V40 of zwaarder

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Hallo, ik ben op zoek naar een andere auto, en ben erg gecharmeerd van de V40, maar heb een aantal vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen van jullie.

We hebben een paardentrailer van ongeveer 1200 kg incl paard, waar we ongeveer eens in de 2 weken een kleine 40 km mee rijden, verder hebben we een caravan van 1150 kg waar we een keer per jaar mee op vakantie gaan. Verder zullen we op en neer naar de manege rijden, ca 5 keer per week, dit is 60 km, op 80km weg.

Nu hebben we een hyundai tucson, en voor deze auto is dat geen probleem(mag 1400 kg trekken), echter is dit benzine, en aangezien hij 1 op 9 loopt, en inmiddels 14 jaar oud is denk ik met een V40 diesel voordeliger en prettiger te kunnen rijden.

Nu heb ik een budget van ong 15000 euri, en mijn vraag is wat kan ik het beste doen, vind er genoeg van rond die prijs, van 2015-2016, met rond de 60000 km, ik wil er zo een jaar of 8 mee rijden en schat dan rond de 20-25000 per jaar. is dat de verstandigste keuze, of kan ik beter naar een V60 of 70 kijken. Hij hoeft maar zo een 15% van de km echt werken, de rest is gewoon zonder iets erachter.

Kan dit met een V40 prima, of ben ik met een zwaardere auto beter af, en dan een D2, of beter D3 of zelfs D4?

het moet dus voordelig rijden door de weeks zeg maar en 2 keer in de maand sterk genoeg zijn voor trailer,

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D2 mag 1500kg trekken, een D3 of D4 voegen niet echt veel toe op dat vlak
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Behalve dan de nodige pk's, en sinds ik hier wat rondlees ook wel wat andere problemen, d4 met olieverbruik, egr klep bij korte afstanden, vroeg me eigenlijk af wat de beste keuze zou zijn, al snap ik dat je dat nooit op voorhand weet, meer waar de kans op problemen het kleinste is, ervan uitgaande dat ik alleen iets koop met volledige onderhoudshistorie enzo
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

En vor ik het nog vergeet, zoek ik het beste naar automaat of handgeschakeld, ivm onderhoud en zuiniger rijden
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Handbak is zuiniger, de D4 heeft overigens 'n 8 traps automaat waar de D2 en D3 een 6 traps automaat hebben.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier in de omgeving rijd er ook een V40 rond met 1,5 paarden trailer en volgend mij gaat dat vrij probleemloos.

Mijn eigen voorkeur zou een iets zwaardere auto zijn. Als er in de trailer een druk wordt kan je je handen daar vol aan hebben.
Moet natuurlijk net in de begroting passen.

Zelf rijd ik een Pajero met 2paards trailer (is uiteraard ook zwaarder) en vind het erg prettig om nogal wat gewicht over te hebben.
Naast de paardentrailer hangt daar ook regelmatig een zware aanhanger achter, dus het vergelijk gaat ook niet helemaal op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Kijk, weer wat geleerd, ik dacht juist dat automaat zuiniger was, nu nog wat advies over de beste keuze, V40, wat kleiner en eens in de 2 weken echt werken, of zwaarder en het grootste gedeelte niet nodig hebben, ben benieuwd
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat heb je qua interieur ruimte nodig?
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Ruimte is geen issue, vakantie is met caravan, en trailer heeft zadelkamer, als we gaan met trailer altijd max 3, het gaat vooral wat de beste keuze zou zijn met oog op de komende 8 jaar voordelig en prettig rijden, ik snap dat een v70 van 1600 kg prettiger rijdt met trailer en caravan, vraag is meer of ik dat voor die 15% van het gebruik echt nodig heb of dat een v40 dan ook prima voldoet
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daarop kan niemand het goede antwoord geven.
Voor wat het waard is de afstand kogel achteras is bij 'n v40 korter wat meer stabiliteit geeft
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Klopt, het goede antwoord bestaat niet, ben ook op zoek naar de adviezen van echte kenners zodat ik voor mezelf in ieder geval een weloverwogen beslissing kan nemen, of dat de juiste is zal de komende 8 jaar leren, maar iedere tip of ervaring is welkom.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een V40 is gewoon een goede trekker tot 1500 kg. En voor wat betreft de problemen met de D4. De olieproblemen zijn vooral met de exemplaren in de V60 en V70. Voor de V40 gelden andere issues. Ga even rondkijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik heb een V40 D4 met een 1500kg caravan en dat gaat prima. De V40 heeft trailer assist dacht ik standaard. Ook ligt de achteras dicht bij de achterkant wat de combinatie weer extra stabiel maakt. De D4 trekt de caravan met speels gemak. Ik zou daar voor gaan. De EGR zou ik (net als bij alke andere diesel) direkt uit laten schrijven. Met olie heb ik geen problemen. Succes!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

