Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’
INTERVIEW
Andy Palmer ziet geen grote rol weggelegd voor (plug-in) hybrides. “Twee aandrijftechnieken in een auto heeft geen zin.” Wat volgens hem nog dieper ingrijpt in de auto-industrie, naast elektrificatie, zijn de sterk veranderende verwachtingen van de klant. Met name door de opkomst van Generatie Z.


Andy Palmer heeft ‘benzine in zijn bloed’ en had vaak een spraakmakende visie. Kritische vragen tijdens de introductie van de eerste Nissan Leaf deed hij bijvoorbeeld af als ‘complete lulkoek’. Een EV is meer dan een verplaatsing van het CO2-probleem. Wek meer groene energie op en het resultaat wordt steeds beter, klonk het tijdens de Tokyo Motor Show.

Met zijn immense ervaring – en bijpassende opleidingen – in de engineering, productplanning en marketing is Palmer bij uitstek in staat om de temperatuur van het water in ‘onze’ industrie te duiden. Hij waarschuwt de autowereld om zich niet achter de huidige crisis te verschuilen. Ze werd al ruim voor de pandemie zwaar uitgedaagd. “Ik hoop dat ik met mijn 41 jaar in de auto-industrie gewoon openhartig mag zijn. Je zou denken dat elektrificatie momenteel boven alles uitsteekt, maar dat is maar voor een deel het geval. Er is een meer fundamentele ontwikkeling gaande. Wat nog dieper ingrijpt zijn de sterk veranderende verwachtingen van de klant. Met name door de opkomst van Generatie Z (begin twintigers en jonger, red.).”

Auto als ‘apparaat’
“Zij bekijken auto’s veelal als apparaten. Voor ruim de helft is het niets meer dan een vervoermiddel. Zo’n zeventig procent van nieuwe Gen Z-consumenten heeft nog geen rijbewijs en velen zijn ook niet van plan dat te halen of een auto aan te schaffen. Zaken als de smartphone, virtuele realiteit en bijvoorbeeld smart homes zijn interessanter dan voertuigen. Zelfs als die autonoom worden.”

Palmer vult aan dat Gen Z zulke autonome voertuigen wél als een toekomstbeeld zien. Meer dan de helft denkt rond 2030 zelfrijdende voertuigen te gebruiken. Het gaat dan niet meer over pk’s en prestaties. “De industrie moet nú heroverwegen hoe we Gen Z-consumenten – en generaties die volgen – enthousiasmeren voor transportopties. Hoe maak je hun tijd productief, verbeter je de totale ervaring en maak je gedeeld gebruik mogelijk. Gen Z laat al zien dat ze geld investeren en loyaal zijn aan merken die hun aanbod en marketing afstemmen op hún waarden en mobiliteitscultuur. Neem Madrid. Meer dan 5.000 elektrische scooters voor on-demand gebruik vormen een oplossing voor verkeers- en parkeerproblemen, lawaai en vervuiling. Jongere Spanjaarden stappen massaal op en providers hebben de vloot het afgelopen jaar meer dan vervijfvoudigd.”

Disruptive
Die veranderende klantdynamiek is volgens Palmer nog maar een van de omwentelingen voor de auto-industrie. Technologie, milieuoverwegingen en wetgeving brengen dat met zich mee. Gen Z-voertuigeigenaren leiden de transitie naar elektrische mobiliteit meer dan welke andere generatie dan ook. “Combineer die vraag met strengere wetgeving en de push van technologie door nieuwe spelers en je kijkt naar de belangrijkste disruptive ontwikkeling sinds het paard plaats maakte voor de auto.”

Palmer stelt dat de industrie zich de snelheid waarmee de omslag naar zero emissions plaatsvindt zelf voor een deel heeft aangedaan door het dieselschandaal. Maar natuurlijk dirigeert ook de noodzaak van schone binnensteden ons op een onvermijdelijke reisroute. “Wat er gebeurt ontwricht de branche meer dan elke andere grote gebeurtenis in de geschiedenis. De technologie van een EV is veel eenvoudiger dan de interne verbrandingsmotor en dat maakt een ‘digitale verstoring’ mogelijk onder aanvoering van startups en de grote tech-bedrijven. We treden binnen in een decennium van grote verandering.”

Te behoudend
De eisen die wetgevers stellen weerspiegelen de vraag van de nieuwe generaties die schoon transport vragen. De manier waarop we reizen verandert daarbij mee. De nieuwe technologie werk in de industrie ontwrichtend en doet de gevestigde orde wankelen.

