XC40 en caravan ervaring

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Caravan: Adria Adora 522UP (2021) - totaalgewicht tijdens reizen 1600 kg
Auto: Volvo XC40 T5 Hybride (2020) - totaalgewicht tijdens reizen 2170 kg

De auto heeft behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we omhoog heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen. Naar beneden (6%) schakelen we naar B en dan handmatig terug als het een lange helling is.

Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.

Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.

Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.

Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.

De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.

Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.

Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.

Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.

Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.

Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze hogere snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.

Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

1 op 12 is erg netjes voor zo'n dikke combinatie! Met mijn V70 T5 en 1500 kg Knaus deed ik 1 op 8 volgens mij, en nu 1 op 7.
Oh wacht, dit is wel de T5 hybride, dan moet je zeker de kWhs er nog bij op tellen? Maar zal nog steeds gunstig uitvallen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Beste t5power,

Neen, we maken geen gebruik van de batterij. We rijden met de caravan in “Polestar Mode” en dan wordt alleen de benzine-motor gebruikt.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

pajonline schreef: 14.10.2021 - 21:50 Neen, we maken geen gebruik van de batterij. We rijden met de caravan in “Polestar Mode” en dan wordt alleen de benzine-motor gebruikt.
Volgens mij ondersteunt de elektromotor wel. Je regenereert tenslotte ook energie bij (af)remmen.
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Je zou het wel verwachten. Maar we zien bij een volle batterij voor vertrek, maar een heel klein beetje (10-20%) batterij-verbruik over een afstand van 300km gereden in Polestar-stand. Als de batterij 0% aangeeft bij vertrek, zien we na 300km in Polestar-stand, geen toename in batterij percentage. Overigens schakelt het Dashboard om naar weergave van toerental In Polestar-stand en zie ik dan dus geen terugwin symbool.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Leuk dat je je ervaringen deelt pajonline, ga door....
En als je niet in Polestar-stand rijdt, laadt hij dan wel?
Hier geen stekker, noch Polestar maar wil graag wel weten wat er gebeurt.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Als de meter aangeeft dat de accu leeg is zit er nog 25-30% in om de brandstofmotor te assisteren onder sommige omstandigheden.
Ook is die restwaarde veel beter voor de levensduur van de accu, regelt het bms.
Regenreren met remmen doet hij altijd maar is niet veel, hooguit 100-130wh, ook in de B stand.

Eric
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Ik heb deze mooie combinatie in het echt kunnen aanschouwen op deze camping.
Groeten voppers,
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Grappig, dat klopt. Leuk jullie ook hier te treffen.

Groeten, Paul
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Plaats reactie

Terug naar “XC40”