KE01 keyless entry problemen

De Nieuwe XC60
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Van de verzekering moest ik juni 2021 de KE01 chip met SCM Certificaat in laten bouwen in de sleutels anders was de auto niet verzekerd. Tevens moest er Klasse 3 alarm worden gemonteerd.

Situatie: De originele CR2032 batterij van de sleutels wordt vervangen door een kleinere met chip.

Probleem: Deze Batterij is al na 6 maanden leeg. Vervangen van de batterij met chip mag alleen door een gecertificeerd bedrijf. Dat betekent telkens 70km rijden om de batterij te vervangen. Ook is dit niet goedkoop als dit zo vaak moet.

Vraag 1: Hoe gaan jullie hier mee om.
Vraag 2: Hoe doe je dat op vakantie. Zelf vervangen mag niet. Je kunt wel voor nood een CR2032 batterij plaatsen maar dan ben je tot je weer thuis bent niet verzekerd voor diefstal.

Ik heb bij Kiwa geïnformeerd maar het is absoluut niet toegestaan de batterij zelf te vervangen zeggen zij. Bij https://www.keylessprotector.nl/ zeggen ze dat dit wel mag, maar dat is onderweg ondoenlijk. Er staat een video op hun site. Je moet het zaakje dan 3 minuten in de remolie leggen en de tape er af peuteren alvorens je weer nieuwe kopertape aan mag brengen, enz.... Zie ik mij op vakantie allemaal nog niet doen.

Zie hier de instructie video, wat dus van de Kiwa niet mag:
Volvo XC60 T5 AWD bj 2018

https://www.mrmodelrailroad.com
BraboFrits
5th Gear member

Jeetje, wat een gedoe. Ik heb 2 etuitjes van een paar eurootjes met speciale binnenvoering (ook voor de reservesleutel dus) die het signaal blokkeren. Werkt feilloos, moet alleen telkens de sleutel in en uit de etui halen maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Flying Jeroen
3rd Gear member

Andere verzekering nemen.
Zowel Volvo Insurance als Centraal Beheer vraagt geen SCM certificaat voor KL3 alarm.
De laatste vraagt wel TV01 (peilzender/voertuigvolgsysteem) als extra beveiliging maar VOC is daarvoor goedgekeurd en ik heb bij mijn auto daar ook een KIWA certificaat voor gekregen.
Heb zo veel kosten bespaard en is de auto volledig verzekerd.
Premie bij CB veel voordeliger dan VI overigens (waar ik eerst zat).
Betaal nu rond €54/maand all risk, natuurlijk met de nodige schadevrije jaren.

Succes
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

BraboFrits schreef: 31.01.2022 - 14:28 Jeetje, wat een gedoe. Ik heb 2 etuitjes van een paar eurootjes met speciale binnenvoering (ook voor de reservesleutel dus) die het signaal blokkeren. Werkt feilloos, moet alleen telkens de sleutel in en uit de etui halen maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Als dat mocht van de verzekering zou ik dat zeker ook doen, maar helaas.😒

Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Flying Jeroen schreef: 31.01.2022 - 14:32 Andere verzekering nemen.
Zowel Volvo Insurance als Centraal Beheer vraagt geen SCM certificaat voor KL3 alarm.
De laatste vraagt wel TV01 (peilzender/voertuigvolgsysteem) als extra beveiliging maar VOC is daarvoor goedgekeurd en ik heb bij mijn auto daar ook een KIWA certificaat voor gekregen.
Heb zo veel kosten bespaard en is de auto volledig verzekerd.
Premie bij CB veel voordeliger dan VI overigens (waar ik eerst zat).
Betaal nu rond €54/maand all risk, natuurlijk met de nodige schadevrije jaren.

