XC40 T2 - rammelende motor bij accelereren

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Julia
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.01.2021 - 21:32

Afgelopen week is mijn nieuwe auto geleverd, de XC40 T2 Business Pro. Een auto met een mooi uiterlijk en interieur, maar waar ik me erg over verbaas en aan stoor is het rammelende/ grommende geluid van de motor bij het acccelereren. Ik lees dat dat het geluid van een drie cilinder motor is, maar ik ken andere auto’s met eenzelfde motor van een ander merk, die dit geluid niet maken. Zijn er meer mensen die eenzelfde ervaring hebben?
Ik heb de dealer gemaild, maar ik ben bang dat hier niets aan te doen is. Echt balen...ik stoor me er aan.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Mijn T5 Recharge maakt bij goed doortrappen ook wel het bekende 3 cilinder geluid. Het is echter mooi gedempt en kan het niet echt als een rammel omschrijven. Misschien zit er iets niet goed vast?
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Julia schreef: 14.01.2021 - 08:09 Afgelopen week is mijn nieuwe auto geleverd, de XC40 T2 Business Pro. Een auto met een mooi uiterlijk en interieur, maar waar ik me erg over verbaas en aan stoor is het rammelende/ grommende geluid van de motor bij het acccelereren. Ik lees dat dat het geluid van een drie cilinder motor is, maar ik ken andere auto’s met eenzelfde motor van een ander merk, die dit geluid niet maken. Zijn er meer mensen die eenzelfde ervaring hebben?
Ik heb de dealer gemaild, maar ik ben bang dat hier niets aan te doen is. Echt balen...ik stoor me er aan.
ik hoor ook het geluid soms van de 3 cilinder als ik snel acceleleer maar is niet storend vind ik en gedempt..
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Julia schreef: 14.01.2021 - 08:09 Een auto met een mooi uiterlijk, maar waar ik me over verbaas is het rammelende/ grommende geluid van de motor bij het accelereren. Ik lees dat dat het geluid van een drie cilinder motor is, maar ik ken andere auto’s met eenzelfde motor van een ander merk, die dit geluid niet maken. Zijn er meer mensen die eenzelfde ervaring hebben?
Dag Julia, ik heb hetzelfde gemeld toen ik mijn T2 pas had. Dat noemt men: "de bekende driecilinder roffel". Maar bij mijn vorige 3 cilinder (Opel Grandland) hoorde ik dat niet, óok niet het irritante gekir van de airco.(of je postduiven onder de motorkap hebt). We zullen er mee moeten leven. De enige tip die ik je kan geven: trek gewoon rustig op, dan hoor je het geroffel niet, of minder. ;) En om de airco niet te horen, zet ik de radio wat harder... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 09:57
Dag Julia, ik heb hetzelfde gemeld toen ik mijn T2 pas had. Dat noemt men: "de bekende driecilinder roffel". Maar bij mijn vorige 3 cilinder (Opel Grandland) hoorde ik dat niet, óok niet het irritante gekir van de airco.(of je postduiven onder de motorkap hebt). We zullen er mee moeten leven. De enige tip die ik je kan geven: trek gewoon rustig op, dan hoor je het geroffel niet, of minder. ;) En om de airco niet te horen, zet ik de radio wat harder... :lol:
Langzaam accelereren kan natuurlijk nooit de oplossing zijn. Ik vraag me af of Julia zich stoort aan de roffel of dat er daadwerkelijk iets los zit. Jouw verhaal Hans over de airco herken ik echt niet. Geen idee wanneer die van mij aan of uit is. Het hele systeem is sowieso heel geruisloos, stiller dan in mijn 2017 V60.