“Daarbij helpt het niet dat de auto-industrie nog steeds in acroniemen als CASE blijft denken: connected, autonomous, shared en emission free. Je geeft het een naam, het zou veel meer moeten gaan over de enorme investeringen in hun portefeuille van elektrische voertuigen. De ontwikkeling zet de winst onder druk, bij elke fabrikant. Er wordt gesproken over een dertig procent lagere EBIT (inkomsten voor rente en belastingen, red.). En de realiteit is misschien nog donkerder, denk ik.”

De grote trends
Hoe ziet Palmer de toekomst dan? Autonoom rijden duurt nog wel even, maar robo-shuttles en -taxi’s zijn al wel iets voor de komende jaren. Stadsbussen worden elektrisch. Hij ziet geen grote rol weggelegd voor PHEV’s. “Twee aandrijftechnieken in een auto heeft geen zin. De EV is dé oplossing voor op de weg. Batterijtechnologie ontwikkelt zich snel, van lithiumion naar solide state. Inmiddels komt er een betaalbare en veel praktischer generatie BEV’s in zicht. De kosten van de accucellen dalen richting 100 dollar per kWh, het omslagpunt waar een EV het prijstechnisch kan opnemen tegen brandstofmodellen duurt niet lang meer.” Palmer ziet wel een rol voor synthetische brandstoffen (‘e-fuels’). “Die ontwikkeling zal worden geleid door de luchtvaartindustrie, want daar is er geen alternatief om nul emissie te realiseren. De toekomstige F1-racewagens rijden erop en het is denk ik een optie voor sportwagens.”

Darwiniaans
Met dieselgate heeft de industrie veel krediet verloren, onderstreept Palmer. Toch moet de politiek de EV niet dwingend als winnende technologie neerzetten. “Kies een Darwinistische aanpak: de technologie die het best nul emissie in een segment realiseert overleeft. Dat ontketent grote creativiteit bij ontwerpers en technici.”

Juist de pandemie heeft laten zien dat een veranderende en milieuvriendelijker mobiliteit meteen ontelbare levens kan redden, zegt Palmer. Misschien moeten we het moment beetpakken voor de herstart richting carbon-neutrale mobiliteit. “Onze industrie treft voor het eerst in een eeuw grote en echt nieuwe spelers. De landen en bedrijven die de transitie begrijpen en investeren in nieuw intellectuele eigendom worden de winnaars die ons de volgende honderd jaar zullen bedienen.”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

..... ik vind een EV vooral enorm lekker rijden.......mag dat ook.... haha....?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb een dagje een EV van het merk van mij leasert mee gehad. Het rijdt echt super.

Echter, daar ga je mee voorbij aan de inhoud van dit interview.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Tja, er zitten veel kanten aan.

Elektrisch vervoer prima in bepaalde omstandigheden. Zoals woon-werk verkeer. Mits er groene stroom wordt gebruikt anders is het natuurlijk volksverlakkerij. En wat te denken van de vervuilende omstandigheden bij de fabricage van de EV en accu's?

Mijn switch van de V70 D5 naar de XC90 T8 had als eerste een emotionele, dan een financiële en tot slot een milieutechnische reden. In die volgorde...de hetze tegen moderne diesels vind ik absurd...

Ik heb geen enkel bezwaar tegen elektrisch rijden, ik geniet nu ook zeker van de ritten die ik volledig elektrisch maak. Maar om volledig elektrisch te gaan rijden zie ik nog teveel hobbels:
- Het opladen duurt veel te lang, ga er maar eens mee op vakantie...
- de actieradius is nog onvoldoende maar daar worden wel behoorlijke stappen gezet
- Over vakantie gesproken, ik wil graag onze caravan achter de Volvo hangen, zie ik elektrisch nog niet gebeuren met een sleurhut van ruim 1600 kg als 'ie volledig beladen is

Vooralsnog zie ik dan ook meer heil in een hybride, in de toekomst zou deze kunnen wijzigen van verbrandingsmotor/elektrisch in bijv. waterstof/elektrisch
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

