Aanvoerkabel vanuit meterkast naar laadpaal

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Onze trouwe V70 2.0d my 2010 gaat er uit en daarvoor komt een XC40 pure electric core in de plaats. Heb 'em begin oktober besteld en dealer verwacht levering ergens rondom week 13 in 2022. Nu komt mijn vraag. Binnenkort wordt bij ons de glasvezel aangesloten d.m.v een gaat in de fundering naar de kruipruimte en vervolgens naar de meterkast. Als ik tegelijkertijd de grijze aanvoerkabel voor een laadpaal vanuit de meterkast door de fundering kan trekken en ingraven, kan ik wat besparen op de installatiekosten. Wie kan mij informeren over de vereiste specificaties voor een aanvoerkabel. Ik wil een Zappi V2 laadpunt laten installeren want dan kan ik ook de zonnepanelen maximaal gebruiken.
Alvast bedankt voor de moeite
Paul
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zou daar de installateur of leverancier laadpaal voor bellen.

Eric
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

PAM schreef: 26.11.2021 - 12:52 Onze trouwe V70 2.0d my 2010 gaat er uit en daarvoor komt een XC40 pure electric core in de plaats. Heb 'em begin oktober besteld en dealer verwacht levering ergens rondom week 13 in 2022. Nu komt mijn vraag. Binnenkort wordt bij ons de glasvezel aangesloten d.m.v een gaat in de fundering naar de kruipruimte en vervolgens naar de meterkast. Als ik tegelijkertijd de grijze aanvoerkabel voor een laadpaal vanuit de meterkast door de fundering kan trekken en ingraven, kan ik wat besparen op de installatiekosten. Wie kan mij informeren over de vereiste specificaties voor een aanvoerkabel. Ik wil een Zappi V2 laadpunt laten installeren want dan kan ik ook de zonnepanelen maximaal gebruiken.
Alvast bedankt voor de moeite
Paul
Hangt af van de toekomstwensen (nu 11 kw, voorbereiding voor 22 kw?) en zeker ook de lengte van de kabel. Neem zo zwaar mogelijk! En graaf meteen een paar utp kabels in voor communicatie met de laadpaal ( vereist voor sommige soorten laadpaal—- ze kunnen er maar vast liggen nietwaar).
C40 Ultimate Twin
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Heb inmiddels de leverancier gebeld en die gaf aan dat zij YMVK-AS 4*4mm2 kabel gebruiken.
dank voor de reacties
Paul
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En leg die eventuele UTP-kabel in een tyleenslang naar de laadpaal. Tyleen is erg sterk en je kunt er eventueel een paar kabels in leggen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PAM schreef: 26.11.2021 - 12:52 ..... Ik wil een Zappi V2 laadpunt laten installeren want dan kan ik ook de zonnepanelen maximaal gebruiken....
Heb even zitten kijken naar dat laadpunt n.a.v. je opmerking i.r.t. zonnepanelen. Als het al in de praktijk werkt (bijvoorbeeld: ik heb 's avonds als ik wil laden na 17:00 uur maar 1-1,5 kW opbrengst op een mooie zomer/lentedag en mijn laadverbruik is dan 3kW en bij een XC40 duurt laden met 11kWH bij een lege accu 6-7 uur?) dan levert het pas voor het eerst voordeel op als het salderen helemaal verdwijnt. Reken je dus niet bij voorbaat te rijk zou ik zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 27.11.2021 - 09:55
PAM schreef: 26.11.2021 - 12:52 ..... Ik wil een Zappi V2 laadpunt laten installeren want dan kan ik ook de zonnepanelen maximaal gebruiken....
Heb even zitten kijken naar dat laadpunt n.a.v. je opmerking i.r.t. zonnepanelen. Als het al in de praktijk werkt (bijvoorbeeld: ik heb 's avonds als ik wil laden na 17:00 uur maar 1-1,5 kW opbrengst op een mooie zomer/lentedag en mijn laadverbruik is dan 3kW en bij een XC40 duurt laden met 11kWH bij een lege accu 6-7 uur?) dan levert het pas voor het eerst voordeel op als het salderen helemaal verdwijnt. Reken je dus niet bij voorbaat te rijk zou ik zeggen.
Dan moet je haast 2 EVs rijden. De ene om die dag mee te rijden en de andere kan dan laden. De volgende dag wissel je weer.. Niet echt de oplossing. I know.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Zou een Natrium-Ion zoutwater accu geen oplossing zijn? Die wordt dan gewoon opgeladen als de auto niet thuis aan de laadpaal staat, en ‘savonds trek je hem leeg naar de auto.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Het klopt wel wat er gezegd wordt dat zonnepanelen niet zaligmakend zijn. Het laadpunt heeft verschillende laadmodi (zie de handleiding op https://handleidingen.acculaders.nl/han ... dstations/) . Daarmee kan geladen worden als ZP only, ZP+grid en Grid only. Volgens mij kun je ook nog time-windows instellen en/of aangeven onder welk vermogen van de ZPn er bijgeladen moet worden van het grid.
Daarnaast ben ik met pensioen, dus de auto staat ook regelmatig overdag op de oprit aan de “zonne-energie). Mijn jaarproductie ligt op ca 4200Kwh dus dat is toch minimaal 50 tankbeurten. En wordt zeker nog interessanter als de salderingsregeling wordt afgebouwd.😊
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PAM schreef: 27.11.2021 - 12:37 ......Daarnaast ben ik met pensioen, dus de auto staat ook regelmatig overdag op de oprit aan de “zonne-energie).....
Dat is wel een hele belangrijke toevoeging :-). Geniet er van!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ron65
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.01.2022 - 16:44

