De XC 40 velgen

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Beste Volvo vrienden,

Toen ik mijn auto ging bestellen, was ik nog niet zeker welke velgen ik zou nemen. De 20" R -Design velgen, vond ik het mooiste onder de XC 40. Maar de meerprijs vond ik te gek. Mij werden de 18" Black Diamond 1076 velgen geadviseerd. Toen € 120,- meerprijs. Toch twijfelde ik nog achteraf, of ik het zo wel goed gedaan had. Misschien tóch beter die 18" 5 Spoke Silver velgen? Maar eenmaal uit de showroom, ben ik nu zeer tevreden met deze velgen. Ze zijn niet zo stoeprand gevoelig. Ze zijn aerodynamisch, met weinig luchtweerstand. Maar het mooiste vind ik dat ze heel makkelijk schoon te maken zijn. Ik spuit ze 1x per maand even in met WD 40, en poets ze lekker op. En om de 2 weken, even met een schone doek over de velgen, en ik veeg in no-time zo het stof er af. Geen plakkerige klevende remstof op je velgen, wat bij m,n vorige auto echt een ramp was met multi-spaaks velgen. Deze zijn echt ideaal, achteraf bezien. Zo staat mijn XC 40 er altijd spic en span bij. Als je begrijpt wat ik bedoel... :) ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

"Ze zijn aerodynamisch, met weinig luchtweerstand"

Je maakt me toch niet wijs dat je dit kunt voelen/waarnemen?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

hsv70 schreef: 07.05.2021 - 17:37 "Ze zijn aerodynamisch, met weinig luchtweerstand" Je maakt me toch niet wijs dat je dit kunt voelen/waarnemen?
Nee klopt. Hooguit aan een gunstig verbruik. Het is logisch dat een dichte velg veel minder weerstand heeft dan een open velg. Bovendien zie je deze toepassing van dichtere alu velgen óok bij andere merken. Denk b.v aan de E-Golf, de Kona, Kia Niro enz.Ooit was er een test bij vrachtwagens en touringcars, met praktisch sluitende wieldoppen. Je wil niet weten wat dit aan brandstof spaart. Dus al zie/voel je het niet, je merkt op den duur het wél in je knip... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Inderdaad Hans,
Ik heb me er eens in verdiept, en het schijnt echt te bestaan.
Las dat het vooralsnog vooral bij elektrische wagens wordt toegepast, met, bijvoorbeeld bij BMW, een gemiddeld 2% lager verbruik.
En inderdaad overgewaaid vanuit de bus/truckwereld.
Maar dus ook leverbaar op een Volvo met verbrandingsmotor.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Volgens mij op de Tesla Model3 zelfs 5%
Het ziet er alleen niet uit vind ik, gelukkig is het een wieldop die eraf kan.
Stiekem hoop ik ook dat we binnenkort weer terug gaan na velgen in 1 kleur i.p.v. die 2-tone velgen.
Afbeelding
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

hsv70 schreef: 07.05.2021 - 19:03 Inderdaad Hans, Ik heb me er eens in verdiept, en het schijnt echt te bestaan. Las dat het vooralsnog vooral bij elektrische wagens wordt toegepast, met, bijvoorbeeld bij BMW, een gemiddeld 2% lager verbruik. En inderdaad overgewaaid vanuit de bus/truckwereld. Maar dus ook leverbaar op een Volvo met verbrandingsmotor.
Klopt. En ik heb dus een T2, met deze "brandstof besparende" velgen. :lol: Het is voor iedereen wel te begrijpen, dat ook de breedte van de banden een rol speelt. Net als de diameter van de velgen. Hoe groter de velgen, en hoe platter de banden, hoe meer comfort je inlevert. En hoe breder de band, hoe meer profiel en rolweerstand, dus meer verbruik. En geloof me, voor ons als particulier maakt het misschien niks uit of je auto nu 1:10 loopt, of 1: 17. Maar bij een wagenpark van pakweg 40 trucks, en je bespaart 0,3 L per km. Bij een 160.000 km per jaar x 40 trucks, dan spreek je over heel wat geld wat je binnen houd. ;) .
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hier nog een voorbeeld.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Gelukkig. Ik dacht al even: "Wat een gedoe om die laatste 2%." Maar toen ik onderstaande tussenzin van Hans las zag ik dat Hans het ook begrijpt.
Hans Eilander schreef: 07.05.2021 - 21:24 En geloof me, voor ons als particulier maakt het misschien niks uit of je auto nu 1:10 loopt, of 1: 17.
Een auto kopen van 50K(+) en dan zitten te zeuren over een paar euro meer of minder aan de pomp. Ik snap het soms niet helemaal. Net als die tanktoeristen. Ik woon op 15 km van een Duitse Tankstelle, maar mij zie je er niet, mits ik er toevallig in de buurt ben.