FritsieV70 schreef: 15.02.2021 - 14:23 ik wil graag onze caravan achter de Volvo hangen
Dat klinkt als ouwe poep, opa 😊. Gen-Z, de aanjagers van de vooruitgang op het gebied van EV, zijn niet de types die voor een sleurhut kiezen maar eerder voor een rugzak en dan de wereld rond per vliegtuig.
“Zij bekijken auto’s veelal als apparaten. Voor ruim de helft is het niets meer dan een vervoermiddel.
Het klopt wel, dat de auto zich ontwikkeld naar een “appliance” en, in mijn ogen, afglijdt naar het niveau van consumentenelektronica. Dat het P2/P8 topic bij tweakers - het consumentenelektronica forum bij uitstek - groter is dan op dit forum, zegt al genoeg. Maar consumentenelektronica heeft een korte levenscyclus, hetzij technisch, hetzij economisch en eindigt na 5 – 8 jaar op de stort doordat het slecht gerecycled kan worden. Geen woord over Cradle-2-Cradle en duurzaamheid in relatie tot EV. Als dit niet wordt opgelost dan is de nieuwe mobiliteit zeker niet milieuvriendelijker.
Juist de pandemie heeft laten zien dat een veranderende en milieuvriendelijker mobiliteit meteen ontelbare levens kan redden, zegt Palmer. Misschien moeten we het moment beetpakken voor de herstart richting carbon-neutrale mobiliteit.
Dit begrijp ik niet en zou dhr. Palmer moeten toelichten. Minder COPD doden doordat het verkeer tijdens de lockdown stil kwam te liggen? Graag dan wel onderbouwen met cijfers.

Zelf vind ik EV best interessant maar ik zou het nooit kopen. We zitten onderin de S-curve en de innovaties gaan zo snel dat elke investering als particulier in EV weggegooid geld is. Private lease is wellicht een optie. Maar bij 40.000km per jaar is een 2e hands diesel de voordeligste keuze. Dus ik blijf nog even olie-stoken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Op vakantie zijn voldoende snelladers aanwezig. Dus met "solo" auto is er geen probleem. Elke 3 uur "verplicht" een half uurtje rust vind ik niet erg.
Voor wat betreft een reis met aanhanger/caravan is full electric. Zeker in la Douce France nog wel een puntje. Want hoewel er best wel wat snelladers zijn bijgekomen de laatste tijd, is het gezien de zeer korte actietradius met aanhanger veel moeilijker plannen. Ook omdat de clusters nogal ver van elkaar afliggen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 15:26 Op vakantie zijn voldoende snelladers aanwezig
.... zonder wachtrij...? Ik herinner me toch beelden van rijen wachtenden van vele tientallen meters .....
700+ als actieradius en meer dan genoeg snelladers, eerder is het voor mij geen overweging.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

DB200 schreef: 15.02.2021 - 15:24
FritsieV70 schreef: 15.02.2021 - 14:23 ik wil graag onze caravan achter de Volvo hangen
Dat klinkt als ouwe poep, opa 😊. Gen-Z, de aanjagers van de vooruitgang op het gebied van EV, zijn niet de types die voor een sleurhut kiezen maar eerder voor een rugzak en dan de wereld rond per vliegtuig.
Dat zou zomaar kunnen kloppen, nog ruim een jaar en dan begint voor mij de grote vakantie tot de dood erop volgt...
Wij genieten volop van de caravan, moet er niet aan denken om met een rugzakje en tentje op vakantie te moeten...ieder zijn meug zullen we dan maar zeggen
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

teebee schreef: 15.02.2021 - 15:46
V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 15:26 Op vakantie zijn voldoende snelladers aanwezig
.... zonder wachtrij...? Ik herinner me toch beelden van rijen wachtenden van vele tientallen meters .....
700+ als actieradius en meer dan genoeg snelladers, eerder is het voor mij geen overweging.
Dat klinkt pas als "ouwe p*p". Omdenken moet je en zal je in de toekomst. (Ben ik daar blij mee? Niet echt. Maar het "ouwe p*p" denken is fini. Het is een gegeven.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 16:22
teebee schreef: 15.02.2021 - 15:46
V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 15:26 Op vakantie zijn voldoende snelladers aanwezig
.... zonder wachtrij...? Ik herinner me toch beelden van rijen wachtenden van vele tientallen meters .....
700+ als actieradius en meer dan genoeg snelladers, eerder is het voor mij geen overweging.
Dat klinkt pas als "ouwe p*p". Omdenken moet je en zal je in de toekomst. (Ben ik daar blij mee? Niet echt. Maar het "ouwe p*p" denken is fini. Het is een gegeven.)
Vooralsnog zijn momenteel wachtrijen tijdens vakantie ook een gegeven, allesbehalve ouwe po*p. Omdenken helemaal prima maar wel de realiteit een beetje in het oog blijven houden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik heb 4 laadpalen in de wijk, doorgaans zijn deze plekken allemaal bezet door gewone auto's..
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@Teebee. Jij gaat er volledig aan voorbij dat in de vakantie in Frankrijk ook bij de "normale" tankstations aan de Route du Soleil wachtrijen zijn. Maar goed jij blijft vastgeroest. Je goed recht. Maar blijf niet zo negatief hangen. En de ontwikkelingen voor BEV gaan heeeeeeel snel. We krijgen het "opgelegd".
En nogmaals, ik heb het ook al vaker gezegd. Ik ben liefhebber van ronkende motoren. Maar blijf niet hangen daarin.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Heeft de schrijver ook een plan waar we alle benodigde energie vandaan gaan halen om de accu's te vullen?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Er is genoeg "schone" energie voorradig. Alleen de infrastructuur om dat bij de mensen/afnemers te krijgen moet nog beter gemaakt worden.
(En ja toevallig houdt mijn werkgever zich met dat laatste bezig)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 16:34 @Teebee. Jij gaat er volledig aan voorbij dat in de vakantie in Frankrijk ook bij de "normale" tankstations aan de Route du Soleil wachtrijen zijn. Maar goed jij blijft vastgeroest. Je goed recht. Maar blijf niet zo negatief hangen. En de ontwikkelingen voor BEV gaan heeeeeeel snel. We krijgen het "opgelegd".
En nogmaals, ik heb het ook al vaker gezegd. Ik ben liefhebber van ronkende motoren. Maar blijf niet hangen daarin.
Dan jij er weer aan voorbij dat er misschien wel 80x zoveel mensen met een verbrandingsmotor op vakantie naar Frankrijk gaan. ;)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