PAM schreef: 26.11.2021 - 18:35 Heb inmiddels de leverancier gebeld en die gaf aan dat zij YMVK-AS 4*4mm2 kabel gebruiken.
dank voor de reacties
Paul
Vergeet niet je groepenkastje te laten doorberekenen. Je hebt straks voeding van zonnepanelen EN vanuit het energiebedrijf, en daar komt ook de aansluiting laadpaal bij.
Hoewel in de praktijk nooit voorkomt dat iemand alle energie van zonnepanelen EN energiebedrijf vollast benut, moet je daar met een laadpaal wel rekening mee houden, zeker als je naar 11 of 22 kW gaat.

Vuistregel is dan dat je verdeelkast geschikt moet zijn voor de eersthogere stap als opgeteld het amperage van hoofdzekering en zonnepanelen. Dus heb je 16A zonnestroom en 35A hoofdzekering, dan moet je verdeelkast hoger zijn dan 51A, dus 63A.
Doe je dat niet, dan kan in theorie (en het gebeurt op enig moment geheid ook in de praktijk) bij ongunstige omstandigheden (je bent aan het laden bij vol zonlicht, de wasmachine draait en de vaatwasser ook, er staan wat PC's aan en ga zo door) een stroom van meer dan 40A door de aders van je verdeelkast lopen. Doorgaans zijn die op 40A uitgelegd, en dan kom je in de situatie dat de boel overbelast kan raken.
Laat dus je verdeelkast ook doorrekenen!

Ter voorbeeld: https://durasun.be/zonnepanelen-aanslui ... meterkast/
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ron65 schreef: 31.01.2022 - 18:02
PAM schreef: 26.11.2021 - 18:35 Heb inmiddels de leverancier gebeld en die gaf aan dat zij YMVK-AS 4*4mm2 kabel gebruiken.
dank voor de reacties
Paul
Vergeet niet je groepenkastje te laten doorberekenen. Je hebt straks voeding van zonnepanelen EN vanuit het energiebedrijf, en daar komt ook de aansluiting laadpaal bij.
Hoewel in de praktijk nooit voorkomt dat iemand alle energie van zonnepanelen EN energiebedrijf vollast benut, moet je daar met een laadpaal wel rekening mee houden, zeker als je naar 11 of 22 kW gaat.

Vuistregel is dan dat je verdeelkast geschikt moet zijn voor de eersthogere stap als opgeteld het amperage van hoofdzekering en zonnepanelen. Dus heb je 16A zonnestroom en 35A hoofdzekering, dan moet je verdeelkast hoger zijn dan 51A, dus 63A.
Doe je dat niet, dan kan in theorie (en het gebeurt op enig moment geheid ook in de praktijk) bij ongunstige omstandigheden (je bent aan het laden bij vol zonlicht, de wasmachine draait en de vaatwasser ook, er staan wat PC's aan en ga zo door) een stroom van meer dan 40A door de aders van je verdeelkast lopen. Doorgaans zijn die op 40A uitgelegd, en dan kom je in de situatie dat de boel overbelast kan raken.
Laat dus je verdeelkast ook doorrekenen!

Ter voorbeeld: https://durasun.be/zonnepanelen-aanslui ... meterkast/
Wat je nodig hebt is een loadbalancer. Die knijpt de stroom naar de laadpaal af als er in huis veel stroom gebruikt wordt door andere apparaten.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”