Auto wassen /poetsen

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
RayGoVolvo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.02.2021 - 19:26

Ik moet mijn auto nog krijgen maar mijn vorige zwarte auto zat onder de haarfijne krasjes. Ik ging hier altijd mee door een wasstraat (textiel). Nu wil ik dat natuurlijk voorkomen bij mijn nieuwe auto. Hebben jullie tips? Wasstraat of met een emmertje. Indien dat laatste, wat zijn dan goede onderhoudsmiddelen-/materialen? Tips zijn welkom
V60 Business Pro B3
Pine Grey
Moritz Leder Charcoal
18 inch velgen
Loungepakket, Climate, getint
Dubbele diffuser
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Die microswirls krijg je in elke wasstraat. Op een zwarte auto zie je die ook het beste.
Enige alternatief is handmatig wassen, maar hoeveel tijd en zin heb je daar altijd voor....?
Ik heb mijn witte nu door de (nieuwe) wasstraat gehaald en valt niet tegen.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Daniel1975 schreef: 13.03.2021 - 19:33 maar hoeveel tijd en zin heb je daar altijd voor....?
Dat varieert, maar ik ervaar het als therapeutisch. Dus voor mij geen krasstraat.
(Nou scheelt het nogal dat er een glascoating op zit)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
RayGoVolvo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.02.2021 - 19:26

Dit is zeker informatie waar ik iets aan heb. Bedankt voor de uitgebreide reply met links naar de producten👌🏼
V60 Business Pro B3
Pine Grey
Moritz Leder Charcoal
18 inch velgen
Loungepakket, Climate, getint
Dubbele diffuser
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

graag gedaan :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Overweeg om je auto in een glascoating te zetten. Ik neem aan dat dat ook scheelt in swirls e.d.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Je kunt ook heel goed bij forumsponsor Steve terecht van Driven2shine. Hij verzorgt regelmatig (nu ff niet door dat nare virus) poetsdagen waar je goede tips en trucs leert.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

wat ik met mijn vorige V70 (2005, eigen auto) deed is schoonmaken en dan kleien. Samen met de tips hierboven. Je herkent die bolide niet meer terug.
Ook het reinigen van de portieren en fenders met Iron-X gaf een zoveel beter resultaat. Plus dat het de auto ook beter beschermt tegen het aankoeken van vuil, en dat merk je dn bij de volgende beurt...
Als je de auto alleen wast, sta je verstelt over hoeveel vuil je heen staat te wrijven....dat was mijn les.

Mijn v60 is lease en gaat dus door de krasstraat....
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

schuimpie.jpg
ik heb sinds kort een schuimspuit en dat werkt goed, het product verdun ik ietsje minder dan aanbevolen, spuit de auto onder het schuim, ga dan de emmer vullen met heet water, wacht nog een beetje tot het merendeel van het schuim er eindelijk af is en wrijf ze dan met zo een speciale washandschoen proper, nog eventjes naspoelen en dan een ritje maken om te drogen, in totaal ben ik een goed halfuur aan de gang(langer heb ik het geduld niet voor)
vorig weekend de wagen in de simonis gezet waardoor ze lekker glad werd en deze week ging het wassen nog makkelijker. dit weekend ook een soort nanoglanserop gewreven na het droogrijden en de wagen voelde nog gladder aan dan na de simonis
dus volgend weekend gewoon afspoelen hoop ik :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
RayGoVolvo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.02.2021 - 19:26

Bedankt voor de tips. Daar kan ik zeker wat mee. Leuk klusje dat schuimen! Glascoating ga ik eens verder uitzoeken.
V60 Business Pro B3
Pine Grey
Moritz Leder Charcoal
18 inch velgen
Loungepakket, Climate, getint
Dubbele diffuser
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Leuk om te lezen, ik ga ook niet door de wasstraat en was de auto altijd zelf in een wasbox.
Ik neem zelf een afsluitbare emmer mee met spullen van Gyeon. De emmer (met grid guard) neem ik gevuld mee met een beetje Gyeon Q2M Bath samen met een Q²M Smoothie Wash Mitt. Ik poets altijd in rechte lijnen en maak geen rondjes. Velgen reinig ik met Q2M Iron (stinkt enorm maar gets the job done). Daarna nog met Q2M Wetcoat over de auto als ik zin heb. Is geweldig spul.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mickyman schreef: 13.03.2021 - 22:11voor het afdrogen, maar eerst trek ik de auto droog met: https://www.neweco.nl/flexi-blade-raamw ... aMQAvD_BwE
Voor het afdrogen gebruik ik eerst een accu-bladblazer, die had ik toch al. Klinkt een beetje vreemd, maar wanneer je lak goed behandeld is met wax of sealant of glascoating, dan blaas je er heel veel zo vanaf. Het nadrogen met een goede microvezel-droogdoek is dan zo gebeurd, en je droogdoek raakt niet verzadigd. Scheelt weer wat tijd... En bovenal minder kans op krasjes, want minder contact met de lak.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

