Aanschafpunten Volvo 740 2.3

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
BenDiekema
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.11.2019 - 08:52
Locatie: Belgie

Goedenavond heren,

Ik ga aanstaande zaterdag naar een schitterende zwarte Volvo 740 2.3 120pk kijken. Het is een automaat en komt uit augustus 1989. Hij heeft 105000 mijl gelopen en is rechts gestuurd. Ohja, het is een limousine met 6 deuren en 8 plaatsen....
Waar moet ik op letten bij aanschaf, afgezien van de normale punten natuurlijk?

Groeten,

Ben
2x Volvo 480 RIP
2x Volvo S80 RIP
Volvo 940 HPT RIP
Volvo 940 2.4 TDIC rip
Volvo C70 2.5 20V Daily driver..
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Leuke aankoop! Heb je al foto's vd Limousine?
Ik zou zeggen: de naden checken op roest waar hij doormidden is gezaagd om er een stuk tussen te lassen. Ik ken geen 2.3 redblock met 120 pk, wel de B230F met 115 pk (uit de Volvo 240 en 740) of de B230FB met 131 pk die ook in de 940 geleverd werd. Op zich is een 740 uit 1989 verzinkt, dat vermindert de kans op roest, maar toch kritisch kijken naar: dorpels, accubak, onderkant portieren, achterklep reservewielbakken, randen om de ruit. Proefrit maken en testen of de automaat doet wat die moet doen (schokvrij schakelen, kijkdown testen). Verder lekkages van vloeistoffen incl stuurhuis en keerring tussen bak en blok. Staat vd vloeistoffen controleren: is de automaatbakolie nog mooi rood? remvloeistof nog mooi gelig en de motorolie goudkleurig? Dit is natuurlijk eenvoudig te verversen, maar geeft wel een indruk hoe de vorige eigenaar met de auto omgegaan is. Functioneren de klapstoelen en test overige onderdelen die uniek waren voor de Limousine/Transfer uitvoering, want die onderdelen/plaatwerk zijn schaars. tot slot hecht ik altijd waarde aan een aantoonbare onderhoudshistorie (nota's/ boekjes). Oh ja en test alle opties (doet de blower/kachel het op alle standen, ook bij de passagiers achterin etc.).
Succes !
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
BenDiekema
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.11.2019 - 08:52
Locatie: Belgie

Heb nog geen foto's, alleen die van internet waar hij te koop staat. Ik ga morgen kijken en zeker op de punten letten die je aanhaalt. Ik hou je op de hoogte!
2x Volvo 480 RIP
2x Volvo S80 RIP
Volvo 940 HPT RIP
Volvo 940 2.4 TDIC rip
Volvo C70 2.5 20V Daily driver..
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit kan een leuke topic worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ben, heb je deze auto nog gekocht ? (foto's?)
groet,
Pascal
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
BenDiekema
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.11.2019 - 08:52
Locatie: Belgie

Kogelman schreef: 16.02.2022 - 17:18 Ben, heb je deze auto nog gekocht ? (foto's?)
groet,
Pascal
He Pascal,

Ik heb de 740 niet gekocht. De wagen was zo rot als een perenkist... Heb een XC90 3.2 Momentum gekocht uit 2007.
2x Volvo 480 RIP
2x Volvo S80 RIP
Volvo 940 HPT RIP
Volvo 940 2.4 TDIC rip
Volvo C70 2.5 20V Daily driver..
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nogal een verschil ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ben, bedankt voor de terugkoppeling. De zescilinder XC90, da's andere koek. Het zijn betrouwbare blokken die ook hoge km-standen aankunnen. Ik hoop voor jou op LPG? Want drinken doen ze wel! (1 op 6 tot 8). Veel veilige km toegewenst en zorg dat je niet leegloopt op het onderhoud, want de XC90 an sich is niet zo bullit proof als een Volvo 740/940. Veel storingsgevoelige elektronica en plastic aan boord dat het op kan geven. Een auto waar je zelf weinig aan kunt sleutelen en dan begint de teller te lopen bij de garage. Succes met je Volvo!
groet,
Pascal
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
BenDiekema
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.11.2019 - 08:52
Locatie: Belgie

Msuidgeest schreef: 24.02.2022 - 21:09 Nogal een verschil ...
Dat dan weer wel, maar ook hier passen we met zijn 7-en in.. (-; . En rijdt toch wel wat fijner, eerlijk gezegd..
2x Volvo 480 RIP
2x Volvo S80 RIP
Volvo 940 HPT RIP
Volvo 940 2.4 TDIC rip
Volvo C70 2.5 20V Daily driver..
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”