Santos80 schreef: ↑18.11.2020 - 21:19
Hierbij een update van de werkzaamheden die de dealer inmiddels heeft uitgevoerd:
1) Mijn eerste bezoek begon met het opnieuw balanceren van de wielen, (één wiel had een licht onbalans), maar zoals verwacht bleef het trillen.
De technieker heeft toen vier andere wielen gemonteerd (19” i.p.v. 18”), maar tijdens het proefrijden trilde de auto nog net zo hard als ervoor. Al gauw was de conclusie dat de wielen niet de oorzaak konden zijn.
2) Na een nieuwe onderzoek werd besloten om de steekassen vooraan te vervangen,
het resultaat was niet zoals gehoopt… Een (zeer) lichte verbetering was wel merkbaar, maar het trillen bleef nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het begon niet meer bij 100 km/u, maar iets later, namelijk bij 115 km/u ofzo (afhankelijk van de staat v.h. wegdek)
Hoewel mijn kennis over mechaniek zeer beperkt is, had ik toch steeds het gevoel dat er verder moest gezocht worden in de richting van de banden/velgen.
Op eigen initiatief dan maar besloten om een afspraak te maken bij Ron van Empel. Hij gaf aan de telefoon ook al meteen aan kennis te hebben van dit probleem.
Wat is het verdict van de Hunter Roadforce…3 van de 4 banden hebben een enorme hoogteslag (170-210 Nm) t.o.v. de 80-90Nm grens.
Ook hebben ze hun trucje met de tape toegepast om een perfecte fitting op de naaf te hebben. (schijnt een Volvo V60/90 euvel te zijn).
Halleluja! Dit bracht een duidelijke verbetering en bijna acceptabel rijgedrag, het trillend stuur verdween zo goed als helemaal, de trillende (passagiers)stoel nog niet maar het is minder.
Deze mannen zijn trouwens echte vakmensen met een zeer goede service.
Dus…100% in orde is het niet en ga verder nog enkele dagen testrijden om verdere conclusies te trekken.
Wil ook even nageven dat de service van de dealer uitstekend is en zij alles aan doen om het probleem op te lossen.