Maar Hans, mooie XC40 en ook een strakke velg. Ik heb de 19" Inscription velgen:
Afbeelding

Iets lastiger schoon te houden, dus dat laat ik maar doen :-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 08.05.2021 - 11:46 Gelukkig. Ik dacht al even: "Wat een gedoe om die laatste 2%." Maar toen ik onderstaande tussenzin van Hans las zag ik dat Hans het ook begrijpt.
Hans Eilander schreef: 07.05.2021 - 21:24 En geloof me, voor ons als particulier maakt het misschien niks uit of je auto nu 1:10 loopt, of 1: 17.
Een auto kopen van 50K(+) en dan zitten te zeuren over een paar euro meer of minder aan de pomp. Ik snap het soms niet helemaal. Net als die tanktoeristen. Ik woon op 15 km van een Duitse Tankstelle, maar mij zie je er niet, mits ik er toevallig in de buurt ben.
100% met je eens. Ik rij vooral zuinig als een soort "sport". Niet voor die paar centen. Daarom tank ik ook de beste benzine (E 98) voor mijn Volvo. (en niet over de grens of zo) Wanneer benzine 20 ct per liter duurder word, dan scheelt dat op 40 liter € 8,- Dus waar hebben we het over? Bovendien maakt het verschil of je nu zoals ik, rond de 10.000 km per jaar rijd, of zoals sommigen voor hun werk 60.000 km.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

Hier gekozen voor de "looks" boven het verbruik.
We rijden gemiddeld 7.5/100
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 P6 Pro - Onyx Black- 20" - Nubuck Textiel - Trekhaak - Dakspoiler
Vorige: XC40 T4 Geartronic Inscription, Pine Grey metallic - Full option.
V40 D2 Summum - Introline - Stoel+voorruitverwarming - Misty Bleu - P120 - S40 Edition 2 - Barents Blue, 3 x VW Bora
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dibadro schreef: 08.05.2021 - 14:30 Hier gekozen voor de "looks" boven het verbruik. We rijden gemiddeld 7.5/100
Mooie "looks" om ook eens de XC 40 met andere velgen te zien, dan de originele. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

Hans Eilander schreef: 08.05.2021 - 17:23
Dibadro schreef: 08.05.2021 - 14:30 Hier gekozen voor de "looks" boven het verbruik. We rijden gemiddeld 7.5/100
Mooie "looks" om ook eens de XC 40 met andere velgen te zien, dan de originele. ;)
Met dankt aan zn grote broer de V90 CC :-D
XC40 P6 Pro - Onyx Black- 20" - Nubuck Textiel - Trekhaak - Dakspoiler
Vorige: XC40 T4 Geartronic Inscription, Pine Grey metallic - Full option.
V40 D2 Summum - Introline - Stoel+voorruitverwarming - Misty Bleu - P120 - S40 Edition 2 - Barents Blue, 3 x VW Bora
celik
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07.03.2015 - 20:54

Ik heb zelf voor 21" velgen gekozen. Geen spijt. Ze rijden heerlijk. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Bombero cs schreef: 09.05.2021 - 13:18 Esas clases de llantas, que "ahoran un 5% de energia, dudo mucho que en un xc40 recharge Enchufable, se llegue a notar. yo vengo a hacer unos 45km tranquilamente de autonomia en electrico, a velocidades legales, y la llanta en este caso, no me daria 50km.
Es una opinion y sensacion de lo que es un recharge.
Saludos
Spanish
Inderdaad ..... Eh... Denk ik.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hier ook gekozen voor de 21", en bij mij geldt ook: bij bijna 60K uitgeven kijk ik niet op 2% meer of minder luchtweerstand want dan kun je beter een ligfiets kopen. Ik rijd nu dik 2 maand rond met mijn T5 plug in en rijdt op dit moment zo'n 80% Pure mode, dus ik ga ook meer voor de looks dan de besparing die ik uit een voor mij "lelijke" velg zou kunnen halen. Het argument dat een dichtere velg makkelijker schoonmaakt, vind ik eigenlijk geen argument. Vies en vies, en of je dan een half uurtje meer tijd aan je mooie velgen kwijt bent dan aan een dichtere, minder mooie zoals gesteld, vind ik persoonlijk onzin. Kortom: tot op heden blij met mijn Black Beauty en haar velgjes.
bewerkt.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tukker74
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.10.2020 - 11:11

Was voor mij een flinke tegenvaller die dichte velg. Om eerlijk te zijn zelf de fout gemaakt om er mee akkoord te gaan tijdens de koop. Van afstand leek het geen dichte velg. Maar dat is achteraf kaarten. Vind ze gewoon niet mooi.
Iemand ruilen :):):)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Uh nee, ik ga niet ruilen (en zonder foto zal de ruil niet spoedig verlopen, lijkt mij)