Julia
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.01.2021 - 21:32

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben net naar de dealer geweest. Daar is door een monteur met de auto gereden. Het geluid waar ik het over heb, is inherent aan de drie cilinder motor is mij verteld. Er waren geen bijzonderheden. Het zal dus even wennen worden. Om heel eerlijk te zijn, valt het me wel een beetje tegen. Maar goed, er zijn ergere dingen in de wereld😉
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Julia schreef: 14.01.2021 - 11:31 Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben net naar de dealer geweest. Daar is door een monteur met de auto gereden. Het geluid waar ik het over heb, is inherent aan de drie cilinder motor is mij verteld. Er waren geen bijzonderheden. Het zal dus even wennen worden. Om heel eerlijk te zijn, valt het me wel een beetje tegen. Maar goed, er zijn ergere dingen in de wereld😉
Als je geen geluid wilt moet je een elektrische auto kopen . ...maar dan zal er waarschijnlijk wel iets anders te vinden zijn waarover men kan praten
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 14.01.2021 - 11:35 Als je geen geluid wilt moet je een elektrische auto kopen . ...maar dan zal er waarschijnlijk wel iets anders te vinden zijn waarover men kan praten
Onzin. Het motorgeluid kan soms juist een kick geven, zoals bij een V8. En het gaat hier over: de 3 cilinder roffel. Iets wat andere merken schijnbaar niet, of minder hebben. Geluid hoort bij een verbrandingsmotor, maar het maakt wél een wereld van verschil wát voor geluid.... :( Ik begrijp dus heel goed wat Julia bedoelt, en ook haar teleurstelling.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Julia
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.01.2021 - 21:32

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 11:40
danny3 schreef: 14.01.2021 - 11:35 Als je geen geluid wilt moet je een elektrische auto kopen . ...maar dan zal er waarschijnlijk wel iets anders te vinden zijn waarover men kan praten
Onzin. Het motorgeluid kan soms juist een kick geven, zoals bij een V8. En het gaat hier over: de 3 cilinder roffel. Iets wat andere merken schijnbaar niet, of minder hebben. Geluid hoort bij een verbrandingsmotor, maar het maakt wél een wereld van verschil wát voor geluid.... :( Ik begrijp dus heel goed wat Julia bedoelt, en ook haar teleurstelling.
Helemaal mee eens Hans!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 14.01.2021 - 11:18 Jouw verhaal Hans over de airco herken ik echt niet. Geen idee wanneer die van mij aan of uit is. Het hele systeem is sowieso heel geruisloos, stiller dan in mijn 2017 V60.
Zo hoort het ook. Daarom denk ik dat een bezoekje aan de dealer, geen overbodige luxe is. (Bovendien is er geen blauw licht meer van de Cilmatezone, wanneer de airco is ingeschakeld.)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 11:40
danny3 schreef: 14.01.2021 - 11:35 Als je geen geluid wilt moet je een elektrische auto kopen . ...maar dan zal er waarschijnlijk wel iets anders te vinden zijn waarover men kan praten
Onzin. Het motorgeluid kan soms juist een kick geven, zoals bij een V8. En het gaat hier over: de 3 cilinder roffel. Iets wat andere merken schijnbaar niet, of minder hebben. Geluid hoort bij een verbrandingsmotor, maar het maakt wél een wereld van verschil wát voor geluid.... :( Ik begrijp dus heel goed wat Julia bedoelt, en ook haar teleurstelling.
Men kan geen motoren met elkaar vergelijken en zeker al geen motoren met elkaar van verschillende merken , geluid hangt samen met constructie van de motor
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 11:44
S80 Executive schreef: 14.01.2021 - 11:18 Jouw verhaal Hans over de airco herken ik echt niet. Geen idee wanneer die van mij aan of uit is. Het hele systeem is sowieso heel geruisloos, stiller dan in mijn 2017 V60.
Zo hoort het ook. Daarom denk ik dat een bezoekje aan de dealer, geen overbodige luxe is. (Bovendien is er geen blauw licht meer van de Cilmatezone, wanneer de airco is ingeschakeld.)
En als de airco afstaat is er dan blauw licht
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Julia, laat je niet te snel afschepen door de dealer. Eventueel met een forumleden met dezelfde auto (bv Hans Eilander) afspreken en vergelijken ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 14.01.2021 - 13:12 En als de airco afstaat is er dan blauw licht
Op je display in het midden kun je de airco activeren door op het symbool te drukken. Dan kan je de richting van de luchtstroom aantikken. b.v. op de ramen of ook op je voeten.
Maar onder die symbolen staat "Climatezone" in het blauw. Dat is een extra filtersysteem. En dat doet het al een paar dagen niet. Net ff met de dealer gebeld. Volgende week ff langs. Als de airco uitstaat, ( ik zet hem altijd 5 min van te voren uit) dan zie je natuurlijk geen verlichting meer van de airco.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Als het een producteigenschap betreft, dan moet dit toch ook opgevallen zijn tijdens de proefrit?
