Snelheidsmeter

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Mijn snelheidsmeter stopt met snelheid aan te geven vanaf ongeveer 70km/u. Hier werd al veel over geschreven, maar ik denk nog niet op dit forum.
Deze drie sites vind ik zeer behulpzaam:

http://cleanflametrap.com/speedo7.html
https://volvo940.volvo940.com/uebersich ... cho-kaputt
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... Repair.htm

Uiteindelijk ging ik aan het werk. Ik reinigde de printplaat en verving de vijf condensatoren op de printplaat. Helaas, de meter gedraagt zich nog steeds op dezelfde manier.
Nu weet ik niet meer goed wat doen, maar opgeven lijkt me ook stom. Nu vermoed ik dat één of twee van de IC's beschadigd zijn. Na veel zoeken kon ik de nummers terugvinden van deze IC's, ik denk dat het handig is voor wie hier naar zoekt.
AN 6505UBK en J3 SP-ST-1 YZH 09 3.
Heeft iemand een idee waar je deze nog kunt vinden? Op internet vind ik amper informatie terug en zeker niet van de tweede. Is het mogelijk om recentere modellen in te steken, mijn kennis is lang niet toereikend.
Nog een fijne dag
Nicolas
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Deze auto heeft toch een pulsgever (gecombineerd ABS-signaal en snelheidsmeter) ingebouwd in het differentieel in de achteras? Als daar wat mee is dan werkt de snelheidsaanwijzer ook niet goed meer. Maar dan verwacht ik ook een foutmelding van het ABS.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Al een "nieuwe" tellerbak geprobeerd? Bij mijn 850 ook veel problemen met de zogenaamde "vallende meters", lampjes die flauw bleven branden en een automaat die soms een eigen leven ging leiden. Andere tellerbak erin, km-tellerunit overgezet en alle problemen waren opgelost. Kosten EUR35 voor een gebruikte tellerbak op Marktplaats.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Neen dat is een goed plan, dat is dan de lege doos. Dan was de flexibele printplaat wsh stuk. Er zal niet veel anders opzitten want de Ic's zijn niet apart te vinden en de printplaat al helemaal niet. Je moet waarschijnlijk heel veel van elektronica kennen om dit op te lossen.
Aan de pulsgever ligt het niet denk ik. De meter is heel stabiel tot aan 70km/u en daar blijft hij hangen. De ABS, ik vrees dat die al lang niet meer leeft :-)
Al kan ik die zeker eens vervangen, het is geen duur onderdeel en niet veel, of vergis ik me hier?
Dank voor jullie input!
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

En ik vind veel tellerbakken van nieuwere modellen (1994-1995), uiterlijk zien ze er hetzelfde uit, maar de aansluitingen aan de achterkant zijn anders. Past de snelheidsmeter van de ene in de andere bak?
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Ondertussen heb ik al de componenten uitgemeten en blijkt er nog een zener diode (9.1V en 500Mw) en een weerstand (150K) niet meer te werken. Morgen ga ik deze vervangen en hopelijk werkt de meter dan terug.
Ik kocht ook een nieuwe tellerbak voor moest dit experiment mislukken. :-)
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

De nieuwe tellerbak geeft dezelfde fout (Zwedenparts) en het veranderen van de condensatoren, diode en weerstand leverden niets op. Ik denk niet dat het de pulsgever is, want dan zou de Odometer ook niet meer werken. Of zie ik dit fout?
Conclusie....ik geef op :-)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Oei, hardnekkige storing dus. Als een andere tellerbak geen oplossing geeft, dan is het iets van "buitenaf". Ik zou dan inderdaad de snelheidssensor verdenken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”