945 '98
Sinds een jaar valt met enige regelmaat de motor stil.
Soms brandt het Lambdasond-lampje dan.
Na een minuut of 5 wil hij wel weer starten, soms.
Eerder was de luchtmassameter vervangen door een nieuwe (made in China),
wegens veel vermogensverlies.
Eens aan die stekker jutten en los/vast; dat gaat eenvoudig en snel.
Dan kan je gelijk weer starten, alsof de boel gereset is.
Zo reed ik dan maar door, totdat ik steeds vaker (met kortere intervallen, tot 50km) moest resetten na uitval van de motor.
Die LMM is inmiddels ook weer vervangen door een oude uit een sloopauto (1995)
Toen werden de intervallen van uitval langer; gemiddeld 700km nu.
Blijft een nare en gevaarlijk ervaring steeds, dat uitvallen.
Wie oh wie herkent dit en weet de oplossing.
Mijn Volvodealer in Amersfoort inmiddels niet meer......
motor-uitval: LMM-stekker uit/in > okay weer, even
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Foutcodes? Bdp sensor al eens vervangen?
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Weet ik niet & Nee.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De 700- en 900-serie ken ik niet zo goed, maar ik zou ook beginnen met uitlezen, dan kan de zoektocht wellicht flink korter worden en het nodeloos vervangen van onderdelen vermeden worden.
Kijkend naar de 850 dan zijn er de volgende mogelijkheden: BDP-sensor, relais 103, brandstofpomp, brandstoffilter, .... Wel vreemd dat het een relatie lijkt te hebben met de LMM. Brakke stekker, kabelbreuk?
Kijkend naar de 850 dan zijn er de volgende mogelijkheden: BDP-sensor, relais 103, brandstofpomp, brandstoffilter, .... Wel vreemd dat het een relatie lijkt te hebben met de LMM. Brakke stekker, kabelbreuk?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Herkenbaar probleem, heb ik ooit ook gehad met mijn 940: Regelmatig onverwachts uitvallen vd motor tijdens het rijden. Na even wachten gewoon weer kunnen starten en verder rijden. Remedie: nieuwe Bosch BDP sensor erin (48,- euro, goed zelf erin te zetten) en een andere vonkversterker gemonteerd is kwestie van stekker losmaken, losschroeven vd module en vervangen voor een andere en de 7polige stekker er weer inklikken (dit metalen blokje zit tegen de zijkant vh voorscherm geschroefd met warmte geleidende pasta er tussen) en sindsdien geen problemen meer gehad met onverwachts uitvallen vd motor.
De kabel vd BDP-sensor zit in zilverfolie verwerkt en is gevoelig voor vocht en haarscheurtjes. Aan de buitenkant zie je er soms niets aan, maar er kunnen wel haarscheurtjes in de mantel zitten waardoor hij storingen geeft. De vonkversterker /ontstekingsmodule zat er bij mij ook al ruim 20 jaar in en kan dan een keer de geest geven, de koelpasta die tussen het blokje en het voorscherm zit was niet fijn meer, ook kunnen inwendige contacten storing geven. Ik heb er voor 2 tientjes een gebruikte Bosch vonkversterker op gezet die het nu al weer jaren prima doet.
groet,
Kogelman
De kabel vd BDP-sensor zit in zilverfolie verwerkt en is gevoelig voor vocht en haarscheurtjes. Aan de buitenkant zie je er soms niets aan, maar er kunnen wel haarscheurtjes in de mantel zitten waardoor hij storingen geeft. De vonkversterker /ontstekingsmodule zat er bij mij ook al ruim 20 jaar in en kan dan een keer de geest geven, de koelpasta die tussen het blokje en het voorscherm zit was niet fijn meer, ook kunnen inwendige contacten storing geven. Ik heb er voor 2 tientjes een gebruikte Bosch vonkversterker op gezet die het nu al weer jaren prima doet.
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dank voor de reactie(s).
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Vandaag bij de jaarbeurt 'uitgelezen'.
Geen storingsmelding.
En..... de motor valt de laatste 2 maanden niet meer stil waarbij je moet wachten of met de LLM stekker moet uit/in steken
maar geeft om de gemiddeld 800km een stilvallend-hikje van 1 a 2 seconden
en loopt daarna gewoon weer, alsof er niets gebeurd is.
Het zij zo......
Geen storingsmelding.
En..... de motor valt de laatste 2 maanden niet meer stil waarbij je moet wachten of met de LLM stekker moet uit/in steken
maar geeft om de gemiddeld 800km een stilvallend-hikje van 1 a 2 seconden
en loopt daarna gewoon weer, alsof er niets gebeurd is.