hsv70 schreef: 15.02.2021 - 16:47 Heeft de schrijver ook een plan waar we alle benodigde energie vandaan gaan halen om de accu's te vullen?
Tja, mooie plannen allemaal maar er zijn nog wel de nodige hobbels te nemen.
Wel erg interessant, ik ben erg benieuwd welke kant het uiteindelijk op zal gaan.
Het zou me niet verbazen als er straks toch meerdere aandrijfsystemen beschikbaar zullen komen, niet alleen elektrisch.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jelmer de Jong schreef: 15.02.2021 - 16:55
V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 16:34 @Teebee. Jij gaat er volledig aan voorbij dat in de vakantie in Frankrijk ook bij de "normale" tankstations aan de Route du Soleil wachtrijen zijn. Maar goed jij blijft vastgeroest. Je goed recht. Maar blijf niet zo negatief hangen. En de ontwikkelingen voor BEV gaan heeeeeeel snel. We krijgen het "opgelegd".
En nogmaals, ik heb het ook al vaker gezegd. Ik ben liefhebber van ronkende motoren. Maar blijf niet hangen daarin.
Dan jij er weer aan voorbij dat er misschien wel 80x zoveel mensen met een verbrandingsmotor op vakantie naar Frankrijk gaan. ;)
Nee hoor. :🙂 daar ga ik zeker niet aan voorbij.

Maar alles is betrekkelijk. Zo ook de eventuele wachttijden bij het laden en de wachttijden bij het "normale" tanken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 16:34 Maar goed jij blijft vastgeroest
Beetje cru en kort door de bocht, vind je niet?
Met normale brandstof heb je vooralsnog legio alternatieven qua tankgelegenheden bij grote drukte (ik heb zelden in een lange rij gestaan als getoond in de media bij laadpalen, maargoed)
Jij verwart negatief met reëel zijn, ook je goed recht natuurlijk.
Dat ontwikkelingen heel snel gaan klopt deels, of ze net zo snel ‘betaalbaar;’ worden is een tweede.
utopisch denken dat electrisch rijden echt schoon is... dan moet het wel 100% groene stroom zijn en co2 neutrale productie van de auto’s , en dat is voorlopig nog lang niet het geval. Maar jezelf voor de gek houden is ook je goed recht.
Ik sta positief tegenover EV’s maar dan wel als fatsoenlijke vervanger voor mijn fossiele consumeur welke ik momenteel rij. En dan bedoel ik in elk opzicht.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

OGA244 schreef: 15.02.2021 - 16:30 ik heb 4 laadpalen in de wijk, doorgaans zijn deze plekken allemaal bezet door gewone auto's..
Daar kan ik niet zo goed tegen. Maar het aantal laadpalen moet wel in verhouding staan tot de wens van EV-gebruikers en niet gebaseerd zijn op de mening van de gemeente (of wie dat dan ook beheert).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Even aansluitend op dit interview: vorige week mocht ik deelnemen aan een online lezing verzorgd door strategieprof Bob de Wit. Het ging over maatschappelijke en technologische trends. Het verhaal van Andy Palmer past hier goed in.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”