wielen lopen stoef bij uiterste uitslag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

beste mede volvo liefhebbers

ik heb de bandenmaat 265/45-R20 rondom onder mijn Volvo XC-90 en het merk NOKIAN , vanwege uitstekende testrapporten altijd.

Als ik nu uiterst Links of Rechts wegrij , dan gaat dat met beetje soort bonken gepaard, de wielen lopen niet aan, maar met horten en stoten maak je de bocht.

Inmiddels mijn winterbanden eronder ook van NOKIAN ook 265/45 -R20 totaal geen problemen met de bochtten in uiterste stand.

Nu hoorde ik iemand zeggen dat het verband heeft met dat de wieluitslag bij uiterst draaien per band verschillend is en ze in verschillende hoek staan waardoor de band gaat happen tijdens die scherpe bocht.

en zo klinkt het ook , maar de winterbanden met dezelfde maat hebben nergens last van, waarschijnlijk door veel draai vriendelijker profiel ??

Ik wil zodra de zomer zich aandient de zomerbanden er weer onder maar dan met 2 nieuwe voorbanden die wel "draai vriendelijk" zijn.

heeft iemand tips en ervaring over welk merk en type band zonder bonken wel de uiterste bocht door gaat ?

graag jullie reactie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Is je stuurhuis door de jaren heen al eens geflushed, van nieuwe olie voorzien en op pijl?
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

thx. voor de tip , nieuwe olie in het stuurhuis gaan we zeker doen ! zal ook het oliepeil nakijken , maar als de wielen uiterst links of rechts staan en je houdt dat zo, en vervolgens ga je al bonkend en banden happend door de bocht, wat heeft dat met oude olie te maken en zoals gezegd heden met de winterbanden eronder is er niets aan de hand.
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6584
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat wringen is een gevolg van profiel, materiaal etc. Kan dus heel goed dat je er met de zomerbanden wel last van hebt en winterbanden niet. Op de V60 D6 had je er bij lage temperaturen wel last van, bij plus 10 niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1514
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Klopt. Ik heb eerder Pirelli's gehad die dat ook deden. Met de Michelin CC heerlijk soepeltjes. Een volledig andere stuurbeleving.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27229
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zit hem inderdaad zoals al gezegd in de band.
Profiel en materiaal samenstelling die niet hetzelfde zijn en daardoor dus een ander gedrag hebben in zo'n krappe bocht.

Ik had het zelf met de S60 met Michelin Pilot Sport 3 banden ook altijd. Maar door de uitstekende andere eigenschappen van deze band nam ik dit voor lief.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
gillestuur
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 12.05.2013 - 17:47

Ik heb dit met beide Volvo's bij volledig insturen (XC90, 240 en voorheen ook bij de V70). Voelt een beetje als happen inderdaad en de mate ervan hangt af van de temperatuur. Dit wordt erger bij grotere velgen/bredere banden in mijn beleving.
XC90 4.4 V8 MY2006 Executive
Vauxhall Cresta PB 2.6 1964
240 2.3 GL 1986 Estate
V70 2.5FT MY2009 Summum
Volvo C30 2,4i
Volvo V70 2.5TDI
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Askanteling, wielvlucht en sporing laten controleren.
Haldex nog goed?
Altijd 4 dezelfde banden.
Max 2 mm profiel verschil tussen voor en achter.
Dat hij het met de winterbanden het minder heeft is omdat het rubber zachter is en minder rubber op de weg vanwege het groffere profiel.

Eric
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

erichendri schreef: 08.02.2022 - 19:38 Askanteling, wielvlucht en sporing laten controleren.
Haldex nog goed?
Altijd 4 dezelfde banden.
Max 2 mm profiel verschil tussen voor en achter.
Dat hij het met de winterbanden het minder heeft is omdat het rubber zachter is en minder rubber op de weg vanwege het groffere profiel.

Eric
heel vriendelijk bedankt , ik denk dat het zo is als dat je schrijft, nu weet ik alleen nog niet welke zomerbanden geschikt zijn, ik zal in ieder geval een band op heel grof profiel gaan letten ! de 4 wiel aandrijving is vorig jaar gemaakt door een nieuwe bus te plaatsen bij de haakse bak, de haldex doet het uiteraard ook want volgas wegrijden is met een goed werkende 4 wiel aandrijving een hele nieuwe ervaring geworden zo vast als dat hij dan op de weg ligt.
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27229
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Michelin Latitude Cross als deze in de juiste maat worden gemaakt?

Of een setje banden zoals in mijn onderschrift, dan kom je nog eens ergens en kunnen de winterbanden ook de container in :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

inmiddels een stuk wijzer !
het heeft allemaal niets met oude stuurhuisolie , uitlijning ed te maken , de banden slijten keurig gelijkmatig weg ook trouwens .
en bij de zomerbanden een en al gewring en gebonk , en met de winterbanden alle problemen weg, dus het zit 100% in de banden
ik was even bij een oude klant van me , remmo niezen, een autocoureur / drifter .
hij wist precies te vertellen wat het was. het rubber is veels te hard van de zomerbanden, de winterbanden zijn veel zachter en daardoor veel flexibeler bij het wringen door de bocht
het banden merk FALKEN heeft keuze in de hardheid van het rubber bij de div. types , ik zou dan een type van zacht rubber moeten uitzoeken, ivm de 4 wiel drive wel alle 4 tegelijk, kosten ca 800 euro

volgens mij kom je er met een ' all season " band ook, dat rubber is ook zacht en bespaart je het gezeur met banden wissel .
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”