Had de velgen onder de onze ook nooit gekozen
maar ben er erg tevreden mee: maakt makkelijk schoon en is eenvoudig qua ontwerp.
IMG_20210411_141135.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 10.05.2021 - 09:46 Had de velgen onder de onze ook nooit gekozen, maar ben er erg tevreden mee: maakt makkelijk schoon en is eenvoudig qua ontwerp.
Zo is dat. Bij m,n vorige auto zat ik elke 14 dagen op een krukje, velgen inspuiten met Dasty, en met een emmertje sop, spaak voor spaak schoon te poetsen. Nou...dat is niet echt m,n hobby. En dan vind ik het nu met deze 18" een verademing, dat ze heel makkelijk schoon te maken zijn. Want ik vind vieze velgen niet smoelen onder een auto. Hier het voorbeeld van mijn vorige velgen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 10.05.2021 - 08:52 Hier ook gekozen voor de 21", en bij mij geldt ook: bij bijna 60K uitgeven kijk ik niet op 2% meer of minder luchtweerstand want dan kun je beter een ligfiets kopen. Ik rijd nu dik 2 maand rond met mijn T5 plug in en rijdt op dit moment zo'n 80% Pure mode, dus ik ga ook meer voor de looks dan de besparing die ik uit een voor mij "lelijke" velg zou kunnen halen. Het argument dat een dichtere velg makkelijker schoonmaakt, vind ik eigenlijk geen argument. Vies en vies, en of je dan een half uurtje meer tijd aan je mooie velgen kwijt bent dan aan een dichtere, minder mooie zoals gesteld, vind ik persoonlijk onzin.
Ja, besef echter wél, dat niet elke Volvo rijder, zomaar 60K neer kan leggen voor een nieuwe auto. Ik ben al lang blij dat ik met 45K in een nieuwe XC 40 rij. En dan nog eens 2K extra uitgeven voor mooiere velgen? Dat was voor mij geen optie. Ik heb sowieso al menige optie laten vallen, die ik op de Opel dus wél had, om de auto voor mij enigszins betaalbaar te houden. Zoals leren bekleding, elektr. verstelbare AGR stoelen, meedraaiende koplampen met bochtverlichting, 360 camera. Gelukkig was de automaat gratis, toen ik m,n XC 40 kocht. (óok 2K) En Harry, jij mag vinden wat je vind.... :-P Hier staat een VW vlakbij, die heeft onder de velg nog amper 5 cm rubber. Dat kan dan wel gaaf lijken, maar als je vullingen er onder het rijden uitvallen, is dat dan wat??
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 10.05.2021 - 10:07
Harry M. schreef: 10.05.2021 - 08:52 Hier ook gekozen voor de 21", en bij mij geldt ook: bij bijna 60K uitgeven kijk ik niet op 2% meer of minder luchtweerstand want dan kun je beter een ligfiets kopen. Ik rijd nu dik 2 maand rond met mijn T5 plug in en rijdt op dit moment zo'n 80% Pure mode, dus ik ga ook meer voor de looks dan de besparing die ik uit een voor mij "lelijke" velg zou kunnen halen. Het argument dat een dichtere velg makkelijker schoonmaakt, vind ik eigenlijk geen argument. Vies en vies, en of je dan een half uurtje meer tijd aan je mooie velgen kwijt bent dan aan een dichtere, minder mooie zoals gesteld, vind ik persoonlijk onzin.
Ja, besef echter wél, dat niet elke Volvo rijder, zomaar 60K neer kan leggen voor een nieuwe auto. Ik ben al lang blij dat ik met 45K in een nieuwe XC 40 rij. En dan nog eens 2K extra uitgeven voor mooiere velgen? Dat was voor mij geen optie. Ik heb sowieso al menige optie laten vallen, die ik op de Opel dus wél had, om de auto voor mij enigszins betaalbaar te houden. Zoals leren bekleding, elektr. verstelbare AGR stoelen, meedraaiende koplampen met bochtverlichting, 360 camera. Gelukkig was de automaat gratis, toen ik m,n XC 40 kocht. (óok 2K) En Harry, jij mag vinden wat je vind.... :-P Hier staat een VW vlakbij, die heeft onder de velg nog amper 5 cm rubber. Dat kan dan wel gaaf lijken, maar als je vullingen er onder het rijden uitvallen, is dat dan wat??
Hans, overal is wat voor en over te zeggen natuurlijk :-), Maar los van de aanschaf prijs, de mijne bijna 60K (Zakelijk!) of die van jou die ik toch ook gauw 40-45K schat (toch nog altijd in "oud geld" 80.000 gulden toch? De ene vind een velg een issue, de ander maakt het niets uit of er nu staal of lichtmetaal onder hangt. Een extra Volvo achterspoiler voor zo'n 350.- vind ik persoonlijk weer zo'n dom en nutteloos ding, terwijl anderen de vingers erbij aflikken. En dat is nou net het leuke..... En volgens mij zijn we allebei nog steeds hartstikke blij met onze aankoop toch? Hartelijke groet, Harry
Plaats reactie

Terug naar “XC40”