resonantie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
sjakie079
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.06.2005 - 14:43

Hallo,

Ik heb in mijn S60 2001 een hele irritant geluidje rond de 2000-2300 toeren. Dit treedt op in elke versnelling, maar alleen rond de 2000 toeren dus...

Nu is ie vanmiddag op de burg geweest, nadat ze er even mee gereden hebben, ze dachten aan de beugel voor het middeldeel van de uitlaat. Hier komt het flexibele deel van de motor naar beneden en rust dan op een beugel die met rubbers vastzit aan het chassis.

Toen de beugel eraf was, zei de monteur dat het geluid ook weg was, maar weglaten van de beugel is niet echt een optie....

Heeft iemand nog een goed idee (zat zelf eventueel nog te denken aan extra rubberen ringen tussen beugel en chassis dus om de bouten heen...??)

Het is dus niet wereldschokkend, maar als t weg is zou het het rijplezier wel aardig verhogen.
Ik hoop dat iemand dit herkend en wellicht een goede oplossing weet...

Dennis
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Zoek de bron van de trilling, waardoor gaat dat flexibele deel bewegen? Motorsteunen wat ruim misschien of een ophangbeugel van de uitlaat los?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
sjakie079
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.06.2005 - 14:43

Ogenschijnlijk zag de monteur van de dealer hier verder niets. Kan ik dat zelf checken, dat van die motorsteunen..??

De chef van de dealer had t over trillingen die normaal waren vanuit het motorgedeelte en op een of andere manier toch het interieur bereikten...

Hij had wel een goede oplossing: gewoon de steun eraf laten....:-)

Niet dus.....
peterenjac
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

motorsteunen goed controleren en vervangen als nodig,door de trillingen kun je ook andere schade krijgen.Gehoord van ABSrepair in denhaag,schijnt een meer voorkomende klacht te zijn ,ook bij de 850 en de s 70 en de s80.
veel succes
gr peter
thuuR
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

peterenjac schreef:motorsteunen goed controleren en vervangen als nodig,door de trillingen kun je ook andere schade krijgen.Gehoord van ABSrepair in denhaag,schijnt een meer voorkomende klacht te zijn ,ook bij de 850 en de s 70 en de s80.
veel succes
Ja de 850 en x70's hebben om de ca. 70dkm de bovenste motorsteun kapot (kost 17,50). Dit veroorzaakt vooral schokken tijdens het rijden en te lang doorrijden kost je je uitlaatspruitstuk.

Volgende keer als je langs ABS repair gaat, PM me ff, het hoeft nl. geen 175 euro te kosten ;)


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Wouter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.04.2005 - 18:25

Ik heb denk ik hetzelfde probleem met mijn V70 uit 2001. Als je rustig optrekt, in welke versnelling dan ook, en net door de 2000 toeren gaat onstaat er een vervelende resonantie / brom. De ene keer meer dan de andere. Deze week naar de dealer geweest. Konden niets vinden en gaan ook uit van de motorsteun. (het brommen was een bekend probleem bij "sommige" Volvo motoren.
Er schijnen ooit 2 modificaties te zijn geweest omtrent dit probleem. Vervangen van de voorpijp (bij mij al uitgevoerd zonder resultaat) en het vervangen van de motorsteun. De dealer kon zien dat dit ook al was gedaan. Echter in eerder postings zie ik dat ze na ongeveer 70.000 KM stuk kunnen gaan. Ik heb er nu 96.000 op staan dus wie weet ?
Heb nieuwe afspraak gemaakt om dit nader te bekijken.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ben van de week ook met een "brom" klacht bij de dealer langsgeweest.
Deze beweerde dat er een nieuwe voorpijp met flex gedeelte opmoet. Tevens nog een modificatiesetje aanbrengen.

Helpt dit?

Als de motor koud is en gestart wordt, hoor ik een brom aan de onderzijde voorkant. Even later als de koudstartklep (?) uitslaat en het toerental lager is, hoor ik alleen nog een sissend geluid alsof er een pakking los is.

Kent iemand dit probleem?

Hoe lang of hoeveel kilometers gaan de dempers van een S80 eigenlijk mee?
sjakie079
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.06.2005 - 14:43

Ik heb er nog eens goed over nagedacht.....:-)

Als de steun waar de flexibele in het vaste deel overgaat weggehaald is, is de brom ook weg. Kortom iets trilt tegen dat ding aan en veroorzaakt de nare toon.

Als ik nou van dat dempingsmateriaal dat in einddempers van motoren wordt gebruikt koop, en dit vervolgens op die steun vastmaak met een tierip, dan zou eea beter moeten worden, toch????

Iemand suggesties???
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Smelt dat dan niet door de grote hitte?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”