Verversen stuurbekrachtigingsolie ‘06 V70 2.4d

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Dit weekeind, na wat YouTube-filmpjes bekeken te hebben, bij de Volvo-dealer de juiste (groene) olie gehaald (2 ltr, duur goedje!), met het plan de bekrachtigingsolie eens te vervangen.
De beide voorwielen op een wrijvingsarme mdf-plankjes gezet, grote injectiespuit (50 ml) met flexibel slangetje erbij, 2 lege Spa-flessen, en een poetslap. Vervolgens een paar keer het volgende proces herhaald.
1. Het zwarte reservoir voor het koelvloeistof expansievat leegtrekken met de spuit —> in lege spafles
2. Het reservoir weer vullen met verse vloeistof
3. Motor straten en ca. 20 maal stuur van lock to lock verdraaien.
Na zodoende ongeveer 1.5 ltr vervangen te hebben, was de olie die uit het reservoir getrokken werd zo goed als helder groen, waarmee de kwaliteit vd olie in het systeem voorlopig weer goed genoeg is voor de volgende zeg 100k km.
Nu de remolie nog. Denk dat ik dat echter maar aan mijn garagehouder overlaat, tenzij iemand mij hiervoor aan een simpele diy-methode kan helpen.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Remolie is haast net zo gemakkelijk.
Zorgen dat je met schone olie in het reservoir begint en dan met de verste klauw beginnen en door werken tot degene die het dichtste bij is.
Nippel open en even flink door "trappen" totdat zeg het reservoir weer zo goed als helemaal leeg is.

Je hebt ook bijvoorbeeld een Powerbleeder, die kan je vullen met olie zodat je nooit het risico loopt dat het reservoir tussentijds leeg is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Klinkt logisch inderdaad, ff wachten op een mooie droge (liefst zonnige) dag. Waarschijnlijk handig het te combineren met omwisselen van zomer naar winterbandenset.
Koppelingsvloeistof net zo eenvoudig?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wielen moeten eraf, dus als je wil wisselen 2 vliegen in 1 klap :)

Koppelingsvloeistof haal ik er altijd gewoon uit, nieuwe erin en na zoveel kilometer nog een keer herhalen.
Paar tellen werk, dus nóg gemakkelijker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”