Het zij zo......
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
En toen ging het opeens 3x binnen de 100km mis.
Nieuwe krukassensor nu.
Ben benieuwd.
Nieuwe krukassensor nu.
Ben benieuwd.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Hallo Mees,
Hier een afbeelding vd ontstekingsmodule/ vonkversterker. Hij zit als je voor de grill staat: rechts tegen het binnenscherm aan, aan de zijkant ter hoogte vd accu. Vervang deze maar eens. Succes!
groet,
Kogelman
Hier een afbeelding vd ontstekingsmodule/ vonkversterker. Hij zit als je voor de grill staat: rechts tegen het binnenscherm aan, aan de zijkant ter hoogte vd accu. Vervang deze maar eens. Succes!
groet,
Kogelman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dank je wel!
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik snap dat je mij succes wenst
Ingebouwd in een oerwoud.
Mag de garage gaan doen, tzt.....
Ingebouwd in een oerwoud.
Mag de garage gaan doen, tzt.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Nee joh, dit is prima zelf te doen. Tien minuten werk. Overige bedrading aan de kant duwen/leggen. Vonkversterker Losdraaien, stekkertje aan de onderkant losklikken, Vonkversterker vh zijscherm afhalen en omwisselen. Zijscherm beetje schoonmaken , Vonkversterker ver aan schroeven en stekker er weer aanklikken.
Al doende leert men!
Groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Kort na vervanging van de krukassensor, stond de auto wekenlang stil wegens vakantie.
Na thuiskomst en een ritje van amper 5 minuten, wilde de 945 de volgende dag niet meer starten.
Wegenwacht erbij want moest naar het werk enkele uurtjes later......
Vertelde het verhaal van LMM, krukassensor en mogelijk vonkversterker.
Stekker vonkversterker uit/in..... mmhm niet aan de praat te krijgen: geen spanning bij bobine na meting.
Wegenwachter belde met technische hulp: probeer het brandstofrelais eens; heeft ook daar mee te maken (.....??......)
Kom je redelijk makkelijk bij. Eruit, 'klap op zijn kop' en er weer in.
Jawel, leven in de brouwerij en rijden maar.
Voor 15 euro een nieuw relais bij R&D gehaald
en:
Nu dik 1000km verder en geen enkele hapering/uitval van het eerdere probleem meer gehad.
Even afkloppen, durf dit goede nieuws bijna niet te melden.
Na thuiskomst en een ritje van amper 5 minuten, wilde de 945 de volgende dag niet meer starten.
Wegenwacht erbij want moest naar het werk enkele uurtjes later......
Vertelde het verhaal van LMM, krukassensor en mogelijk vonkversterker.
Stekker vonkversterker uit/in..... mmhm niet aan de praat te krijgen: geen spanning bij bobine na meting.
Wegenwachter belde met technische hulp: probeer het brandstofrelais eens; heeft ook daar mee te maken (.....??......)
Kom je redelijk makkelijk bij. Eruit, 'klap op zijn kop' en er weer in.
Jawel, leven in de brouwerij en rijden maar.
Voor 15 euro een nieuw relais bij R&D gehaald
en:
Nu dik 1000km verder en geen enkele hapering/uitval van het eerdere probleem meer gehad.
Even afkloppen, durf dit goede nieuws bijna niet te melden.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20698
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Natuurlijk wel: elk nieuws is zinnig, juist om van te leren.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Toch het brandstofpomprelais. Is inderdaad bij de 850 ook vaak een probleem. Mooi dat het opgelost is!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Weet ik niet, want die nieuwe krukassensor heeft amper gewerkt, zonder die nieuwe brandstofrelais.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Mooi dat het opgelost is! Brandstofpomprelais is idd een bekende: Vaak is na 20+ jaar de oorzaak tin-rot in de relaisvoetjes. Even opnieuw solderen vers tin erop en ze doen het vaak weer, maar een nieuw gaat sneller. De meeste 940 rijders hebben altijd een reserve relais in het handschoenkastje liggen. Ik had ooit hetzelfde probleem: nieuwe wit brandstofpomprelais en gebruikte vonkversterker geplaatst (daarvan gaat nl de koelpasta na verloop van tijd kapot en kom je stil te staan) en ik rijd er al weer 4 jaar mee rond.
groet,
Kogelman
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Jaar verder nu:
Is goed blijven starten en lopen.
Blij !
Is goed blijven starten en lopen.
Blij !
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Mooi dat het verholpen is. Lekker km maken, daar zijn deze auto's voor gemaakt!
groet,
Kogelman
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47