S60 diesel misschien nog een optie?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik hoor hier weer dat je de EGR direct weg zou moeten schrijven.
Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen. Ja het is "motortechnisch" een 'onding'. 100% mee eens. Echter...... vanaf dit jaar is het een APK punt. En betekent het onherroepelijk APK afkeur als ie weggeschreven is. Het is maar een waarschuwing. Ik zou het dus niet (meer) doen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Hoe checken ze dat bij de apk dan? Ik dacht dat het om de aanwezigheid van het roetfilter ging bij de apk en dat is een heel ander ding. Wanneer zo'n klep open of dicht gaat hangt volledig af van de programmering van de fabrikant.
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Bedankt voor de reakties, zit er veel verschil tussen een d2 en d4, het aanbod van d2 s namelijk veel groter in de prijsklasse die ik zoek, zeker met een km stand van rond de 50000, en die EGR klep, is dat een probleem met mijn ritjes, hoofdzakelijk 30km heen, 30 km terug naar manege, 90% op 80 kmweg, duur ongeveer half uur, neem aan dat hij dan op temperatuur is en dat niet gezien kan worden als een kort ritje? Ik bedoel dit 5 keer per week is 300 km per week is kleine 16000 per jaar, en dat is dan nog buiten de andere ritten, dan moet diesel toch kunnen?

Nu ik hoor dat 1500 kg caravan geen probleem is word de v40 echt aantrekkelijk, zoals gezegd is dat in mijn geval hooguit 1200 kg caravan en 1200 kg trailer, en dat 2 keer klein stukje in de maand en een vakantie per jaar, nu nog de vraag of dit alles ook met d2 mogelijk is, of dat ik dan echt langer moet zoeken naar d4, en of er nog veel verschil of problemen bekend zijn met handgeschakeld versus automaat, waarbij ik vooral doel op onderhoud en kosten op langere termijn.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die EGR is met de korte ritten het probleem niet, dat is het roetfilter dat langzaam dicht gaat zitten en mogelijk niet de kans krijgt om goed schoon te branden.

Met 16.000 km per jaar zou ik twijfelen of ik een diesel zou nemen aangezien de mrb een stuk hoger is en de kans op storingen groter is dan bij een benzine motor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je zou eens op caravantrekker.nl kunnen uitrekenen wat je auto doet met een fictieve aanhanger van een zeker gewicht. Dat kan zelfs op basis van voertuigkentekens.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

16000 km alleen op en neer naar de manege, zoals ik zei, dan nog de normale ritten en de vakantie, dan kom je al snel uit op een dikke 20000, en aangezien een benzine auto in aanschaf duurder is, minder prettig rijdt, zeker met trailer en caravan erachter, denk ik dat diesel zeker te rectvaardigen is, het verbruik alleen al op mijn km's, verdien ik de kosten mrb makkelijk terug, en is een ritje van 30km heen 30 km terug nou werkelijk zo kort?

Tov de hyundai Tucson die ik nu rijd betaal ik 60 euro per maand minder wegenbelasting als een v40 diesel, die hyundai loopt 1 op 9, als ik dat vergelijk met het verbruik van een v40 heb ik aan de helft van de km ook al genoeg om voordeliger uit te zijn. En het aanbod van v40 diesels, die uit de lease komen van 3 of 5 jaar oud, met een (wrs door het thuiswerken) km stand van rond de 60000, met volledige onderhoudshistorie, waar je voor 899 euro 24 maanden garantie op krijgt, voor rond de 15000 euro, is behoorlijk groot, daar kun je volgensmij geen benzine versie voor vinden, loop je dan zo een groot risico?
Plaats reactie

Terug naar “V40”