Voor het eerst de OEM VOLVO dakdragers gebruikt voor onze vacantie naar Zuid-Frankrijk.
Dragers keurig gemonteerd per voor- en achterkant, zoals aangegeven op de stickers.
Dakkoffer is een Thule Motion Large met snelkoppeling montage. Tassen worden gewogen vanwege 50kg max.
Keurige de knoppen gedraaid totdat de koppeling actief werd.
Ik draai dan altijd 3x door de koppeling heen om zeker te zijn.
Knoppen naar binnen geduwd en het kapje erop geklapt en afgesloten.
Bij thuiskomst de dragers demonteren.
Ik kon dus alle 4 knoppen nog ietsjes vaster draaien voordat de koppeling actief werd met het klikgeluid.
Heb ik iets heel ergs onveilig gedaan? Ik schrok er zelf van.
Bekend bij anderen?
groet
Steven
Dakdrager na te draaien bij thuiskomst
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17
Zo werkt het altijd bij dakdragers, na zoveel KM weer even aandraaien. Staat ook in de handleiding.
- Daf88
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03
Het doordraaien na de eerste klik is iets dat bij mijn Toyota dragers sterk werd afgeraden. Ik heb geen idee hoe dit voor de Volvo dragers is. Verder staat er vaak in de handleiding even nadraaien na 100, 500, etc km. Temperatuur verschillen kunnen ook nog invloed hebben.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Dit inderdaad. 1e klik, zit het gewoon vast. Sleutels in passagiersdeur en "stukje verder" de boel nog een keer checkenDaf88 schreef: ↑14.09.2021 - 11:46 Het doordraaien na de eerste klik is iets dat bij mijn Toyota dragers sterk werd afgeraden. Ik heb geen idee hoe dit voor de Volvo dragers is. Verder staat er vaak in de handleiding even nadraaien na 100, 500, etc km. Temperatuur verschillen kunnen ook nog invloed hebben.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Dank voor de tips. Ik heb dat stukje dan gemist. Iets van temp invloeden en trillen zal het idd zijn, blijft een mechanisch systeempje.
Die knop zal wel een koppeling hebben die wordt getest op een aantal slagen in de levensduur.
Iedere onnodige klik is er 1 lijkt me.
ik bedenk me nu dat de dragers achter in de auto lagen toen ik de auto bij de dealer ophaalde.
Ik heb dus de handleiding niet eens.....en had er dus naar moeten vragen....
ga ik doen.
groet en wederom dank.
Steven
Die knop zal wel een koppeling hebben die wordt getest op een aantal slagen in de levensduur.
Iedere onnodige klik is er 1 lijkt me.
ik bedenk me nu dat de dragers achter in de auto lagen toen ik de auto bij de dealer ophaalde.
Ik heb dus de handleiding niet eens.....en had er dus naar moeten vragen....
ga ik doen.
groet en wederom dank.
Steven
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32840
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb dat stukje van nog keer aandraaien ook gemist! Zal ik in krokus doen als hij er weer op mag!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Hier met nieuwe thule dragers bij monteren 1 klik en dan 3 weken thuiskomst, nog muurvast, dan nog, het vliegt er echt niet af hoor, rij al vele jaren gewoon 200 plus in Duitsland met thule dragers en Thule box, en met veel bedoel ik meer dan 20 jaar
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
echt? Ik dacht da je niet harder dan 130 mag met die dingen?
groet
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Is hard zat, hier ook nooit veel harder dan 130 km/h met een koffer op het dak. Veel tijd win je er sowieso niet mee door zoveel harder te rijden en met een dakkoffer erop, voelt dat (althans bij mij) onverantwoordelijk.Steven Volvo schreef: ↑14.09.2021 - 20:56echt? Ik dacht da je niet harder dan 130 mag met die dingen?
groet
De huidige V60 gaat trouwens niet harder dan 185 km/h op de teller
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2092
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Datzelfde geldt trouwens voor de snelkoppelingen waarmee de dakkoffer vast zit op de dakdragers. Die draai ik tijdens vakanties ook regelmatig keertje aan. Het is een soort momentsleutel, dus na 1 klik is het wel voldoende.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2728
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Er zal een advies- of maximumsnelheid zijn opgegeven vanwege het naast zich neer kunnen leggen van aansprakelijk.J33Bee schreef: ↑15.09.2021 - 09:21Is hard zat, hier ook nooit veel harder dan 130 km/h met een koffer op het dak. Veel tijd win je er sowieso niet mee door zoveel harder te rijden en met een dakkoffer erop, voelt dat (althans bij mij) onverantwoordelijk.Steven Volvo schreef: ↑14.09.2021 - 20:56echt? Ik dacht da je niet harder dan 130 mag met die dingen?
