Wintertoevoeging aan diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Zomerdiesel heeft een cloudpoint van max +5 graden C
Winterdiesel in NL cloudpoint van rond de - 7 graden C
In bijv Scandinavie kan dit +/- - 18 graden C zijn
Voor noord en zuidpool - 34 graden C

In praktijk laten ze op de raff. in de atm. dist. kollom een gedeelte Kerosine in de diesel zakken om dit cloudpoint te bereiken.
Kerosine bevriest pas bij +/- - 50 gradenC


Hier wordt ook nog eens een antivlokmiddel aan toegevoegd, om het CFPP (pluging point van de filters) naar - 24 graden C te brengen, dus theoretisch zullen je filters niet dicht waxen tot - 24 graden C


In Scandinavie ligt deze grens nog lager rond -28 of -32 graden C en
Voor noord en zuidpool zelfs tot - 44 graden C

Scandinavie is verdeeld in zones, hoe zuidelijker, hoe hoger de cloud en CFPP, en hoe noordelijker, des te lager de cloud en CFPP

Dus nooit met een volle tank vanuit NL omhoog, maar steeds je tank daar bijvullen, en daarna constant vol houden.

Bij sommige merken zijn er ook verwarmde brandstoffilters gemonteerd, of als optie te bestellen.

Succes in de komende winter.
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

De tijd dat je in de winter zelf benzine of toevoegingen moest doen in diesels om vlokvorming te voorkomen ligt toch al ver achter ons. Wel tanken in het land waar je bent zoals andere forumleden hebben uitgelegd.

Ik deed er in jaren 1970 -1980 altijd een flinke scheut benzine of petroleum bij nooit precies afgemeten, nooit vlokvorming gehad. Heb in al die jaren ook nooit problemen met brandstofpompen gehad.

Hoe het zit met PPO weet ik niet, je zou in de winter op pure diesel kunnen gaan rijden. Of de pekelgevoelige oldtimer s,winters op stal laten staan. Ik weet uit ervaring hoe hard auto,s(ook de mercedessen) uit de jaren 70 kunnen roesten na kennismaking met pekel.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Inmiddels heb ik het PPOgehalte verlaagd tot 20%; als het weer om gaat slaan, ga ik wel naar 0%...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Op 09-01-07 in auto programma op ARD - ratgeber een stuk geweest over het toevoegen van een paar liter benzine aan een recente dieselmotor, resultaat compleet geruineerde brandstofpompen, omdat de diesel de pomp smeert, en benzine uiteraard niet.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Maar met oude diesels is het weer niet erg, die kunnen er tegen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Jawel, maar het is bij regelmatig tanken tijdens de seizoenen niet nodig.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Gebruikersavatar
Birnie F
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
Locatie: Hilversum

Nordicman, klopt het dan ook dat winter diesel minder zuinig is dan zomerdiesel, dat is namelijk mijn ervaring.
Volvo XC70. Platinum, 2016, USA import
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Birnie,

Dat klopt, omdat winterdiesel meer lichte delen (kerosine) bevat om aan de winterspec. te voldoen.
Buiten het feit dat s'winters de motor ook minder snel op temp. is, en dit is verbruiks verhogend.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 584
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Weet het niet meer

nordicman schreef:Birnie,

Dat klopt, omdat winterdiesel meer lichte delen (kerosine) bevat om aan de winterspec. te voldoen.
Is dat zo, dat kerosine meer lichtere delen bevat?
Tot voor kort moesten de helicopters in koude winter periodes tijdens het bijtanken een shot "prist" hebben. Dit speciaal om klonteren e.d. te voorkomen.
Tegenwoordig zit dit al standaard in de helifuel (jet A-1)
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018
V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018
Audi A3 1.4 TFSI 2013
Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19518
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@V700RD5
Je vergeet dat Heli's op hoogte verkeren. Daar is het vaak kouder dan op de grond.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Jet A1 heeft een Freezingpoint van minimaal -50 deg.C.
En bevat alleen een middel om de conductiviteit tussen 200 en 500 ppm te houden. divm statische electriciteit.
Jet A 1 kan minimale opgeloste sporen water bevatten, dit kan in een Heli verveelend zijn, daar doen ze dan Prist bij (soort methanol bij, die zich aan het water bindt)
Omdat veel Heli's geen Fuel heater hebben (voorverwarming), vliegtuigen hebben dit wel, nl voorverwarming door de hydroliek olie.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 584
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Weet het niet meer

TNX nordicman
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018
V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018
Audi A3 1.4 TFSI 2013
Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”