Succes
Volvo verzekering was toen te duur tov. mijn huidige verzekering. Die alarmklasse 3 verdiende zich zo snel terug. Maar achteraf had ik liever een verzekering gehad die geen alarmklasse 3 eiste. Op moment van oversluiten had mijn verzekering -2 schadevrije jaren in roydata gezet, dit was fout en is nu gecorrigeerd naar 11 schadevrije jaren. Ja als ik alles van tevoren had geweten. Ik wist toen niet dat zo'n KE01 systeem zo'n batterijvreter was.

BraboFrits
5th Gear member

Wersitime schreef: 31.01.2022 - 14:40
BraboFrits schreef: 31.01.2022 - 14:28 Jeetje, wat een gedoe. Ik heb 2 etuitjes van een paar eurootjes met speciale binnenvoering (ook voor de reservesleutel dus) die het signaal blokkeren. Werkt feilloos, moet alleen telkens de sleutel in en uit de etui halen maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Als dat mocht van de verzekering zou ik dat zeker ook doen, maar helaas.😒
Jammer, maar dan houdt het natuurlijk op. Ik zit zelf ook bij CB en heb VOC dus dan zou het in orde moeten zijn.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Rinootje
4th Gear member

Ik heb dezelfde chip in mijn sleutels zitten. Ik heb bij de montage mee mogen kijken met de monteur en ik weet zeker, dat ik de batterij kan vervangen, zonder dat iemand dat kan zien. Zo moeilijk is dat niet.
Alleen nog even weten, waar die dubbelzijdig plakkende koperen ringetjes te koop zijn.
https://www.keylessprotector.nl/ heeft gewoon setjes te koop waarmee je het zelf kunt doen.
Mijn verzekering is bij de ANWB en ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet gecontroleerd heb, of ik wel of niet de batterij mag vervangen. Vond het alleen lullig dat ik het moest hebben omdat de auto nog net onder de vijf jaar was en de nieuwprijs (volgens de RDW) net iets boven de € 50.000,- wat net de grenzen zijn, dat je het moet hebben.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Inderdaad is het niet zichtbaar wanneer je de inbouw zelf doet. Maar wanneer ikzelf de batterij vervang heb ik geen bewijs van een gecertificeerd bedrijf. Als je al 2 jaar zelf je batterij vervangt kun je dus niets tonen na diefstal. Ja hoeveel risico loop je dan, eigenlijk geen idee.

Rinootje
4th Gear member

Op mijn verzekering zijn een aantal aanvullende voorwaarden van toepassing, maar er staat niet in, dat ik de batterij niet zelf mag vervangen. Toevallig kreeg ik vandaag mijn nieuwe polis binnen:
Op basis van de door u verstrekte gegevens, zijn de onderstaande aanvullende voorwaarden van toepassing:
082: Alarmsysteem (Klasse 2)
Het voertuig dat op het polisblad staat, moet uitgerust zijn met:
- een alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit systeem is ingebouwd door een inbouwbedrijf
CCV voertuigbeveiliging erkend door Kiwa SCM;
- of een alarmsysteem met dezelfde specificaties als alarmsysteem (Klasse 2) dat door de fabrikant, importeur of
merkdealer is ingebouwd.
Het voertuig is uitgerust met een goedgekeurd alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.
Wat verwachten wij van de verzekeringnemer?
• Hij moet zelf nagaan of het voertuig over het vereiste alarmsysteem beschikt.
• Dat hij over een geldig certificaat CCV Voertuigbeveiliging beschikt. Dat betekent dat hij het alarmsysteem laat
keuren volgens de richtlijnen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Zie hiervoor het certificaat.
• Bij diefstal van het voertuig kan hij dit certificaat overleggen.
Het voertuig is uitgerust met een alarmsysteem van een fabrikant, importeur of merkdealer. Wat
verwachten wij van de verzekeringnemer?
• Hij moet zelf nagaan bij de fabrikant, importeur of merkdealer of het voertuig over het vereiste alarmsysteem
beschikt en of het aan de vereiste specificaties voldoet.
• Dat hij het alarmsysteem jaarlijks laat keuren.
• Bij diefstal van het voertuig kan hij dit aantonen door middel van een aankoop- en/of onderhoudsnota.
Recht op vergoeding
Is er voldaan aan bovenstaande voorwaarden? En was het alarmsysteem na het verlaten van het voertuig
ingeschakeld? Dan heeft de verzekeringnemer bij onderstaande situaties recht op een vergoeding voor schade
door:
• Diefstal van het gehele voertuig.
• Diefstal van onderdelen van het voertuig.
raspaardje
6th Gear member