groet
De huidige V60 gaat trouwens niet harder dan 185 km/h op de teller
Je kan echt wel harder met zo'n ding op het dak, er gaat echt niks kapot hoor. Dan kon vroeger al, nu nog steeds.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Nou, in 8,5 uur naar huis van de wintersport voelt wel als heerlijk hoor ik rij sowieso mijn meeste km in Duitsland, dat is mijn werkgebied
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Met een kop koffie 2x onderweg 1,5 uur verlengen. Of stoppen jullie nooit?
Werkgebied van mijn vrouw is op de IC, die ziet met name dit soort "bijna thuis" acties in ziekenhuis belanden. Maar we gaan offtopic Niet dat ik twijfel aan jou hoor
- jhcd
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46
Al ruim 20 jaar ga ik op wintersport met een koffer op het dak. De dakdragers en -koffer kunnen zeer hoge snelheden best wel aan, dat is niet het probleem, het gaat echter om de wegligging van de auto. Zo'n gevaarte op het dak heeft grote consequenties voor de stabiliteit van de auto. Niet alleen verandert de luchtstroom om de auto heel sterk, ook het zwaartepunt komt hoger te liggen. Dat heeft grote gevolgen voor de wegligging, zeker bij zeer hoge snelheden. Tijdens het rijden merk je daar vrijwel niets van (op meer windgeruis na) totdat het echter fout gaat. Ik wil niet met een opgeheven vingertje wijzen maar wat mij betreft is met een dakkoffer 130-140 km/u echt wel de limiet.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6865
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Volledig eens, ‘onsterfelijk’ en ‘dat gebeurt mij niet’….. rightjhcd schreef: ↑15.09.2021 - 12:45 Al ruim 20 jaar ga ik op wintersport met een koffer op het dak. De dakdragers en -koffer kunnen zeer hoge snelheden best wel aan, dat is niet het probleem, het gaat echter om de wegligging van de auto. Zo'n gevaarte op het dak heeft grote consequenties voor de stabiliteit van de auto. Niet alleen verandert de luchtstroom om de auto heel sterk, ook het zwaartepunt komt hoger te liggen. Dat heeft grote gevolgen voor de wegligging, zeker bij zeer hoge snelheden. Tijdens het rijden merk je daar vrijwel niets van (op meer windgeruis na) totdat het echter fout gaat. Ik wil niet met een opgeheven vingertje wijzen maar wat mij betreft is met een dakkoffer 130-140 km/u echt wel de limiet.
(tot zover off topic)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2728
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Conclusie is dat het qua constructie prima kan.
En dat je je zeer bewust moet zijn dat je met zo'n ding op je dak rijdt.
Of je nu 100 of 180 km/h rijdt.
En dat je je zeer bewust moet zijn dat je met zo'n ding op je dak rijdt.
Of je nu 100 of 180 km/h rijdt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6865
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Mocht men nog meer willen lezen mbt de zin en onzin van hoge snelheden icm dakkoffers, er zijn al de nodige posts over geweest in het verleden:
viewtopic.php?f=19&t=44885&start=20
Rij veilig of rij niet
viewtopic.php?f=19&t=44885&start=20
Rij veilig of rij niet
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19843
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
christus te paard, 10 jaar geleden konden we ook al ouwehoeren....
Ontopic, alles wat ik aan en op de auto knup loop ik na 50km even na.
Zodoende weet je dat de fietsen vast op de fietsendrager staan, de spanbanden nog steeds goed gespannen op de aanhanger zitten en de dakdragers+koffer nog goed vast zitten.
Daarna loop ik bij elke stop een rondje om de auto wanneer we een tripje maken naar vakantieadres.
Ontopic, alles wat ik aan en op de auto knup loop ik na 50km even na.
Zodoende weet je dat de fietsen vast op de fietsendrager staan, de spanbanden nog steeds goed gespannen op de aanhanger zitten en de dakdragers+koffer nog goed vast zitten.
Daarna loop ik bij elke stop een rondje om de auto wanneer we een tripje maken naar vakantieadres.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
in dit voorbeeld 1 keer gestopt om te tanken en de meiden te laten plassen, wij zijn niet zo van onnodig de reisdag verlengen door rond te hangen op een pompstation ook in de zomer met de caravan erachter stoppen we alleen even om te tanken.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic