetten. We rijden woon-werk, ongeveer 40km , en lokale boodschappen. Nog geen grote afstanden met de auto afgelegd. In de pure modus komen we meestal 40 - 45 km ver op een gevarieerd parkoers. Wij rijden de voorgeschreven snelheden +5kmph op de teller.
De auto voldoet daarmee nagenoeg exact aan onze verwachtingen.
Verder bevalt het voorverwarmen van de auto erg goed en dat zal in de winter alleen maar lekkerder worden. Ook het volledig elektrisch rijden is relaxt. De auto is dan niet snel maar erg stil en comfortabel.
Kortom, na ruim een week een zeer tevreden T5 Recharge rijder. Alleen blijft het DAB+ ontvangst erg slecht. Hiervoor al langs de dealer geweest, maar net zoals bij de dokter op dat moment geen klachten.
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

Lang getwijfeld tussen de T3 en de T5 Recharge , echter economisch kan een T5 Recharge voor ons niet uit. Hebben de T3 nu iets meer dan een week, de auto is zeer stil en ligt prettig op de weg. De laatste dagen was er best veel wind en ondanks tegemoetkomende vrachtwagens voel je de auto totaal niet reageren. De vorige V40CC was wat gevoeliger voor zijwind… gewicht loont hier 😊
Kan na 400 km nog weinig zeggen over het verbruik (8.4l/100km volgens de boordcomputer), voornamelijk provinciale wegen gereden. Zal nog wel iets gunstiger worden in de komende weken.
De pilot-assist werkt goed en werkt fijn in de file, N-wegen en op snelwegen (als het niet druk is). Geen last van slechte ontvangst met DAB+, geen klachten.
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Na wat wikken en wegen, om eventueel over te stappen naar Pure Electric, zie ik er toch van af. Ongetwijfeld is het Puur elektrisch rijden met de XC 40 P8 AWD, een geweldige ervaring. Ook gezien de positieve reacties van sommigen op dit forum, die het voorrecht hebben om al met een EV onderweg te zijn. Gekeken wat er zo op voorraad is. Maar beste vrienden, dan kom je al gauw op een nieuwprijs van pakweg € 62K. En daar ik graag voor onvoorziene omstandigheden, wat back-up wil behouden, ga ik niet zoveel geld extra uitgeven voor een P8 AWD. Ik hou het dus gewoon, (met tevredenheid) bij mij benzine T2. (FWD) ;) :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nog afgezien van de prijs (die imho best wat naar beneden kan), ik wacht tocht echt met een evt overstap naar een full EV wanneer de actieradius acceptabel zijn (en dat is geheel persoonlijk natuurlijk, maar ik wil er ‘normaal’ mee op vakantie kunnen gaan en dat is voor mij minimaal 700 km op 1 lading om vervolgens geen probleem te hebben om zonder enige moeite een beschikbare snellader te vinden). Dussss voor mij voorlopig ‘gewoon’ fossiel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 13.02.2021 - 21:25 Nog afgezien van de prijs (die imho best wat naar beneden kan), ik wacht tocht echt met een evt overstap naar een full EV wanneer de actieradius acceptabel zijn (en dat is geheel persoonlijk natuurlijk, maar ik wil er ‘normaal’ mee op vakantie kunnen gaan en dat is voor mij minimaal 700 km op 1 lading om vervolgens geen probleem te hebben om zonder enige moeite een beschikbare snellader te vinden). Dus voor mij voorlopig ‘gewoon’ fossiel.
Gezien mijn leeftijd, en mijn praktisch nieuwe XC 40, denk ik dat ik de overstap naar puur EV nooit meer ga maken. En dat deze XC 40, als hij het goed blijft doen (en ik óok ;) )mijn laatste auto wel eens kon wezen. Niks mis mee. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

De XC40 P8 is een zeer fijne auto om in te rijden, kan onze T5 Recharge niet aan tippen. Heb er in gereden, doet niet onder qua snelheid voor een Tesla model 3.
Maar de actieradius en laadsnelheid voldoen niet voor mijn situatie.
We hebben een Tesla model 3 long range (RW) gehad welke een theoretische range heeft (WLTP) van 600 km. In de praktijk is dat max 500km. Aangezien je dat niet helemaal leeg durft te rijden, ook erg slecht voor je accu, houd je max 450km praktische range over. Dat was krap maar voldoende voor onze situatie. De XC40 heeft mijn inziens een praktische range van ongeveer 275 a max 300 km hetgeen voor ons onvoldoende is.
Maar mocht dat voor jou situatie voldoende zijn, dan heb je een geweldige auto.
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

geen probleem te hebben om zonder enige moeite een beschikbare snellader te vinden). Dussss voor mij voorlopig ‘gewoon’ fossiel.
Helemaal mee eens… ook mijn beweegredenen om (nog) niet naar EV over te stappen.
Wellicht dat waterstof een goed alternatief gaat zijn in de toekomst…
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silfhout schreef: 14.02.2021 - 20:04 Wellicht dat waterstof een goed alternatief gaat zijn in de toekomst…
Als ik lees over de haken en ogen van het rijden op waterstof, dan zijn we daar nog heel ver vandaan. (gelukkig maar) Er zijn slechts 5 laadpunten in heel Nederland. En een auto op waterstof heb je niet onder de € 75K. Dus ik vrees dat wij dat niet meer gaan meemaken. Alhoewel de techniek soms grote sprongen maakt. Dus je weet het nooit..... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Waterstof voor PKW gaan we niet in grote hoeveelheden zien. De techniek is er, het kan ook, maar nee dit is puur voor LKW redelijk rendabel te krijgen.
Overigens komt waterstof wel steeds meer in beeld bij de energietransitie. Maar daar hebben we een ander topic voor. En wil je verder over H2 voor de auto? Maak een nieuw topic aan als je dat wil.

En hier gaan we verder over XC40 recharge of toch (nog) benzine.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 12:45 Waterstof voor PKW gaan we niet in grote hoeveelheden zien. De techniek is er, het kan ook, maar nee dit is puur voor LKW redelijk rendabel te krijgen. Overigens komt waterstof wel steeds meer in beeld bij de energietransitie. Maar daar hebben we een ander topic voor. En wil je verder over H2 voor de auto? Maak een nieuw topic aan als je dat wil. En hier gaan we verder over XC40 recharge of toch (nog) benzine.
Je hebt gelijk. Hier in de buurt is zo,n waterstofstation. Dat is eigenlijk bedoeld voor lijnbussen hier in de regio. En je hebt gelijk. We dwalen al gauw af. Het ging over de keuze tussen elektrisch of benzine. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”