Ik heb het bij auto aankoop in mei 2021 door de dealer laten inbouwen.
KIWA certificaat met een geldigheidsduur van 3 jaar erbij ontvangen.

Als ik nu tussen mei 2021 en 3 jaar de batterijen van de 2 sleutels zelf moet vervangen en dat op een nette manier doe dan ziet niemand dat toch?
En kan de verzekering toch nooit moeilijk gaan doen?

Andere vraag: is het Keyless Protector (KP) systeem zo'n batterijvreter of is Keyless Entry dat?
Dat eerste misschien alleen maar omdat er een kleinere batterij in gaat (CR2032 naar CR2025)? Of vreet de bewegingssensor van de KP zoveel batterij? En kost het voeden van die bewegingssensor meer stroom dan het continu uitzenden van signaal?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Rinootje schreef: 01.02.2022 - 11:18 Op mijn verzekering zijn een aantal aanvullende voorwaarden van toepassing, maar er staat niet in, dat ik de batterij niet zelf mag vervangen. Toevallig kreeg ik vandaag mijn nieuwe polis binnen:
Op basis van de door u verstrekte gegevens, zijn de onderstaande aanvullende voorwaarden van toepassing:
- een alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit systeem is ingebouwd door een inbouwbedrijf
- of een alarmsysteem met dezelfde specificaties als alarmsysteem (Klasse 2) dat door de fabrikant, importeur of
merkdealer is ingebouwd.
Het voertuig is uitgerust met een goedgekeurd alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.
• Dat hij over een geldig certificaat CCV Voertuigbeveiliging beschikt. Dat betekent dat hij het alarmsysteem laat
keuren volgens de richtlijnen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Zie hiervoor het certificaat.
Het voertuig is uitgerust met een alarmsysteem van een fabrikant, importeur of merkdealer. Wat
• Hij moet zelf nagaan bij de fabrikant, importeur of merkdealer of het voertuig over het vereiste alarmsysteem
• Bij diefstal van het voertuig kan hij dit aantonen door middel van een aankoop- en/of onderhoudsnota.
Recht op vergoeding
Is er voldaan aan bovenstaande voorwaarden? En was het alarmsysteem na het verlaten van het voertuig
ingeschakeld? Dan heeft de verzekeringnemer bij onderstaande situaties recht op een vergoeding voor schade
door:
Mogelijk is jouw polis wat ouder. Vanaf vorig jaar zijn de eisen aangescherpt, die polis heb ik. Mijn oude polis was ook veel soepeler.

Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Wersitime schreef: 01.02.2022 - 15:13
Rinootje schreef: 01.02.2022 - 11:18 Op mijn verzekering zijn een aantal aanvullende voorwaarden van toepassing, maar er staat niet in, dat ik de batterij niet zelf mag vervangen. Toevallig kreeg ik vandaag mijn nieuwe polis binnen:
merkdealer is ingebouwd.
Recht op vergoeding
door:
Mogelijk is jouw polis wat ouder. Vanaf vorig jaar zijn de eisen aangescherpt, die polis heb ik. Mijn oude polis was ook veel soepeler.
Blijft lastig. Wanneer ik zelf de batterij vervang heb ik geen factuur waarmee ik kan aantonen dat ik dit bij een gecertificeerd bedrijf heb laten doen. Mogelijk is het in de praktijk minder erg dan het lijkt.

