HanL schreef: ↑15.06.2021 - 10:49 Tja, onze vorige XC40 (T5 Intro met 250PK) zou volgens de brochure ook gemiddeld 1 op 13,7 moeten rijden. Moest mijn best doen om 1 op 10 te halen. Daar komt nog bij dat de XC40 de stroomlijn van een baksteen heeft en dat helpt ook niet bij het verbruik.
Je weet dat performance brandstof kost. En je zou ook kunnen weten, dat een auto met 250 pk, die dik 1600 kg weegt, niet echt zuinig kan zijn. How ever, je rijstijl (rechtervoet) is mede bepalend voor het verbruik. Ik heb voor de T2 gekozen, omdat ik het geld niet heb voor een T5, en ik haal met mijn Volvo van 129 pk 1:16. (Even een sterk voorbeeld) Als ik de rechtervoet diep op het gas trap, en anderen ff wil laten zien, hoe snel mijn auto is, tot het laatst op een rotonde af ga, en dan vol in de ankers, om vervolgens weer strepen trekkend naar de 100 km te gaan, dan kom ik ook op een 1:10. Van invloed op je verbruik is: met hoeveel mensen zit je in de auto? Hoe is bandenspanning? Hoe is het weer? Harde wind en regen? Hoe ga je met het gaspedaal om? Rij je veel korte, of juist langere ritten? Heb je een rustige defensieve rijstijl? Allemaal zaken die een rol spelen op het verbruik. Het enige wat aan te merken is op de CW waarde van de XC 40, is het wat stoere front. En natuurlijk speelt het vrij hoge gewicht van de auto een rol. Maar verder is de stroomlijn van de koets okee. Fabrikanten hebben nu eenmaal de neiging, de consument het aller gunstigste voor te houden. Dit zie je dus ook duidelijk terug bij het bereik van de P8. Desalniettemin is de XC 40 een hele fijne auto.

Ook moet ik vermelden, als alleenstaande, puur voor het plezier te rijden. Dus geen woon-werk verkeer. En altijd alleen in de auto.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)