Het idee is om zo veel mogelijk vuil van de auto te krijgen zonder de lak aan te raken. Hoe je dit aanpakt ligt een beetje aan hoe vervuild de auto is maar meestal volstaat het volgende:

- Beginnen met de wielen. Een APC en/of iron remover.. ff laten intrekken.. eventueel borstelen en dan afspuiten. Daarna met een goede mit en autoschampoo.
- foamlans met een goede snowfoam over de auto heen en laten afdruipen.. daarna afspoelen. Grootste vuil is dan al van de auto af wat je niet verspreid over de lak heen.
- eventueel extra chemicaliën zoals tar remover of iron remover.
- 2 emmer handwas. Gridgaurd in elke emmer. Eén schone met autoshampoo en één om af te spoelen. Je vieze wasmit uitspoelen in de spoelemmer en verse shampoo uit de schone emmer. Zo heb je een zo schoon mogelijke wasmit elke keer dat je de lak aanraakt. Hierna weer goed afspoelen.
- Afdrogen door het water er af te blazen of een goede microvezel droogdoek.
- Mooie wax/sealant of wat je ook wilt gebruiken. Dit kan je 1x in de x tijd doen liggende aan hoe goed het product is. Voor het aanbrengen kan je nog een ontvetter gebruiken zodat de wax/sealant goed hecht.

Als je wilt kleien moet je daarna eigen polijsten aangezien dit vaak kleine swirls oplevert.

Kost best wat tijd, maar kan ook best verslavend worden. Hoeveelheid producten kan ook snel in de papieren lopen, maar het resultaat is wel echt goed te onderscheiden van een wasstraat of een simpele handwas.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Cloudie schreef: 18.03.2021 - 02:41 - Beginnen met de wielen. Een APC en/of iron remover.. ff laten intrekken.. eventueel borstelen en dan afspuiten. Daarna met een goede mit en autoschampoo.
- 2 emmer handwas. Gridgaurd in elke emmer. Eén schone met autoshampoo en één om af te spoelen. Je vieze wasmit uitspoelen in de spoelemmer en verse shampoo uit de schone emmer. Zo heb je een zo schoon mogelijke wasmit elke keer dat je de lak aanraakt. Hierna weer goed afspoelen.


Ik gebruik twee washmitts, één voor de wielen, de onderkant van de bumpers en de sideskirts, en één enkel voor ramen en lakwerk. Lak op de sideskirts van een V90 (balk onder de deuren) loopt verbazend ver door richting bodem en is dus altijd vies.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Als er een goede coating/ wax op je lak zit is het handig om na het wassen de waterslang te gebruiken met de normale straal water. Alles loopt er zo vanaf en je auto is praktisch droog daarna. Een genot om te zien :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Carfreak schreef: 18.03.2021 - 13:57 Als er een goede coating/ wax op je lak zit is het handig om na het wassen de waterslang te gebruiken met de normale straal water. Alles loopt er zo vanaf en je auto is praktisch droog daarna. Een genot om te zien :D
Precies, dat is het genot van een goeie glasscoating. Zet de waterslang (geen harde straal) er op en het water loopt (parelt) er zo vanaf. Daarna is het een fluitje van een cent om de resten vocht met een goeie microvezel-doek weg te halen.
Afblussen met een verse laag reload en klaarrrrr ! :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

Fulaks schreef: 18.03.2021 - 13:44
Cloudie schreef: 18.03.2021 - 02:41 - Beginnen met de wielen. Een APC en/of iron remover.. ff laten intrekken.. eventueel borstelen en dan afspuiten. Daarna met een goede mit en autoschampoo.
- 2 emmer handwas. Gridgaurd in elke emmer. Eén schone met autoshampoo en één om af te spoelen. Je vieze wasmit uitspoelen in de spoelemmer en verse shampoo uit de schone emmer. Zo heb je een zo schoon mogelijke wasmit elke keer dat je de lak aanraakt. Hierna weer goed afspoelen.


Ik gebruik twee washmitts, één voor de wielen, de onderkant van de bumpers en de sideskirts, en één enkel voor ramen en lakwerk. Lak op de sideskirts van een V90 (balk onder de deuren) loopt verbazend ver door richting bodem en is dus altijd vies.
Hier hetzelfde. Andere mit voor het wat grovere werk ;-)

Ik hoor goede verhalen over 'Meguiars Hybrid Ceramic Liquid Wax' en ga die de volgende keer proberen i.p.v. reload om de glascoating te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Fulaks schreef: 15.03.2021 - 09:36 Voor het afdrogen gebruik ik eerst een accu-bladblazer, die had ik toch al.
De mijne zal eerder zandstralen dan droogblazen, omdat die dingen ook handig zijn om bladeren op te zuigen ...;)
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Kurt1975 schreef: 19.03.2021 - 00:09
Fulaks schreef: 15.03.2021 - 09:36 Voor het afdrogen gebruik ik eerst een accu-bladblazer, die had ik toch al.
De mijne zal eerder zandstralen dan droogblazen, omdat die dingen ook handig zijn om bladeren op te zuigen ...;)
Wel eentje zonder opvangzak gebruiken. Een BLAZER :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”