Batterij verbruik komt denk ik door de Keyless Protector chip. De nooit gebruikte sleutel die nooit heeft bewogen was compleet leeg na 6 maanden.

raspaardje
6th Gear member

Of erg oude batterijen?
Beide sleutels doen het nog bij mij, na 8 maanden.

Als jezelf de batterijen vervangt moet de verzekeraar kunnen aantonen dat dat niet door een gecertificeerd bedrijf is gedaan. Indien het initiële certificaat uiteraard nog geldig is én je auto is weg.
Hoe doet de verzekeraar dat dan?
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Je kunt geen factuur tonen van het vervangen van de batterij dus kan de verzekering zeggen dat je het zelf hebt gedaan. Maar nogmaals, of het allemaal zo strict gaat zal de praktijk uitwijzen. Met verzekeraars moet je altijd oppassen .

raspaardje
6th Gear member

Door geen factuur te kunnen tonen trekt de verzekeraar de conclusie dat je het wel zelf gedaan moet hebben?
Hoe weet de verzekeraar dan dat de batterij überhaupt leeg was?
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

Helaas zijn verzekeraars rare jongens. Ze zullen alles aangrijpen om niet te hoeven betalen. Batterijen gaan zeker geen 2 jaar mee, dus zul je bij diefstal na 3 jaar toch minstens een factuur moeten kunnen tonen. Maar als mijn batterij leeg is in het buitenland gaat er echt wel een CR2032 zonder chip in. Ik ga daar niet met een bakje remolie zitten knoeien.

Rinootje
4th Gear member

Mijn sleutels hebben een ombouw gehad van 2x 2430 knoopcellen, naar 1x 2450 en nu, bijna een jaar later werken die allebei nog prima.
Je hoeft ook niet met een bakje remolie (of wat dan ook) te knoeien. De bewegings chip gaat prima los van de koperen ringetjes en die ringetjes zijn prima, met een scherp zakmesje van de oude batterij af te halen (en plakken nog voldoende, in geval van nood) om op een nieuwe batterij te plakken.

Wat ik in mijn polis wel opmaak, is dat mijn auto alarm (is dus VOC en was vroeger klasse 5) elk jaar opnieuw moet laten keuren, terwijl het certificaat van KIWA 2 jaar geldig is. Toevallig vorig jaar mei, met de beurt laten keuren. Zal het voor dit jaar maar weer aangeven, dat dit moet gebeuren.

(Rinootje mompelt en moppert iets over verzekeringsmaatschappijen, wat niet voor herhaling vatbaar is)
mga1600
6th Gear member

Met de eerste serie hardware van deze sleutel ombouw was een probleem waardoor de batterijen snel leegliepen. Ik moest er na 4 maanden al nieuwe in laten stoppen en vervolgens 2 maand later weer opnieuw. Toen het zich een derde keer aandiende is de Volvo dealer gaan navragen bij de leverancier en werd het probleem (h)erkend. Toen zijn er compleet nieuwe units ingezet. Bekend issue werd gemeld!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Wersitime
1st Gear member
Contacteer:

@mga1600. Dan zouden ze bij mij mogelijk een oude versie hebben ingebouwd. Tijd dus om een nieuwere chip in te bouwen lijkt mij. Alhoewel Keyless Protector hier niets over heeft gezegd.

raspaardje
6th Gear member

mga1600 schreef: 02.02.2022 - 09:32 Met de eerste serie hardware van deze sleutel ombouw was een probleem waardoor de batterijen snel leegliepen. Ik moest er na 4 maanden al nieuwe in laten stoppen en vervolgens 2 maand later weer opnieuw. Toen het zich een derde keer aandiende is de Volvo dealer gaan navragen bij de leverancier en werd het probleem (h)erkend. Toen zijn er compleet nieuwe units ingezet. Bekend issue werd gemeld!
Kijk, dat is nog eens info!
Weet jij toevallig vanaf wanneer de 2de serie hardware gebruikt wordt? :-)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”