Of kopen jullie een auto van meer dan 40k ongezien?
Ik maak altijd een proefrit over mijn normale woon-werk rit. Op die manier kan ik goed vergelijken met de huidige auto.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 13:51
danny3 schreef: 14.01.2021 - 13:12 En als de airco afstaat is er dan blauw licht
Op je display in het midden kun je de airco activeren door op het symbool te drukken. Dan kan je de richting van de luchtstroom aantikken. b.v. op de ramen of ook op je voeten.
Maar onder die symbolen staat "Climatezone" in het blauw. Dat is een extra filtersysteem. En dat doet het al een paar dagen niet. Net ff met de dealer gebeld. Volgende week ff langs. Als de airco uitstaat, ( ik zet hem altijd 5 min van te voren uit) dan zie je natuurlijk geen verlichting meer van de airco.
Bij mij brandt het blauwe licht ook als de airco afstaat ... het gaat alleen uit als ik handmatig de richting kies voor de blazers
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 14.01.2021 - 13:58 Bij mij brandt het blauwe licht ook als de airco afstaat ... het gaat alleen uit als ik handmatig de richting kies voor de blazers
Ja herstel, ik schreef Climatezone, maar dat moet zijn CleanZone. Maar dat begreep je al, denk ik. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Marcnij schreef: 14.01.2021 - 13:53 Als het een producteigenschap betreft, dan moet dit toch ook opgevallen zijn tijdens de proefrit? Of kopen jullie een auto van meer dan 40k ongezien? Ik maak altijd een proefrit over mijn normale woon-werk rit.
Toegegeven Marc, dit is de eerste auto (van de 18) waar ik vooraf niet mee heb proefgereden. Dit, door vooraf vele (ook buitenlandse)testen te bekijken op YouTube, en de ervaringen die ik van anderen (o.a op dit forum) van de XC 40 gelezen had. Dus achteraf kwam ik tot de ontdekking dat: Niet af kunnen lezen, in welke versnelling je zit met de automaat. Geen temp meter aanwezig. En geen fysieke oliepeilstok meer. De 3 cilinder roffel. En achteraf dat gekir van de airco. Dus ja....eigen schuld, dikke bult, zeggen ze dan. :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 14.01.2021 - 14:22
Marcnij schreef: 14.01.2021 - 13:53 Als het een producteigenschap betreft, dan moet dit toch ook opgevallen zijn tijdens de proefrit? Of kopen jullie een auto van meer dan 40k ongezien? Ik maak altijd een proefrit over mijn normale woon-werk rit.
Toegegeven Marc, dit is de eerste auto (van de 18) waar ik vooraf niet mee heb proefgereden. Dit, door vooraf vele (ook buitenlandse)testen te bekijken op YouTube, en de ervaringen die ik van anderen (o.a op dit forum) van de XC 40 gelezen had. Dus achteraf kwam ik tot de ontdekking dat: Niet af kunnen lezen, in welke versnelling je zit met de automaat. Geen temp meter aanwezig. En geen fysieke oliepeilstok meer. De 3 cilinder roffel. En achteraf dat gekir van de airco. Dus ja....eigen schuld, dikke bult, zeggen ze dan. :-/
Bij veel nieuwe auto’s vind je geen peilstok , geen temp meter meer.......... en dat geroffel is zoals al zoveel keer gezegd en geschreven het karakter van deze motor en de airco is geen issue volgens mij
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 14.01.2021 - 14:34 Bij veel nieuwe auto’s vind je geen peilstok , geen temp meter meer.......... en dat geroffel is zoals al zoveel keer gezegd en geschreven het karakter van deze motor en de airco is geen issue volgens mij
O ja Danny? Noem je mij eens één auto op uit 2020, die geen peilstok meer heeft en geen temp meter? Kijk eens in de cockpit van Opel Grandland en VW Tiguan? En ook bij andre merken. Overal zie je nog iig een temp.meter, zelfs bij veel auto,s met een digitale cockpit. Dus ja..... :-O En ook zéker een oliepeilstok. Ik spreek uit ervaring. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”