v40 bifuel motor slaat incidenteel op hol

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
jpdevre
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
Locatie: Maastricht

Beste forum genoten, ik ben u dankbaar voor tips die kunnen helpen bij het volgende probleem.
Mijn volvo V40 Bifuel met 630.000km (vele lange snelweg ritten) heeft sinds een halfjaar volgend probleem.
Incidenteel, op willekeurige momenten, slaat de motor op hol (bv bij terugschakelen). Maar ook bij lagere snelheid wil de motor op hol slaan.
Ondertussen is het "ophol willen slaan" ook al eens gebeurt bij het rijden op benzine.

Het enige wat helpt is de motor afwurgen met de koppeling en of het contact afzetten (afhankelijk vd verkeers situatie)
Dit gebeurt soms, dwz: dan weer weken of dagen zonder problemen, dan weer meermaals op een dag.

Als ik dan het contact afzet en opnieuw start is het probleem meestal weg. Soms slaat de motor echter opnieuw op hol. Dan is een minuut of 10 wachten voldoende om weer normaal te kunnen starten
Gesprek Kees Verhulst van "verdampere": dit kan eigenlijk niet van de lpg installatie komen, dit komt van elders: gaskabel blijft hangen of motor krijgt ergens lucht vandaan.

Gaskabel is controleerd, slangen zijn "bekeken", stationairklep is vervangen. Maar het probleem blijft terug komen. Dit probleem is storend, maar bij verkeerde omstandigheden in het verkeer kan het ook gevaarlijk zijn.
Verder loopt de motor bij stationair totaal rustig en regelmatig rond. Bij het starten springt de motor eigenlijk normaal aan om korte tijd later normaal op lpg over te schakelen
Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bekijk je gasklep zelf eens goed, die willen nog wel eens blijven hangen door corrosie, je zie dan ook duidelijk krassen in de behuizing.
jpdevre
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
Locatie: Maastricht

Hoi "The Mechanic" Hartelijke dank voor je reactie! Ik ga een afspraak maken met garage om deze gasklep te laten nakijken. Ben benieuwd ! Groeten, Jeroen
jpdevre
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
Locatie: Maastricht

En eerst eens even zelf kijken of hij zonder happeren beweegt
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”